1دانشجوی دکتری رشتهی فقه و حقوق جزای دانشگاه شهید مطهری؛
2استادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه شهید مطهری
چکیده
یکی از مهمترین مبانی اسلام که نیاز به تبیین در مجازاتهای اسلامی دارد، «خصوصیت شریعت سمحه و سهله» است که از حدیث نبوی: «إنی بعثت علی الشریعة الحنیفیة السمحة السهلة» اتخاذ شده است. استناد فقها و متکلمین به این اصل نشان از اعتبار بالای آن دارد. اصل شریعت سمحه و سهله از یک طرف به عنوان یکی از عوامل متمایزکنندهی اسلام از سایر ادیان در وضع احکام اولیه شناخته میشود و از طرف دیگر بهصورت قاعدهی نفی حرج در احکام ثانویه کاربرد دارد. تأثیر این اصل بر نظام جزایی اسلام بهخصوص مجازاتهای حدی به نحوی است که سبب تلطیفتر شدن این مجازاتها نسبت به قبل از اسلام شده و در طول زمان با اعمال قاعدهی نفی حرج و ایجاد یک اصل اخلاقی سهل اندیش مانع از خارج شدن کیفرهای حدی از اهدافشان میگردد و زمینه را برای ارتقای عدالت کیفری فراهم میکند.
Explaining the Development of the Principles of Easy and Tolerant within Legal Punishments
نویسندگان [English]
Mohammad ali Keshvari1؛ mohammad rasaee2
1Ph. D. Student of Shahid Motahari University
2Assistant Professor, Shahid Motahari University,
چکیده [English]
One of the most important principles of Islam, which needs to be explained in Islamic penalties, is the "exclusivity of the Shari'a of easy and tolerant", which is taken from the Prophetic hadith: I was sent upon the easy and tolerant true Shari’a. The reference of jurists and theologians to this principle shows its high validity. So, this principle has been recognized as one of the factors of Islam distinguished from other religions in the devising primary rulings and also as a rule of negation of hardship in secondary rulings. The effect of this principle on the Islamic penal system, especially penal punishments, is to soften these punishments as compared to pre-Islamic era, and by applying a rule of negation of hardship and creating a facilitating moral principle, it prevents certain punishments from going beyond their goals and provides the context for the upgrade of criminal justice.
کلیدواژهها [English]
Ease and tolerance, ethics, Basic of Islam, criminal justice
مراجع
أحمد بن محمد بن حنبل، مسند امام أحمد بن حنبل، بیروت، نشر موسسهی رسالة، 1421.
ابوعلی الفضل بن الحسن الطبرسی، مجمع البیان، بیروت، دار المعرفة، 1998.
---------- ، مکارم الاخلاق، قم، شریف رضی، 1370.
4. ابوالحسین احمد بن فارس بن زکریا (ابن فارسی)، معجم المقائیس اللغة، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، 1404.
استرآبادی، محمد امین، الفوائد المدنیه وبذیله الشواهد المکیة، قم، موسسهی النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین، 1426.
بجنوردی، محمدحسن، القواعدالفقهیه، قم، نشر دلیل ما، 1430.