تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,806 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,896 |
آگاهی تاریخی از هنر در مکتوبات اعتمادالسلطنه | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 4، دوره 27، شماره 3، آذر 1401، صفحه 39-46 اصل مقاله (384.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2021.327364.666752 | ||
نویسندگان | ||
لیلا غفاری* 1؛ امیر مازیار2 | ||
1دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، گروه تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه فلسفه هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
دوران قاجار بالاخص عصر ناصری، سرآغاز شکل گیری تاریخ نگاری نوین ایران و مقارن با پیدایش مفهوم هنرهای زیبا در غرب است. محمدحسن اعتمادالسلطنه از مورخان برجسته ی این ایام بوده که به واسطه ی برخورداری از رویکردی نوین در تاریخ نگاری و علاقمندی به تحقیق و تفحص در آثار تاریخی و ابنیه، تالیفاتش در زمینه ی تاریخ هنرهای ایران حائز اهمیت هستند. در پژوهش حاضر، با راهبردی کیفی در چهارچوب مطالعات تاریخی و به شیوه ی تفسیری-تاریخی به بررسی مکتوبات او شامل تاریخ منتظم ناصری، المآثر و الآثار، مرآه البلدان و روزنامه ی خاطرات اعتمادالسلطنه پرداخته ایم. سوال اصلی پژوهش این است که آگاهی تاریخی از هنر در مکتوبات اعتمادالسلطنه چگونه است؟ و مصادیق این آگاهی کدامند؟ مرور آثار مذکور حاکی از وجود اطلاعاتی قابل تامل در رابطه با تاریخ هنر ایران اعم از بناها، آثار باستانی و هنری است که می تواند نویدبخش پیدایش روندی تازه در تاریخ نگاری هنر ایران در امتداد تحولات تاریخ هنر غرب و خصوصا فرانسه ی آن دوران باشد. آگاهی تاریخی اعتمادالسلطنه در مقام خاستگاه ظهور این اطلاعات، ذیل عناوین آشنایی با مطالعات غربی در باب تاریخ هنر، و شیوه های تاریخ نگاری هنر نزد او دسته بندی شده است. شیوه های تاریخ نگاری اعتمادالسلطنه نیز در توجه به هنرمندان، سکه شناسی و باستان شناسی، و اشاره به متون مرتبط با هنرها تجلی یافته اند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتمادالسلطنه؛ تاریخنگاری هنر؛ تاریخ هنر ایران؛ عصر ناصری؛ ناصرالدین شاه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Historical Awareness of Art in the Etemad al Salṭaneh’s Writings | ||
نویسندگان [English] | ||
Leila Ghaffari1؛ Amir Maziar2 | ||
1PhD Student of Comparative and Analytical History of Islamic Art, Department of Comparative and Analytical History of Islamic Art, Faculty of Theoretical Sciences and Higher Art Studies, University of Art, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Philosophy of Art, Faculty of Theoretical Sciences and Higher Art Studies, University of Art, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The Qajar age, and especially the Naseri era, has been the beginning and the origin of the formation of the Modern Persian Historiography and has been coincided with the emergence of the concept of the Fine Arts in the West World. Moḥammad Ḥasan Khan Moghadam Maragheie who has been nicknamed to Etemad al Salṭaneh and also Sanee o’ doleh by Naser al-Din Shah Qajar, has been one of the prominent and famous historians and writers of those days .It would be obvious that due to his new approach to the Historiography, writing the History and also his interest in researching about historical monuments, ancient buildings and antiques, his writings and books are so important in the field of Persian History of Art and Persian Historiography of Art. Through Moḥammad Ḥasan Khan Etemad al Salṭaneh’ s academic studies in the field of History and Geography in France of that days, he became acquainted with the new research methods in the studies of the History and Geography. Therefore he could use these new and modern methods in compiling his Historical, Geographical and Literal writings and books. In this essay, with a qualitative strategy in the historical studies framework and in an interpretive historical manner, we have tried to study and investigate his writings, including such as the book Montazam Naseri History, Maaser v’ al asar, Merat al boldan and Ruzname Khaterat Etemad al Salṭane (Etemad al Salṭaneh’s Diary book). The main question of the research has been proposed in this way: How is the historical awareness of art in the above mentioned writings of Moḥammad Ḥasan Khan Etemad al Salṭaneh? And what are the examples of this historical awareness of art? The study and analysis of references and descriptions related to the Persian Art in the above mentioned texts have shown the scattering and hidden signs indicating the historical awareness of Moḥammad Ḥasan Khan Etemad al Salṭaneh about the art and also the lack of boundaries between the History, Geography and Art fields in these writings. Also the review of the book Montazam Naseri History, Maaser v’ al asar, Merat al boldan and Ruzname Khaterat Etemad al Salṭane (Etemad al Salṭaneh’s Diary book) indicates that there are some considerable information about the Persian History of Art, including ancient buildings, antiquities and works of arts, which can promise the emergence of a new trend in historiography of Persian Art along the evolution of Western History of Art, especially French History of Art in that time. The historical awareness of art for Moḥammad Ḥasan Khan Etemad al Salṭaneh, as the origin of the emergence of this information, is classified under the title of familiarity with Western studies on the History of Art, and the methods of Historiography of Art for him. The historiography methods of this famous historian and writer of the Naseri era and Qajar age are also manifested in the paying attention to the artists, the Numismatics and Archeology fields, and in reference to the texts and books related to the arts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Etemad al Salṭaneh, Historiography of Art, Persian History of Art, Naseri era, Naser al-Din Shah | ||
مراجع | ||
آدمیت، فریدون(1357)، اندیشههای میرزا آقا خان کرمانی، انتشارات پیام، تهران.
اسمیت، رابرت مرداک(1399)، هنر ایران، مترجم کیانوش معتقدی، انتشارات خط و طرح، تهران.
اعتمادالسلطنه، محمدحسن خان(1350)، روزنامهی خاطرات اعتمادالسلطنه، مصحح ایرج افشار، انتشارات امیرکبیر، تهران. اعتمادالسلطنه، محمدحسن خان(1362)، چهل سال تاریخ ایران؛ در دورهی پادشاهی ناصرالدین شاه، جلد اول: المآثر و الآثار، مصحح ایرج افشار، انتشارات اساطیر، تهران.
اعتمادالسلطنه، محمدحسن خان(1363)، تاریخ منتظم ناصری، جلد 1، 2 و 3، مصحح محمد اسماعیل رضوانی، دنیای کتاب، تهران. اعتمادالسلطنه، محمدحسن خان(1367)، مرآهالبلدان، جلد 1 و 2 ، مصحح عبدالحسین نوائی و میرهاشم محدث، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران.
اعتمادالسلطنه، محمدحسن خان(1368)، مرآهالبلدان، جلد 4 ، مصحح عبدالحسین نوائی و میرهاشم محدث، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران.
ترین، لین(1399)، تاریخ تاریخ هنر در فرانسه، مترجم سعید حقیر، کتاب فکر نو، تهران.
توکلی طرقی، محمد(1381)، تجدد بومی و بازاندیشی تاریخ، نشر تاریخ ایران، تهران.
سپهر، محمدتقی لسانالملک(1377)، ناسخالتواریخ؛ تاریخ قاجاریه، جلد 1و 3، مصحح جمشید کیانفر، انتشارات اساطیر، تهران.
علیزاده بیرجندی، زهرا و ناصری، اکرم(1395)، پیوندهای هنر و سیاست در عصر قاجار و پیامدهای آن، باغ نظر، سال سیزدهم، شماره 42، 67-78.
فرنی، اریک(1383)، روشهای تاریخنگاری هنر و سیر تحول آنها، خیال (فرهنگستان هنر)، مترجم زهرا اهری، شماره 10، 64-89. قاجار، ناصرالدین شاه(1397)، روزنامهی خاطرات ناصرالدین شاه قاجار؛ از رجب 1284 تا صفر 1287 ق. ، جلد 2، مصحح مجید عبدامین، انتشارات دکتر محمود افشار با همکاری نشر سخن، تهران.
کیانفر، جمشید(1388)، مطبوعات دولتی ایران در عصر قاجار، پیام بهارستان، سال اول، شماره 3، 273-299.
ماینر، ورنون هاید(1393)، تاریخ تاریخ هنر (سیری در تاریخ تکوین نظریهی هنر)، مترجم مسعود قاسمیان، فرهنگستان هنر ؛ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعهی علوم انسانی، تهران.
منشیقمی، قاضی میراحمد(1352)، گلستان هنر، احمد سهیلیخوانساری، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، تهران.
میرزاییمهر، علیاصغر(1391)، مقایسهی تطبیقی گلستان هنر با مناقب هنروران (بخش نقاشی و نقاشان)، هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، دوره چهارم، شماره 49، 45-56.
هدایت، رضاقلی خان(1356)، سفارتنامهی خوارزم، مصحح علی حصوری، کتابخانهی طهوری، تهران. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 336 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 371 |