![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,455 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,928,859 |
ارمغان علمی و معرفتی فناء فی الله و بقاء بالله از منظر ابنعربی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 55، شماره 1، شهریور 1401، صفحه 242-227 اصل مقاله (310.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2022.345989.630363 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه الزهراء نصیرپور1؛ حسن ابراهیمی* 2؛ احمد بهشتی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، گروه فلسفه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛ | ||
2استاد مدعو گروه فلسفهوکلام اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم- سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛ دانشیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران؛ | ||
3استاد مدعو گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علومسیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛ استاد، بازنشسته گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران؛ | ||
چکیده | ||
علیرغم تلاشهای علمی صورتگرفته در موضوع فناء فیالله و بقاء بالله، تعیین تحفۀ ارزشمند منزل فنا و رهاورد آن و پاسخگویی به تناقض ادراک سالک در حال فناء ذاتی! همچنان در هالهای از ابهام است. این مقاله مدعی است رهاورد این منزل، همان جان سالک است که معرفتی نوین از ادراک تام وحدت با حق، با آن آمیخته و ممزوج شده است. عارف در منازل متعدد فنا پلهپله به فنای خویش و ماسویالله در افعال، صفات و ذاتِ حق معرفت حضوری مییابد و حقیقت، بیواسطۀ حد و رسم و مفاهیم، بنا به وسعت ظرف انسان نزد او جلوهگر خواهد شد. بنابر قرائت صحیح از فنا و دستاوردهای آن، تناقض ابتدایی رخت برمیبندد، زیرا اساس این پارادوکس ظاهری یا بر نفی محملِ علم است و یا بر خلوّ آن از معارف در حال فناء ذاتی. وقتی جان بدون هلاکت و تغییر باقی است میتواند ظرف علم نامحدود الاهی واقع گردد و جان هیچگاه از هرگونه معرفتی خالی نخواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
: فناء فیالله؛ بقاء بالله؛ علم و معرفت حضوری؛ ابنعربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The epistemological gift of the Annihilation in God and Subsistence with God from In Ibn-Arabi’s view point | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh nasirpoor1؛ Hassan Ebrahimi2؛ ahmad Beheshti3 | ||
1PhD student of Islamic Philosophy and Theology, Department of Philosophy, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2visiting professor at the Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran; Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran; Professor, Emeritus Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tehran, Tehran, Iran; | ||
چکیده [English] | ||
Despite the scientific efforts that have been made in the subject of the Annihilation in God and Subsistence with God, the determination of the precious gift of the stage of Annihilation and its souvenirs, and answering the contradiction of the seeker's perception in the state of inherent Annihilation! It is still in an aura of uncertainty. This article claims that the return of this step is the spirit of the seeker, with which a new knowledge of the complete perception of unity with God has been mixed with it. In the many phases of annihilation step by step, the mystic finds direct and obvious knowledge of his own annihilation and of all creatures in the actions, attributes, and nature of Allah. And the truth will be revealed directly to him according to the extent of the human container, regardless of the limits and concepts. According to the correct reading of The Annihilation and its achievements, the basic contradiction is revealed. Because the basis of this apparent paradox is either on the negation of the subject of knowledge or on the soul being empty of knowledge in the state of inherent Annihilation. When the human soul remains without destruction and change, it can become the container of unlimited divine knowledge and it will never be empty of any knowledge. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: epistemology, Annihilation in God, Subsistence with God, Ibn-Arabi | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 277 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 270 |