
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,911,140 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,959,938 |
«متافیزیک شر»؛ تفسیر هستیشناختی از نظام آزادی | ||
فلسفه | ||
دوره 21، شماره 2 - شماره پیاپی 41، اسفند 1402، صفحه 103-125 اصل مقاله (953.21 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2023.350598.1006755 | ||
نویسندگان | ||
احمد عبادی* 1؛ الهام السادات کریمی دورکی2 | ||
1دانشیار گروه معارف اهلبیت(ع)، دانشکدۀ الهیات و معارف اهلبیت(ع)، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2دانشآموختۀ دکتری فلسفه، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
رسالۀ پژوهشهای فلسفی در باب ذاتِ آزادی انسان (1809)، پژوهشی هستیشناختی دربارۀ آزادی بهمثابۀ ذات بشر است که وجه مثبت و تعیینکنندۀ شر را در ذات آزادیِ انسان تصدیق میکند. شلینگ برای تثبیت کردن امکانِ آزادی (شر) در تمامیت هستندگان، بهعنوان یک کل، تمایز هستیشناختیِ «بیناد» و «وجود» را به میان میآورد. هایدگر این تمایز را از ابداعات فلسفۀ شلینگ به شمار میآورد و در رسالۀ شلینگ در باب ذات آزادی انسان (1936)، آن را «شکاف هستی» مینامد. به نظر او، جایگاه آزادی در نظام شلینگ در بنیادی هستیشناختی تحقق مییابد و پرسش او از آزادی قابل تحویل به پرسش از هستی، بهمثابۀ پرسش بنیادیِ فلسفه است. بر این اساس، هدف مهم مقالۀ حاضر، تحلیل تفسیرِ هایدگر از تمایز بنیاد و وجود بهمثابۀ شرط هستیشناختیِ امکان شر در نظام آزادی شلینگ است. این پژوهش در جستجوی پاسخ به این دو پرسش است که چگونه این تمایز، راه را برای تبیین بنیاد هستیشناختیِ امکان شر میگشاید؟ و چرا برای شناخت این دو اصل، باید به بررسی روح انسانی و ذات آن بهمثابۀ آزادی پرداخت؟ نشان خواهیم داد که چگونه در تفسیر هایدگر از خوانش شلینگ، وی علیرغم نزدیکیِ پذیرفتهشدهاش به این تمایز بنیادین، همچنان فلسفۀ ایدئالیستی، از جمله نظام فلسفی شلینگ را در برداشتنِ گام نهایی ورای ساختارهای بنیادینِ متافیزیک اراده و رهایی حقیقی از سنت متافیزیکی ناکام میشمارد | ||
کلیدواژهها | ||
متافیزیک شر؛ مطلق (خدا)؛ نظام آزادی؛ شلینگ؛ هایدگر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
"The Metaphysics of Evil"; An Ontological Interpretation of the System of Freedom | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Ebadi1؛ Elham Sadat Karimi Douraki2 | ||
1Associate professor of Philosophy at University of Isfahan, Isfahan,Iran. | ||
2Ph.D. of Philosophy. Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The Philosophical investigations in to the Essence of Human freedom (1809) is an ontological research about freedom as human nature, which acknowledges the positive and determining aspect of evil in the nature of human freedom. Schelling mentions the ontological distinction of "ground" and "existence" to establish the possibility of freedom (evil) in the totality of beings, as a whole. Heidegger considers this distinction to be one of the innovations of Schelling's philosophy, and in Schilling's treatise on the Essence of human freedom (1936), he calls it "The distinction of being". In his opinion, the position of freedom in Schelling's system is realized in an ontological foundation, and his question of freedom can be transferred to the question of existence, as the fundamental question of philosophy. the important goal of this article is to analyze Heidegger's interpretation of the distinction between ground and existence as an ontological condition for the possibility of evil in Schelling's system of freedom. This research seeks answers to these two questions: How does this distinction pave the way for explaining the ontological basis of the possibility of evil? And why, in order to know these two principles, it is necessary to examine the human spirit and its essence as freedom? We will show how in Heidegger's interpretation of Schelling's reading, despite his accepted proximity to this fundamental distinction, he still fails idealist philosophy, including Schelling's philosophical system, in taking the final step beyond the fundamental structures of metaphysics of will and true liberation from metaphysical tradition. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Metaphysics of evil, Absolute (God), System of freedom, Schelling, Heidegger | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1381)، هایدگر و تاریخ هستی، تهران: نشر مرکز.
دادلی، ویل (1399)، درآمدی بر فهم ایدئالیسم آلمانی، ترجمۀ سید مسعود آذرفام، چاپ اول، تهران: ققنوس.
شلینگ، فردریش ویلهلم (1397)، در باب تاریخ فلسفۀ جدید (درس گفتارهای مونیخ)، ترجمۀ سید مسعود حسینی، تهران: نشر شبخیز.
___________ (1398)، پژوهشهای فلسفی در باب ذات آزادی انسان، ترجمه مجتبی درایتی و ابوالحسن ارجمند تاجالدینی، تهران: نشر شبخیز.
___________ (1399)، نظام ایدئالیسم استعلایی، ترجمۀ سید مسعود حسینی، چاپ اول، تهران: نشر نی.
کاپلستون، فردریک (1380)، تاریخ فلسفه، از دکارت تا لایبنیتس، جلد چهارم، ترجمۀ غلامرضا اعوانی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی سروش.
مجتهدی، کریم (1380)، فلسفه و غرب (مجموعه مقالات)، تهران: انتشارات امیرکبیر.
هایدگر، مارتین (1397)، اصل بنیاد، ترجمۀ طالب جابری، تهران: انتشارات ققنوس.
Ahmadi, Babak (2002), Heidegger and History of Being, Tehran: Markaz Press. [In Persian]. Arola, Adam (2008), "The Movement of Philosophy: Freedom as Ecstatic Thinking in Schelling and Heidegger", University of Oregon Graduate School, Department of Philosophy, March 2008. Copleston, Frederick (2010), History of Philosophy, from Descartes to Leibniz, Volume IV, translated by Gholamreza Awani, Tehran, Soroush Scientific and Cultural Publications. [In Persian]. Dudley, Will (2019), An Introduction to Understanding German Idealism, translated by Seyyed Masoud Azarfam, first edition, Tehran: Phoenix. [In Persian]. Heidegger, Martin (1941), Von Wesen der menschlichen Freiheit (1809), Gesamtausgabe. II. Abteilung: Vorlesungen 1919- 1944, Bd. 42, Von I, schüBler, Frankfurt am Main 1988. [In Persian]. ___________ (1985), Schelling's Treaties on the Essense of Human Freedom, Trans. J. Stambaugh, Ohio University Press. ___________ (2017), The Princiole of Reason, translated by Taleb Jabri, Tehran: Phoenix Publications. Mojtahedi, Karim (2010), Philosophy and the West (collection of articles), Tehran: Amir Kabir Publications.[In Persian]. Richardson, William (1974), Heidegger; through phenomenology to thought, Martinus Nijhoff. Ruin, Hans. (2008). "The destiny of Freedom, in Heidegger", Contiental Philosophy Review. 41/ 2008. 277- 299. Sallis, Deliminations (1986), Phenomenology and the End of Metaphysics, Second Edition, Indiana University Press. Schelling, Friedrich Wilhelm (2017), on the history of modern philosophy (Munich Lectures), translated by Seyyed Masoud Hosseini, Tehran: Shabkhaiz Publishing. [In Persian]. ___________ (2018), The Philosophical investigations in to the Essence of Human freedom, translated by Mojtaba Daraiti and Abolhassan Arjamand Tajaldini, Tehran: Shabkhaiz Publishing House. [In Persian]. ___________ (2019), The System of Transcendental Idealism, translated by Seyyed Masoud Hosseini, first edition, Tehran: Nei Publishing. [In Persian]. ___________ (1856a), Sämmtliche Werke, ed. K. F. A. Schelling I Abtheilung, Band 1, Stuttgart: Cotta. [In Persian]. Sikka, Sonya (1994), "Heidegger's Appropriation of Schelling", The Southern Jurnal of Philosophy. Vol. XXXII. PP. 421-448. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 629 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 215 |