تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,529 |
تعداد مقالات | 70,458 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,020,260 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,133,032 |
Critical Analysis of Orientalists’ Stance as to the Historical Trend of Legislation of Ḥijāb in Islam | ||
Classical and Contemporary Islamic Studies (formerly known as Journal of Contemporary Islamic Studies) | ||
دوره 5، شماره 1، فروردین 2023، صفحه 45-58 اصل مقاله (437.48 K) | ||
نوع مقاله: Scholary | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jcis.2022.349518.1299 | ||
نویسندگان | ||
Hasan Rezayi Haftador* ؛ Marziye Raji؛ Roohollah Shahidi | ||
Department of Qur’ān and Ḥadīth Sciences, Faculty of Theology, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
چکیده | ||
Ḥijāb is one of the religious teachings which has been explored from various perspectives, including the Orientalists who oftentimes have negatively looked at Ḥijāb as a limitation for women. To them, the Prophet was in agreement with the freedom and mixture of women with men. However, following some certain conditions like the insecurity in the society, the harassment of the hypocrites, and the insistence of some Companions such as the second caliph, the Messenger of God was forced to accept the decree of Ḥijāb for his wives and the free women as well as the separation of women and men. With a descriptive-analytical approach, the present study shows making divine decrees follows the wisdom of the Saint Legislator, and is not affected by the transient conditions. The revered Prophet (s) and therefore the women of the society willingly showed great concern for covering. To them, Ḥijāb was not a retreat, but rather – with choosing the black color for their covering – they sought more dignity for a more active, social participation. | ||
کلیدواژهها | ||
ḥijāb؛ orientalists؛ history؛ the Prophet (s)؛ verses of the Qur’ān؛ Islamic narrations | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تحلیل انتقادی آراء مستشرقان در مورد سیر تاریخی تشریع حجاب در اسلام | ||
نویسندگان [English] | ||
حسن رضایی هفتادر؛ مرضیه راجی؛ روح الله شهیدی | ||
گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
چکیده [English] | ||
حجاب، از آموزههای دینی است که از منظر مختلفی مورد تحلیل قرار گرفته است، از جمله مستشرقان که غالباً با نگاهی منفی، حجاب را به عنوان محدودیت زنان نگریسته اند. به باور ایشان، شخص پیامبر با آزادی و اختلاط زنان و مردان موافق بود، اما در پی شرایطی چون: نا امنی جامعه، آزار منافقان و اصرار برخی صحابه، همچون خلیفه دوم، رسول خدا به پذیرش حکم حجاب برای همسران خود و زنانِ آزاد و جداسازی زنان و مردان مجبور شد. این مقاله با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، نشان می دهد که جعل احکام الهی، تابع حکمتهای شارع مقدس است نه متأثر از شرایط گذار، و پیامبر اکرم (ص) و به تبع آن زنان جامعه، با میل و رغبت، اهتمام خاصی به رعایت پوشش داشته و حجاب از منظر آنان انزوا نبوده، بلکه با انتخاب رنگ سیاه برای پوشش خود، به دنبال حفظ عظمت بیشتر برای حضور اجتماعی فعالتر بودند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
حجاب, مستشرقان, پیامبر(ص), آیات قرآن, روایات اسلامی | ||
مراجع | ||
The noble Qur’ān
‘Ābidīnī, A. (2018), «Sayrīdar āyāti ḥijāb». Fiqh, No. 23, 49-92.
Abū Dāwūd Sajistānī, S. (2000), Sunan Abī Dāwūd. Cairo, Dār al-Ḥadīth.
Aḥmad, L. (2012), Zanān wa jinsiyyat dar Islām: Rīshiyi tārīkhīyi jidāli imrūzī. Translated by F. Ṣādiqī, Tehran, Nigāhi Mu‘āṣir.
Albānī, N. (1985), Irwā’ul-ghalīl. Beirut, Al-Maktabat al-Islāmī.
Bukhārī, M. (2002), Ṣaḥīḥ al-Bukhārī. Cairo, Al-Majlis al-A‘lā lil-Shu’ūn al-Islāmīyya.
Fayḍ Kāshānī, M. M. (1995), Tafsīr al-ṣāfī. Mu’assisa al-A‘lamī lil-Maṭbū‘āt.
Ḥurr ‘Āmilī, M. (1991), Wasā’il al-Shī‘a. Qom, Āl al-Bayt (a).
Ḥusaynī, Z., & F. Qurbānī (2018), «Barrisīyi sanadī wa dalālīyi riwāyāti ḥijāb dar manābi‘i Ḥadīth ī yi Ahl Sunnat bā ta’kīd bar rawishi ta‘yīniḥ alqiyi mushtarak». Muṭli‘āti Fahmi Ḥadīth, No. 9, 61-82.
Ibn Abī al-Ḥadīd, A. (2014), Sharḥ Nahj al-balāgha. Tehran, kitābi Niyistān.
Jabbārī, M. R. (2020), Ḥijāb bi ‘unwāni amri ijtimā‘ī dar Qur’ān wasīriyi Ma‘ṣūmīn. Qom, Markazi Amūzishhāyi Aẓādi Mu’assisiyi Āmūzish wa Pazhūhishi Imām Khumaynī.
Makārim Shīrāzī, N. (2007). Tafsīri nimūna. Tehran, Dār al-Kutub al-Islāmiyya.
Mālik b. Anas (1986), Al-Muwaṭṭā’. Beirut, Dār ’Iḥyā al-Turāth al-‘Arabī
Mirnīsī, F. (2001), Zanān-i pardi nishīn wa nukhbigāni jowshanpūsh. Translated by M. Maghāzi’ī, Tehran, Nashri Nay.
Motzki, H. (2007), Ḥadīthi Islāmī. Supervised by M. Karīmīnīya, Qom, Dār al-Ḥadīth.
Mūsāpūr, Ḥ., & A. Tardast (2019), «Barrisīyi Waḍ‘īyyati ḥijābi zanān dar ṣadri Islām». Hamāyishi Pazhūhishhāyi Dīnī, 1283-1294.
Nafīsī, Sh. (2019), Tārīkhi Istishrāq wa sayri taḥawwuli muṭāli‘āti Qur’ānī dar Gharb. Qom, Pazhūhishgāhi Ḥawzi wa Dānishgāh.
Reinhart, P. (2018), Farhangi albasiyi Musalmānān. Translated by Ḥ. A. Hirawī, Tehran, Intishārāti Danishgāhi Tehran.
Ṣadūq, M. (1993), ‘Ilal al-sharāyi‘. Qom, Dāwarī.
Sarakhsī, M. (1994), Al-Mabsūṭ. Beirut, Dār al-Ma‘rifa.
Shāh Sanā’ī, M. R., & M. K. Ṭabāṭabā’ī (2017), «Barrisīyi naẓarīyyiyi ḥijāb ḥadiaqallī darbāriyi waḍ‘īyyati pūshish dar ‘aṣri jāhilīyyat wa ṣadri Islām». Pazhūhishhāyi Tārīkhī, No. 34, 89-104.
Stowasser, B. F. (2020), «Prophet’s wives». Translated by F. Pāt, Dā’iratul-Ma‘ārif Qur’ān, Tehran, Ḥikmat.
Suyūṭī, J. (1996), Al-Durr al-manthūr. Beirut, Dār al-Fikr.
Ṭabrisī, F. (1981), Majma‘ al-bayān. Tehran, Farāhānī.
Zamakhsharī, J. (1987), Tafsīr al-kashshāf. Qom, Manshūrāt Dār al-Balāgha. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 218 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |