تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,124,661 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,233,249 |
ارزیابی چرخة حیات زیرسامانههای بارگیری گاز، مایع، کانتینر، فله و تانکر در بندر پتروشیمی | ||
نشریه محیط زیست طبیعی | ||
دوره 75، ویژه نامه محیط زیست ساحلی و دریایی، اسفند 1401، صفحه 1-14 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jne.2022.351298.2491 | ||
نویسندگان | ||
سمانه فیاض1؛ مظاهر معین الدینی* 1؛ شراره پورابراهیم1؛ علی کاظمی2؛ بنیامین خوشنویسان3 | ||
1گروه محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه علوم و مهندسی محیط زیست، دانشکده کشاورزی و محیط زیست، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
3گروه مهندسی چرخة حیات SDU، دانشگاه دانمارک جنوبی، دانمارک | ||
چکیده | ||
بنادر در انتقال بیش از 80% کالاها و مواد نقش دارند. ارزیابی چرخة حیات امکان ارزیابی همزمان پیامدهای محیطزیستی را فراهم میکند که تاکنون برای بنادر غیرکانتینری انجام نشده است. هدف این مطالعه، ارزیابی چرخة حیات عملیات بارگیری مایع، گاز، کانتینر، فله و تانکر و تعیین موثرترین زیرسامانهها در پیامدهای عملیات بندری است. ارزیابی برای دو محدودة مبدأ تولید تا بندر (محدودة 1) و ورودی بندر تا بارگیری به کشتی (محدودة 2) انجام شده است. واحد عملکردی ، یک میلیون تن بارگیری برای هر زیرسامانه بارگیری و سپس در ازای یک میلیون تن بارگیری از کلیة زیرسامانه ها درنظر گرفته شده. نتایج نشان داد پیامدهای محیطزیستی محدودة1 نسبت به محدودة2 بسیار پایین تر می باشد و بهتر است جهت کاهش پیامدها روی عملیات داخل بندر تمرکز گردد. در پیامد گرمایشجهانی بهازای واحد عملکردی یکمیلیون تن بارگیری کلی، زیرسامانة گاز بیشترین سهم (در حدود 35%) را دارد که 50% آن ناشی از الکتریسیته و 45% ناشی از فلرینگ است. زیرسامانه فله در حدود 30% سهم دارد که کاملاً ناشی از الکتریسیته است. زیرسامانه مایع در حدود 20% در این پیامد نقش دارد که 95% از آن ناشی از الکتریسیته است. الکتریسیته همچنین بیشترین نقش را در کلیه پیامدهای هر زیرسامانه دارد. به ازای یکمیلیون تن بارگیری کلی، زیرسامانههای فله، مایع و گاز بهترتیب بیشترین نقش را در پیامدهای محیطزیستی دارند. با توجه به نتایج حاصل، پیشنهاد م یشود سناریوهای بهبود عملیات بندری با محوریت مصرف الکتریسیته و با در نظر گرفتن منابع تجدیدپذیر تأمین انرژی و حذف فلرینگ با توجه به نقش عمده آن در انتشار کربن تدوین گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی چرخة حیات؛ پیامدهای محیطزیستی بارگیری؛ سیاهة انتشار بندر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Lifecycle assessment of gas, liquid, container, bulk, and tanker loading in petrochemical Port | ||
نویسندگان [English] | ||
Samaneh Fayyaz1؛ Mazaher Moeinaddini1؛ Sharareh Pourebahim1؛ Ali Kazemi2؛ Benyamin Khoshnevisan3 | ||
1Department of Environmental Science, Faculty of Natural Resources, University of Tehran, Karaj, Iran | ||
2Department of Environmental Science and Engineering, Faculty of Agriculture and Environment, Arak University, Arak, Iran | ||
3Department of Life Cycle Engineering, University of Southern Denmark, Denmark | ||
چکیده [English] | ||
Ports are involved in transferring more than 80% of materials and goods. With life cycle assessment, all environmental impacts are assessed simultaneously and this method has not been implemented for non-container ports. The goal of the study is life cycle assessment of liquid, gas, container, bulk, and tanker loading in the port to define the most impactful sub-processes in the port operations. Life cycle assessment is done from the source of production to the port (scope 1) and from the gate of the port to loading to ships (scope 2). One MMt of loading material is considered as functional unit. The results of the study showed that the impacts of scope 1 are far lower than scope 2 and it is worth focusing on scope 2 for any environmental improvements. In the global warming impact, gas loading has the highest share of 35%, of which 50% is due to electricity, and 45% is due to flaring. Bulk loading with a share of 30% entirely due to electricity is the second. Liquid loading with a share of 20% has the third rank as a result of electricity by 95%. It can be seen that in all sub-processes, electricity has a major role in all impact categories. In port operation LCA, per each MMt of total loading, bulk, liquid, and gas loading have the highest share over 18 impact categories to different extents. It is suggested to develop improving scenarios focused on electricity consumption, considering renewable energy sources, and no flaring for the port. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Life cycle assessment, impact category, port emission inventory | ||
مراجع | ||
Adolfsson, M., Rashid, S., 2016. Life cycle assessment and life cycle cost of heat exchangers a case for inter terminals Sweden AB located in port of Gothenburg. Master's thesis. pp. 8-12. Anonymous., 2020. Strategies for air pollution control in PSEEZ-98-04-01. (In Persian). Azarkamand, S., Balbaa, A., Wooldridge, C., Darbra, R.M., 2020. Climate change challenges and response options for the port sector. Sustainability 12(17), 1-14. Ballester, V.C., Lo-Iacono-ferreira, V.G., Artacho-Ramírez, M.Á., Capuz-Rizo, S.F., 2020. The carbon footprint of valencia port: A case study of the port authority of Valencia (Spain), International Journal of Environmental Research and Public Health 17(21), 1-16. Boucher, J., Evequoz, P., Friot, D., Mayer, S., & Lierde, N. Van., 2017. Adopting a life cycle perspective through ISO14001 : a game changer how to increase your company’s performance using ecodesign. BP., 2019. Air pollutant emission estimation methods for E-PRTR reporting by refineries. BP Energy Outlook 4, 1-48. https://www.bp.com/content/dam/bp/business-sites/en/global/corporate/pdfs/energy-economics/energy-outlook/bp-energy-outlook-2019.pdf Chang, C.C., Huang, P.C., Tu, J.S., 2019. Life cycle assessment of yard tractors using hydrogen fuel at the Port of Kaohsiung, Taiwan. Energy 189, 116222. Corrado, S., Rydberg, T., Oliveira, F., Cerutti, A., Sala, S., 2020. Out of sight out of mind? A life cycle-based environmental assessment of goods traded by the European Union. Journal of Cleaner Production 246, 118954. Creutzig, F., Jochem, P., Edelenbosch, O.Y., Mattauch, L., Van Vuuren, D.P., McCollum, D., Minx, J., 2015. Transport: A roadblock to climate change mitigation?. Science 350(6263), 911-912. Darbra, R. M., Wooldridge, C., Puig, M., 2020. ESPO Environmental Report 2020 EcoPortsinSights 2020. Environmental Policy and Law 4(4), 177. De Los Reyes, R., Fernández-Sánchez, G., Esteban, M.D., Rodríguez, R.R., 2020. Carbon footprint of a port infrastructure from a life cycle approach. International Journal of Environmental Research and Public Health 17(20). EPA., 1950. AP-42 Gasoline and diesel industrial engines, Issue Ic, pp. 1-15, EPA. EPA., 2006. Air emissions factors and quantification. liquid storage tanks. https://www.epa.gov/air-emissions-factors-and-quantification. (Accessed January 2022) EPA., 2021. Inventory guidance : Ports emissions inventory guidance, Methodologies for estimating port-related and goods movement mobile source emissions, EPA. EPA., 2021. MOVES and other mobile source emissions models | US EPA. https://www.epa.gov/moves. (Accessed January 2022). Fridell, E., Stripple, H., Winnes, H., 2016. Port infrastructures in a system perspective: a part of the project environmental calculations for transport infrastructure. https://trid.trb.org/view/1506472 (Accessed January 2022). Hauschild, M.Z., Rosenbaum, R.K., Olsen, S.I., 2017. Life Cycle Assessment: Theory and Practice, Springer, pp. 162-170. Huijbregts, M.A.J., Steinmann, Z.J.N., Elshout, P.M.F., Stam, G., Verones, F., Vieira, M., Zijp, M., Hollander, A., van Zelm, R., 2016. ReCiPe2016: a harmonised life cycle impact assessment method at midpoint and endpoint level, International Journal of Life Cycle Assessment 22(2), 138-147. IAPH., 2018. World Ports Sustainability Program (Wpsp) Chapter, Issue March, pp. 14-18. https://movisa.org.mx/images/NoBS_Report.pdf ISO., 2020. Environmental management. Life cycle assessment. Requirements and guidelines. Amendment 2, ISO. https://www.iso.org/standard/76122.html Kim, J., Rahimi, M., Newell, J., 2011. Life-Cycle Emissions from Port Electrification: A Case Study of Cargo Handling Tractors at the Port of Los Angeles 6(6), 321-337. Kouchaki-Penchah, H., Sharifi, M., Mousazadeh, H., Zarea-Hosseinabadi, H., Nabavi-Pelesaraei, A., 2016. Gate to gate life cycle assessment of flat pressed particleboard production in Islamic Republic of Iran. Journal of Cleaner Production 112, 343-350. Maranghi, S., Brondi, C., 2019. Life cycle assessment in the chemical product chain challenges, methodological approaches and applications, Journal of Chemical Information and Modeling 53,(9). Mou, N., Wang, C., Yang, T., Zhang, L., 2020. Evaluation of development potential of ports in the Yangtze River Delta using FAHP-entropy model. Sustainability 12(2), 439. Nahlik, M.J., Kaehr, A.T., Chester, M.V., Horvath, A. & Taptich, M.N., 2016. Goods movement life cycle assessment for greenhouse gas reduction goals. Journal of Industrial Ecology 20(2), 317-328. OLR, IRI., 2020. Action letter of the executive bodies to reduce environmental pollution from industries located in the Pars Energy Special Economic Zone. Organization of laws and regulations of the Islamic Republic of Iran. (in Persian) PSEEZ., 2015. Notification of establishment of energy management. Pars special energy economic zone organization. (In Persian) PSEEZ., 2018. Investment handbook, Pars special economic energy zone, Features, and potentials. (In Persian) Prapaspongsa, T., Mokkhavas, O., 2018. Life cycle assessment of automated container port logistics systems. The 7th international conference on green and sustainable innovation (ICGSI)16-20 October, Bangkok, Thailand. Scharpenberg, C., Pohl, E., Lauven, L.-P., Geldermann, J., 2018. Ecological assessment of port equipment for container terminals. Logistics and sustainable supply chain management, Proceedings of the Hamburg International Conference of Logistics (HICL), pp. 3-20. Vujičić, A., Zrnić, N., Jerman, B., 2013. Ports sustainability: A life cycle assessment of zero emission cargo handling equipment. Journal of Mechanical Engineering 59(9), 547-555. Xu, J., Cruz-Machado, V.A., Lev, B., Nickel, S., 2014. Advances in intelligent systems and computing Vol. 281, Issue January. Springer. Zhang, Y., Kim, C.W., Tee, K.F., Lam, J.S.L., 2017. Optimal sustainable life cycle maintenance strategies for port infrastructures. Journal of Cleaner Production 142, 1693-1709. Zhou, Y., Zhang, Y., Ma, D., Lu, J., Luo, W., Fu, Y. & Li, S., 2020. Port-Related Emissions, Environmental Impacts and their implication on green traffic policy in Shanghai. Sustainability 12(10), 4162.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 315 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 298 |