تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,350 |
نقد و تحلیل سنت نوشتاری زنانه در چهار رمان زنانه الجزایری بر نظریه الین شوالتر | ||
ادب عربی | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 33، آذر 1401، صفحه 27-48 اصل مقاله (303.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jalit.2021.325356.612402 | ||
نویسندگان | ||
سنا غلامی* 1؛ محمد جرفی2؛ ابراهیم اناری بزچلوئی3؛ قاسم مختاری3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و زبان های خارجه، دانشگاه اراک، ایران. | ||
2استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و زبان های خارجه، دانشگاه اراک، اراک، ایران. | ||
3دانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و زبان های خارجه، دانشگاه اراک، اراک، ایران. | ||
چکیده | ||
الین شوالتر، نظریهپرداز فمینیست آمریکایی، با ارائه نظریه «نقد وضعی زنان» و با تکیه بر مدلی تکرارشونده در خردهفرهنگهای (1) ادبی، لزوم بررسی آثار داستانی نویسندگان زنِ هر کشور را در تأیید این نظریه مطرح میکند؛ بدین شکل که نوشتار زنان، با گذر از دو مرحله تقلید (مرحلۀ زنانه) و اعتراض به هنجارهای مسلط (مرحله فمینیستی)، در نهایت به مرحلۀ سوم یعنی دستیابی به هویت فردی (مرحله مؤنث) میرسد. پژوهش حاضر بر این است تا با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی وبا تکیه بر مراحل سهگانۀ مطرح شده، به بررسی چهار اثر داستانی از نویسندگان زن الجزایری بپردازد و بتواند سیر تحول تقلید زنانه نویسندگان زن الجزایری به اعتراض و شورشی آگاهانه و در نهایت نائل آمدن به خودآگاهی، همچنین میزان موفقیت آنان را در انعکاس صدای زنان در رمان نشان دهد. در نهایت میتوان، نمود الگوی نظریه شوالتر را بهصورت مشترک و همزمان، در آثار مورد بررسی مشاهده کرد که علت این امر، تأخیر فعالیت زن الجزایری در حیطه نویسندگی است؛ با ذکر این مهم که تنها احلام مستغانمی در رمان «الأسود یلیق بک» موفق شد فاتحانه به مرحله سوم ورود کند. بدین شکل، این اثر به عنوان سرآغازی از سنت نوشتاری مؤنث برای دیگر نویسندگان زن به شمار میرود تا خودآگاهی زنانه را در نوشتار زنانه متجلی سازند. به طور کلی با توجه به اینکه هر کدام از این آثار یک سنت مشخصی هستند. با توجه به شرایط مستعد اجتماعی حاکم این نویسندگان جز بهندرت نتوانستهاند وارد مرحله خودآگاهی شوند و بیشتر با مؤلفههای مراحل اول و دوم در تعامل بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتراض و خودآگاهی؛ تقلید؛ سنت نوشتاری؛ الین شوالتر؛ زن الجزایری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Critique and Analysis of the Women's Writing Tradition in Four Algerian Women's Novels by Elaine Showalter | ||
نویسندگان [English] | ||
Sana Gholami1؛ Mohammad jorfi2؛ Ibrahim Anari3؛ Qasem Mokhtari3 | ||
1Ph.D. Candidate of Arabic Language and Literatur, University of Arak Arak. Iran | ||
2Assistant Professor of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Foreign Languages, Arak University, Arak, Iran. | ||
3Associate Professor of Arabic Language and Literatur, Faculty of Literature and Foreign Languages, Arak University, Arak, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Elaine Showalter is an American feminist theorist, by proposing the theory of “gynocriticism” and relying on a recurring model in literary subcultures, emphasizes the need to analysis the works of women writers in any country in support of this theory. In this way, it passes through two stages of Imitation (female stage) and protesting against the dominant (feminist stage), finally reaches the third stage, which is to achieve individual identity (feminine stage). The present study intends to use the method of qualitative content analysis and relying on the three stages proposed, examines four works of fiction by Algerian women writers and can show the evolution of female imitation and the reproduction of the norms of the masculine tradition of Algerian women writers to a conscious protest and rebellion and finally achieving seif-awareness, as well as the extent to which they succeed in reflecting their demands in literature. Finally, it can be stated that the Manifestation of the model of Showalter's theory in the women’s works occurred simultaneously, which this is due to the delay in the presence of Algerian women in the field of writing, It is important to note that only Ahlam Mostaghani in the novel "Al-Aswad Yaliq Bek" managed to enter the third stage triumphantly. Thus, this work is considered as a the beginning of the female writing tradition for other female writers to manifest female activism and self-awareness in women's writing | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Elaine Showalter, Writing tradition, Algerian woman, Imitation, Protest and self-awareness | ||
مراجع | ||
احمد شریبط، شریبط (2008)، «نون النسوة فی الأدب الجزایری»، الجزایر، مجلة آمال (دراسات مقالات)، العدد الثانی.
بوعزیز، یحیی (2001)، المرأة الجزایریة: وحرکة الإصلاح النسویة العربیة، الجزایر، دار الهدی.
حداد، نورة (2015)، «النقد النسوی العربی المعاصر کتاب المرأة والسرد لمحمد معتصم»، مذکرة مکملة لنیل شهادة الماستر فی میدان اللغة والأدب العربی، جامعه العربی بن مهیدی - أم البواقی الجزایر.
حسینی، محمدباقر (1390)، «نقدی بر زن از نگاه منفلوطی و آلاحمد»، مجله ادب عربی، سال 3، شمارۀ 3، 281-306.
داد، سیما (1392)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران، مروارید.
شهبازی، مهشاد (1397) «تحول خودآگاهی در آثار داستاننویسان زن ایرانی بر اساس نظریة الن شوالتر»، زن در فرهنگ و هنر، دورۀ 10، شمارۀ 2، 309-285.
صالح، یاسمینة (2009)، بحر الصمت، القاهرة، الحضارة للنشر، الطبعة الثانیة.
غذامی، عبدالله (1395). زن و زبان، ترجمۀ هدی عوده تبار، تهران، گام نو.
الفاروق، فضیلة (2006)، تاء الخجل، لبنان، بیروت، ریاض الریس للکتاب و النشر، ط 1.
لویز، دیهیة (2013)، سأقذف نفسی أمامک، بیروت، منشورات الاختلاف الجزایریة ومنشورات ضفاف، ط1.
مریمی، الهام و همکاران (1399)، مضامین فمینیستی در آثار میرال الطحاوی، ادب عربی، سال 12، شمارۀ 1، بهار 1399: 69-91.
مستغانمی، أحلام (2012)، الأسود یلیق بک، لبنان، بیروت، دار نوفل دمغة الناشر.
موریس، بام (2002)، الأدب والنسویة، ترجمة سهام عبدالسلام، القاهرة، مجلس الأعلی للثقافة، الطبعة الأولی.
هام، مگی (1382)، فرهنگ نظریههای فمینیستی، ترجمۀ نوشین احمدی خراسانی و دیگران، تهران، نشر توسعه.
References
Ahmed Sharibet, S. (2008), "The Noun of Women in Algerian Literature", Algeria, Amal Journal (article studies), second issue. [In Arabic]. Al-Farouq, F. (2006), Taa' Al-Khajal, Lebanon, Beirut, Riyad Al-Rayes for Books and Publishing, 1st Edition .[In Arabic]. Al-Ghazami, A. (1395). Woman and Language, Translated by Hoda Odeh Tabar, Tehran, New Step, second edition. [In Persian]. Bouaziz, Y. (2001), Algerian Women: And the Arab Feminist Reform Movement, Algeria, Dar Al-Huda. [In Arabic]. Dad, S. (1392). Dictionary of Literary Terms, Tehran, Morvarid Publications, sixth edition. [ In Persian]. Haddad, N. (2015), "Contemporary Arab Feminist Criticism, The Book of Women and Narratives by Muhammad Mutasim", a supplementary note to obtaining a master's degree in the field of Arabic language and literature, University of Larbi Ben M'hidi - Oum El Bouaghi, Algeria. [In Arabic]. Ham, M. (2003) Culture of Feminist Theories, Translated by Noushin Ahmadi Khorasani et al., Tehran, Development Publishing, First Edition. Hosseini, M. B. (2018), "Criticism of women from the perspective of Manflouti and Al-Ahmad", Journal of Arabic Literature, Year 3, Number 3, 281-306. [ In Persian]. Louise, D. (2013), I will throw myself in front of you, Beirut: Algerian Differing Publications and Difaf Publications, 1st ed. [In Arabic]. Maryami, E. et al. (2019), Feminist Themes in the Works of Miral Al Tahawi, Arabic Literature, Year 12, Number 1, Spring 2019: 69-91. [In Arabic]. Morris, P. (2002), Literature and Feminism, Translated by Siham Abdel Salam, Cairo: The Supreme Council of Culture, first edition.[In Arabic]. Mosteghanemi, A. (2012), Black befits you, Lebanon, Beirut: Dar Nawfal, Imprint of the publisher. Saleh, Y. (2009), Sea of Silence, Cairo: Civilization for Publishing, second edition. Shahbazi, M. (1397) "The evolution of self-awareness in the works of Iranian women novelists based on the theory of Ellen Showalter", Woman in Culture and Art, Volume 10, Number 2, 309-285. [In Arabic]. Showalter, E. (1977), A Literature of Their Own: British Women novelists from Bronte to Lessing, New Jersey: Princeton University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 526 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 453 |