![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,234 |
ماهیت حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در اعلامیة جهانی حقوق بشر و اعلامیة قاهره با تأکید بر حق کار و حق آموزش | ||
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران | ||
دوره 54، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 591-609 اصل مقاله (503.05 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jplsq.2021.307930.2516 | ||
نویسندگان | ||
سید عباس عراقچی1؛ علی بحرینی* 2 | ||
1استاد، دانشکدة روابط بینالملل، تهران، ایران | ||
2دکتری حقوق بینالملل، دانشکدة حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در دستهبندیهای رایج در حوزة حقوق بشر عموماً از سه گروه یا سه نسل از حقوق بشر سخن گفته میشود که نسل اول و دوم بهترتیب تحت عنوان حقوق مدنی و سیاسی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نامیده میشوند. این تقسیمبندی اغلب ناشی از وجود دیدگاههای متعارض در خصوص ماهیت این دو دسته از حقوق است. طرح حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در ادبیات بینالمللی حقوق بشر سابقة دیرینهای ندارد و به همین دلیل مباحث مفهومی حول آن ناکافی و کمتعداد است. این مقاله دیدگاه دو سند مهم بینالمللی دربارة ماهیت حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مورد مطالعه تطبیقی قرار خواهد داد. اعلامیة جهانی حقوق بشر مهمترین سند سازمان ملل متحد در حوزة تبیین حقوق بشر و اعلامیة قاهره دربارة حقوق بشر در اسلام، بیانگر دیدگاه اسلامی پیرامون حقوق بشر است که در بطن خود دیدگاهی انتقادی نسبت به اعلامیة جهانی حقوق بشر نیز دارد. این مقاله با مقایسة تحلیلی دیدگاه این دو اعلامیه دربارة ماهیت حقوق اقتصادی و اجتماعی، ابعاد و ویژگیهای دو موضوع حق کار و حق آموزش را بهصورت تفصیلی از دید اعلامیههای مذکور تشریح میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعلامیة جهانی حقوق بشر؛ اعلامیة قاهره؛ حق آموزش؛ حق کار؛ حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Nature of Economic, Social And Cultural Rights in the Universal Declaration Of Human Rights And the Cairo Declaration, with Emphasis on the Right to Work and the Right to Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Abbas Araghchi1؛ Ali Bahreini2 | ||
1Professor, Faculty of International Relations, Tehran, Iran | ||
2Ph.D in International Law, Faculty of Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Common categories in the field of human rights generally refer to three groups or three generations of human rights, the first and second generations are called civil and political rights and economic, social and cultural rights, respectively. This division is mainly due to the existence of conflicting views on the nature of these two categories of rights. Economic and social rights in the international human rights literature have no long history and therefore the conceptual discussions around them are insufficient and few. This paper will make a comparative study of the views of two important international instruments on the nature of economic and social rights. The Universal Declaration of Human Rights is the most important United Nations instrument in the field of human rights and the Cairo Declaration on Human Rights in Islam, expresses an Islamic view of human rights that is also in itself critical of the universal declaration of human rights. This paper analyzes the views of the two declarations on the nature of economic and social rights, and then will discuss in detail the dimensions and characteristics of labor rights and the right to education from the perspective of the above declarations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cairo Declaration on Human Rights in Islam, economic and social rights, labor rights, right to education, Universal Declaration Of Human Rights | ||
مراجع | ||
- کتابها
- کتب
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 568 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 439 |