تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,602 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,238 |
مطالعه ی تطبیقی انذار و تبشیر در نگارههای اسلامی و مسیحی قرن های 13 تا 16م با موضوع سرگذشت حضرت یونس(ع) مبتنی بر آرای پانوفسکی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 27، شماره 4، دی 1401، صفحه 131-140 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2022.332238.666806 | ||
نویسندگان | ||
صدیقه پورمختار1؛ مرتضی افشاری* 2 | ||
1دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، مدرس دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران ایران. | ||
چکیده | ||
انذار و تبشیر ابزارهایی برای راهنمایی انسانهاست که در کتب مقدس به آن اشاره شده است. در هر دورهای این ابزار به نحوههای مختلف همچون سرگذشت اقوام و پیامبران به کار برده شده است. یکی از این نمونهها، سرگذشت یونس پیامبر(ع) است که در قرآن و انجیل با قدری اختلاف در روایت، به آن اشاره شده است. در نگارههای اسلامی و مسیحی با موضوع این سرگذشت، بخشی از روایت برجسته شده است. نگارههای اسلامی بیشتر بخش پایانی و نگارههای مسیحی بیشتر بخش ابتدایی آن را به تصویر کشیدهاند. این پژوهش با هدف شناخت بیشتر نگارههای اسلامی و مسیحی، با توجه به مفاهیم انذار و تبشیر و بر مبنای آرای شمایل نگارانهی پانوفسکی با روش توصیفی تحلیلی و رویکرد تطبیقی، به دنبال پاسخگویی به این پرسشها است: وجوه شباهت و تفاوت نگارههای اسلامی و مسیحی با موضوع حضرت یونس (ع)، در ارتباط با مفهوم انذار و تبشیر چیست؟ دلیل تاکید نگارههای اسلامی و مسیحی بر بخش خاصی از سرگذشت حضرت یونس(ع) چیست؟ از نتایج پژوهش میتوان به همپوشانی خوانش نگارهها با مراحل سه گانهی تفسیر اثر هنری پانوفسکی اشاره کرد و همچنین، در نگارههای اسلامی و مسیحی از هر دو مفهوم انذار و تبشیر، اما به گونهای متفاوت، استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کتابآرایی قرون وسطی؛ هنر اسلامی؛ هنر مسیحی؛ یونس(ع)؛ پانوفسکی؛ انذار و تبشیر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of warning and evangelism in Islamic and Christian paintings on the subject of the biography of Prophet Yunus belonging to the 13th to 16th centuries AD, based on Panofsky's views | ||
نویسندگان [English] | ||
sediqeh pourmokhtar1؛ Morteza Afshari2 | ||
1PhD of Comparative and Analytic History of Islamic Art, Lecturer in the Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Islamic Art, Faculty of Art Shahed University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Warning and evangelism are two tools in inviting and guiding human beings that are mentioned in the holy books. Sometimes these concepts are quoted in the form of the stories of tribes and prophets such as the story of the prophet Jonah mentioned in the Qur'an and the Bible with some differences in the narration. Jonah is regarded in Christianity as the proof of the capacity of the gentiles for salvation and the design of God to make them partake of it. In the same passage he is referred to, as are many of the prophets, as a forerunner of Jesus. Similarly the three days and three nights which he spent in the whale's belly are seen as a prefiguration of the three days and three nights he would be "in the heart of the earth. In Islam Yūnus (Jonah) the prophet was one of the most prominent descendants of Abraham. He was one of the apostles of Allah, even though he fled from his mission because he thought that Allah did not control him . His fate, however, designated him for destruction. Had he not praised Allah, he would have remained in the belly of the fish until the day of the resurrection of the dead. The myriads who were warned by Jonah believed in Allah and continued to enjoy His mercies for a time. The story of Jonah was a favorite subject in Islamic legend; several motifs worthy of adaptation are found in it. In Islamic and Christian miniatures the story is a current subject. In these paintings, a part of the narrative is highlighted; Most of the Islamic paintings depict the final part of the narration and most of the Christian paintings depict the initial part. This study aims to better understand Islamic and Christian paintings on the subject of the story of Younes related to medieval periods, based on iconographic views of Ervin Panofsky with descriptive-analytical method and comparative approach. Panofsky established a layered or step-by-step method that was slow and deliberate, requiring an extensive education on not just the work of art but also of its culture of origin. If, for the linguist Saussure, words were signs that were signifiers for the thing signified, than for Panofsky, the work of art could be understood as a visual language in terms of the sign, signifier and the signified or icon, iconography, and iconology. Panofsky continued his opposition to formalism by stating that the “pre-iconographical description” was a “pseudo-formal analysis,” but that this first take was a “practical experience” that was “controlled” by the history of style. Moving up from the bottom to the next layer or level of meaning, Panofsky introduced the “secondary” or “iconographical analysis” that required “knowledge of literary sources that concerned historical themes or concepts.” What are the similarities and differences between Islamic and Christian paintings in relation to the concept of warning and evangelism? What is the reason for the emphasis of Islamic and Christian paintings on a particular part of the story of Jonah? are the research`s questions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Medieval Miniatures, Islamic art, Christian art, Younes (AS), Panofsky, Warning and Evangelism | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. ترجمه مهدی الهی قمشهای. قم: نشر وفائی.
ابن عاشور، طاهربن محمد.(1984ه). التحریر والتنویر.تونس: الدار التونسیه لنشر.
بابائی فلاح، هادی. (1393). مطالعه تطبیقی قصص انبیاء در قرآن کریم و سرگذشت پیامبران در متن و نگارههای کتاب جامع التواریخ. نگارینه هنر اسلامی. شماره (2)15-24.
پایدارفرد، آرزو. و دیگران. (1397). تحلیل پادگفتمان قرآنی دو نگارهی حضرت یوسف در زندان و حضرت یونس (ع) و ماهی از فالنامه شاهتهماسبی. باغ نظر. شمارهی 69. 29-38.
داوودی زاده جلگه، فاطمه.(1392). بررسی تطبیقی مفهوم انذار و تبشیر و گستره آن در قرآن کریم و انجیل. پایان نامه کارشناسی ارشد. استاد راهنما: اعظم پویازاده. رشته الهیات و معارف اسلامی- علوم قرآن و حدیث. دانشگاه تهران: دانشکده الهیات.
رضائی نبرد، امیر. (1397). جایگاه حضرت یونس (ع) در مجموعه آثار محمود فرشچیان با رویکرد نظریه تک اسطوره جوزف کمبل. هنرهای صناعی اسلامی. سال سوم. شماره ی (1) 39-50.
شاقلانی پور، زهرا. قاضیزاده، خشایار. (1394). رمزپردازی نگاره معراج پیامبر(ص) در فالنامه تهماسبی به روش آیکونولوژی اروین پانوفسکی. پیکره، دورهی چهارم. شماره 8.
طریحی، فخرالدین. (1375). مجمع البحرین. تهران: مرتضوی.
گرامی، سیدمحمدهادی.(1398). بازیابی و بررسی پیرفتهای قصه یونس (ع)و ماهی براساس قرآن و روایات اسلامی. پژوهشنامهی تقسیر و زبان قرآن. دورهی 7. شماره (2) 45-60.
نیکویی، مژگان. و دیگران. (1398). تطبیق مفهومی نماد ماهی در اساطیر، قرآن و مثنوی معنوی و کاربرد آن در آثار هنری. مطالعات هنر اسلامی. شمارهی(36). 259-278.
وزیری بزرگ، رقیهالسادات. احمدی، بهرام. (1397). بررسی نگاره معراج پیامبر اثر سلطان محمد بر اساس آراء پانوفسکی. پژوهش در هنر و علوم انسانی. شماره 2.
Holy Bible Old and New Testaments. (2012). King James Version. Duke Classics. Panofsky, Erwin. (1955), Meaning in the Visual Arts, New York: Anchor Books. Panofsky, Erwin. (1972). Studies in Iconology: Humanistic Themes in the Art of the Renaissance. Westview Press. Vicchio, Stephen J. (2008). Biblical Figures in the Islamic Faith. Maryland: Wipf and Stock Publishers. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/453683- https://collections.ed.ac.uk/calendars/record/19410- 1 https://www.pinterest.com/pin/186829084527361925/ https://digital.staatsbibliothek-berlin.de digitalgallery.nypl.org tali-virtualmidrash.org.il muze.gen.tr/Museums manuscripts.kb.nl gallica.bnf.fr | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 411 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 448 |