تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,541 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,157 |
نسبت هنر و جاودانگی در هستی نگری ویتگنشتاین و کاربست آن در معناباختگی انسان معاصر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 27، شماره 4، دی 1401، صفحه 19-28 اصل مقاله (755.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2022.339558.666875 | ||
نویسندگان | ||
سعیده عظیمی ترامبانیان1؛ محمد علی خبری* 2؛ محمد رضا شریف زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته فلسفه هنر، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه پژوهش، هنر جهاد دانشگاهی، تهران، ایران | ||
3استاد گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
تصور اینکه زندگی عاری از معنی و مرگ پایان همه چیز باشد، موجب میشود هستی دیگر در نظر انسان، چندان زیبا و ارزشمند جلوه نکند. ویرانگری زمان, دشواری های زندگی و هراس از مرگ از جمله عواملی است که باعث ایجاد حس سرخوردگی و رواج اندیشههای معناباخته در دنیای امروز شد. در مقابل عدهای از متفکرین با تاکید بر معناداری و جاودانگی زندگی, درصدد یافتن راه حلی ملموس برای دردهای وجودی آدمی و معنا بخشیدن به هستی او می باشند. در این راستا, نظریات ویتگنشتاین متقدم و شیوه جهان نگری او از منظر جاودانگی مورد تامل واقع شد. با نگاهی به دغدغه های عمیق اگزیستانسی و بررسی پویشهای اندیشهای وی، نقش «زیبایی شناسی» و «اخلاق» در مساوقت با یکدیگر, بهعنوان بنیادیترین مؤلفههای معنابخش به زندگی, در ساختار فلسفی او انکار ناشدنی است. چنانکه در غالب فرازهای اندیشهای او می توان ردپایی از این دو عامل را با محوریت «نگاه ازلیِ سوژه متافیزیکی» در بنیان نهادن زندگی معنادار و غایتمند مشاهده نمود. مبتنی بر این نظرگاه هنر به عنوان والاترین شیوه نمایاندن ارزش های حقیقی زندگی و راه حلی برای عبور از دشواری های آن مورد توجه قرار می گیرد. زندگی که در نگاه ویتگنشتاین امتدادی ابدی می یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
جاودانگی؛ زیباییشناسی؛ معناباختگی؛ هنر؛ سوژه متافیزیکی؛ ویتگنشتاین متقدم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Art and Immortality in Wittgenstein's worldview and its function in the problem of meaninglessness of contemporary man | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeideh Azimi terambanian1؛ mohammad ali khabari2؛ mohammad reza sharifzadeh3 | ||
11PhD Candidate of Philosophy of Art, Departmet of Art Research, Faculty of Art, Central Branch of Tehran, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Research, Academic Jihad Art, Tehran, Iran. | ||
3Professor, Departmet of Art Research, Faculty of Art, Central Branch of Tehran, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Throughout history, mankind has always strived to achieve the meaning of existence and eternal life.The notion that life is devoid of meaning and death is the end of everything,makes the universe no longer look so beautiful and valuable to man.The difficulties of life and the fear of death are among the factors that caused a sense of frustration and the spread of absurdist ideas in today's world.In contrast, some thinkers,by emphasizing the meaning of life and its immortality, are trying to find a tangible solution to human existential pain and give meaning to his existence.In this regard, in the following article, Wittgenstein's earlier theories and his worldview were considered from the perspective of immortality.Looking at the deep existential concerns and examining the dynamics of his thoughts, the role of "aesthetics"and"ethics"as the most fundamental components of the meaning of human life in his philosophical structure is undeniable.As in most of his phrases,we can see the traces of these two factors with the focus on the"eternal view of Metaphysical Subject",in establishing a meaningful and purposeful life.Based on this view,art is considered as the highest way to show the true values of life and a solution to overcome its problems and difficulties.Life that in Wittgenstein's view finds eternal extension.In Wittgenstein's view, the perfection of life is the attainment of happiness, and art provides the conditions for achieving this goal.Art is fundamentally and deeply an integral part of the concept of eternal life.So that a person who has an understanding of art will have a deeper image of life and death.Because in the eternal look;Death is no longer an event in life.Life has no end, just as the field of vision of a subject has no boundaries. When the subject stops.The world is coming to an end. At the time of death, the world does not change, but being stops, and death will be the subject of the end of the whole world. Man attains immortality from the path of his merit to excel and transcend the world. And this is what art can do.Imagination When we artistically look at what is in the world, we elevate it and elevate ourselves, and we look at the truth of the world above the world and from an eternal perspective. In this view, art finds an enlightening function to awaken man, which, by showing the correct way of observing the manifestations of the world from an eternal perspective,separates the individual from superficiality,vanity and emptiness,and turns the world into a wonderful truth as a work of art. It invites a person to growth, excellence and hope at every moment.This distinguishes the world of the artist man from the world of the non-artist man. Man realizes by living that death does not kill him.Rather, it is he who kills death; And this is the transcendence of immortality.By living beautifully and having the right attitude towards existence, we will become a harmonious and accompanying element of the world, and art is a phenomenon that can restore the lost beauty and meaning of life to us. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Immortality, Meaninglessness, Art, Metaphysical Subject, Aesthetics, Early Wittgenstein | ||
مراجع | ||
اسوندسن، لارس، (1394), فلسفه ملال، ترجمه: افشین خاکباز، تهران، نشر نو (چاپ اصلی اثر در 2005).
بکولا,ساندرو,(1387), هنر مدرنیسم, مترجمان: رویین پاکباز, احمدرضا تقاء,هلیا دارابی,فرخ فولادوند,کامبیز موسوی,فیروزه مهاجر, تهران: نشر فرهنگ معاصر ( چاپ اصلی اثر در 1931) .
تیلمن، بی.آر (1382), ویتگنشتاین، اخلاق و زیباییشناسی، ترجمه: بهزاد سبزی، تهران: حکمت. (چاپ اصلی اثر در 1991).
حسینی، مالک، (۱۳94), ویتگنشتاین و حکمت. تهران: هرمس دباغ, سروش, عابدینی فرد,مرتضی (1388), ویتگنشتاین و نگریستن از وجه ابدی, فصلنامه اندیشه دینی, دوره 9، شماره 32، پاییز 1388، صفحه 29-42 .
دراشتن, (1388), پیکاسو سخن می گوید, ترجمه: محسن کرامتی, تهران: انتشارات نگاه.
راسل، برتراند، (1372), تاریخ فلسفه غرب، ترجمه: نجف دریابندری، تهران: کتاب پرواز. (چاپ اصلی اثر در 1945) .
عابدینی فرد، مرتضی، (1389), مقدمهای بر زیباییشناسی ویتگنشتاین، تهران: ققنوس.
فن, ک. ت,(1381) , مفهوم فلسفه نزد ویتگنشتاین, ترجمه:کامران قرهگزلی, تهران:مرکز (چاپ اصلی اثر در 1937).
کاکس، چارلز اِچ، کاکس، جین دبلیو، (1392), تجربه عرفانی با تأکید بر اندیشههای ویتگنشتاین و مکتب ذن بودیسم، ترجمه: محمد حسین محمدپور, هفت آسمان، شماره 56 و 57(14), صفحه 225- 238.
کروی, موشه, (1398), مرگ در فلسفه ویتگنشتاین متقدم,ترجمه: محمد اکوان, الهیات سال دوم پاییز و زمستان 1398 شماره 3, صفحه 51-59.
کریچلی، سایمون، (1397), خیلی کم, تقریباً هیچ: مرگ، فلسفه، ادبیات، ترجمة: لیلا کوچک منش، تهران: نی.
کلاگ، جیمزسی، (1394), ویتگنشتاین در تبعید. ترجمة: احسان سنایی اردکانی. تهران: ققنوس. (چاپ اصلی اثر در 2011).
نیگل, توماس, (1382), پوچی, ترجمه: حمید شهریاری, نقد و نظر , بهار و تابستان , شماره 29 و 30 , صفحه - از 92 تا 107.
مک کوآری، جان، (1377), فلسفه وجودی، ترجمه: محمد سعیدحنایی کاشانی، تهران: هرمس.
می، رولو، (1392), انسان در جستجوی خویشتن، ترجمه: سید مهدی ثریا، تهران: دانژه (چاپ اصلی اثر در 1953).
میه, کاترین, (1388), هنر معاصر در فرانسه, ترجمه: مهشید نونهالی, تهران: چاپ و نشر نظر(چاپ اصلی اثر در 1948).
هادسون، ویلیام دانالد، (1388)، لودویگ ویتگنشتاین و ربط فلسفه او به باور دینی، ترجمه: مصطفی ملکیان، گروس.
ولف، سوزان، (1382), معنی زندگی، ترجمه: محمد عبداللهی، نقد و نظر، شماره 29-30.
ویتگنشتاین، لودویگ، (1371), رساله ی منطقی فلسفی، ترجمه : میرشمس الدین ادیب تهرانی، تهران: امیرکبیر (چاپ اصلی اثر در 1921).
ویتگنشتاین، لودویگ، (1381), نامههایی به پائول انگلمان و لودویگ فون فیکر، تهران: فرهنگ کاوش (چاپ اصلی اثر در 1967). ویتگنشتاین، لودویگ، (1385), یادداشتها 1914-1916, ترجمه: موسوی دیباج، مریم حیات شاهی، تهران: سعاد (چاپ اصلی اثر در 1960).
ویتگنشتاین، لودویگ، (1388), سخنرانی درباره اخلاق، ترجمه : مالک حسینی, بابک عباسی، تهران: هرمس.
ویتگنشتاین، لودویگ، (1394), رساله ی منطقی فلسفی، ترجمه و شرح: سروش دباغ، تهران: هرمس.
یانوش، گوستاو، (1386), گفتگو با کافکا، ترجمه: فرامرز بهزاد، تهران: خوارزمی (چاپ اصلی اثر در 1991) .
Camus, Albert, (1955),An Absurd Reasoning, from The Myth of Sisyphus and Other Essays, trans. Justin O’Brien,New York: Knopf. Retrieved 20 Sep.2021, from http://dbanach.com/absurd Cottingham, John (2003), On the Meaning of Life, Routledg. Taylor & Francis Group. Crosby, Donald A. (1998), Nihilism. In The Routledge Encyclopedia of Philosophy, Taylor and Francis. Moyal-Sharrock, Daniel, and etc, (2015), Mind, Language and Action,Vol. 22, Austrian Pub. Slocombe, William. (2003). Postmodern Nihilism: Theory and Literature. (Doctoral dissertation, Tolstoy,Leo (2000), my Confession; The Meaning of Life, ed:D.Klemake, New York: Oxford University press. Williams, Meredith, (1999), Wittgenstein, Mind and Meaning, Routledg Pub. Wittgenstein, Ludwig, (1998), Culture and Value, Edited by Georg Henrik, Blackwell Oxford Pub. Wittgenstien, Ludwig (1961), Tractatus Logico –Philosophicus, trans. by David Pears and Brian Mcguinnes, London: Routledge & Kegan paul. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 365 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 480 |