تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,175 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,928,453 |
مسئله شر به روایت شِکَند گُمانیگ وِزار | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 3، دوره 55، شماره 1، شهریور 1401، صفحه 62-47 اصل مقاله (282.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2022.343147.630344 | ||
نویسندگان | ||
فرشته آتش برگ1؛ منظر رحیمی ایمن* 2 | ||
1دانشجوی دکتری فرهنگ و زبانهای باستانی ایران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛ | ||
2استادیار گروه فرهنگ و زبان های باستانی ایران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مسئله شر از پرسشهای دیرینۀ بشر است. چرا خداوند، یا وجودی که خالق گیتی است، برای زدودن رنجهای بشر کاری انجام نمیدهد؟ در ادیان غیر توحیدی مسئله شر به دلیل ماهیت ویژه و غالباً شرورانه ایزدان چندان مطرح نمیشود. اما با رشد اندیشۀ بشری این موضوع به صورت ملموستری برای انسان مطرح شد. یکی از جالبترین پاسخها در این باره در دین زردشتی دیده میشود. به روایت شِکَند گُمانیگ وِزار، همۀ رنجهای آدمی از جانب اهریمن است و اورمزد فقط آفرینندۀ نیکیهاست و انسان را آفریده تا در نبردی مشترک با اهریمن، او را نابود و جهان را دگر بار پاک سازند و به رنجهای بشر پایان دهند. در این دین اهریمن خاستگاه مستقلی دارد و هیچ یک از آلام انسان را نمیتوان به اورمزد نسبت داد، که البته او نیز به سبب نیاز به آفریدههایش و برخی ویژگیهای دیگر قادر مطلق به شمار نمیرود. | ||
کلیدواژهها | ||
مسئلۀ شر؛ دین زردشتی؛ اورمزد؛ شِکَند گُمانیگ وِزار؛ اهریمن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Problem of Evil, According to Shikand Gūmānīk Vijār | ||
نویسندگان [English] | ||
Fereshteh Atashbarg1؛ Manzar Rahimi imen2 | ||
1Ph.D. Student of Ancient Iranian Culture and Languages, Islamic Azad University. Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor of Ancient Culture and Languages of Iran, Islamic Azad University. Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The problem of evil is one of the ancient questions of mankind. Why does God, or the being who is the creator of the world, not do anything to remove human suffering? In non-monotheistic religions, the problem of evil is not raised much because of the special and often evil nature of gods. But with the growth of human thought, this issue was raised in a more tangible way for humans. One of the most interesting solutions in this regard can be seen in Zoroastrianism. According to Shikand Gūmānīk Vijār's account, all human sufferings are from the Ahriman, and Ormazd is only the creator of good deeds, and he created man to destroy him in a joint battle with the Ahriman, and purify the world once again, and end the sufferings of human beings. In Zoroastrianism, Ahriman has an independent origin and is the principle of all evil, none of which can be attributed to Ormazd, who, due to need to his creatures and some other features, is not an almighty creator. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Problem of Evil, Zoroastrianism, Ormazd, Shikand Gūmānīk Vijār, Ahriman | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 202 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 299 |