
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,105 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,765,226 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,016,846 |
قیاس هویت Manu در داستان لاک پشت و دو غاز پنچتنتره با «انسان کامل» ابن عربی، بر اساس فلسفۀ خالده | ||
پژوهش های ایران شناسی | ||
دوره 14، شماره 2، شهریور 1403، صفحه 24-42 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jis.2023.354945.1185 | ||
نویسندگان | ||
سمیه مشایخ* 1؛ زهره زرشناس2 | ||
1دانش آموختۀ دکترا، گروه فرهنگ و زبانهای باستانی، دانشکده ادبیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استاد گروه فرهنگ و زبانهای باستانی، پژوهشکده زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
متون سغدی بر اساس موضوعات متفاوتی دستهبندی میشوند. میتوان تمثیلهای سغدی را به عنوان یک ژانر ادبی در میان آنان تقسیم بندی کرد. وارنر برونو هنینگ از محقیقین پیشگامی بود که ردّپای داستانهای پنچتنتره را در تمثیلهای سغدی یافت. یکی از خصیصههای این متون روایتی موجز از اصل داستان است. نسخۀ SI 5704 به عنوان روایت کوتاه سغدی از داستان سیزدهم، تنترۀ اول پنچتنتره، یعنی «داستان لاک-پشتی که از چوب افتاد» مشخص شد. در داستان سنسکریت ویشنوشرمن، یک برهمن هشتاد ساله، که نویسندۀ اصلی داستان است سخن حکیمانهای را از فردی به نام "منو" نقل میکند که در متن سغدی نیامده. در زبانهای هند و ژرمن او نمونۀ نخستین انسان است و معنی نام او بین «انسان» و «مرد» در نوسان است. همچنین چهارده حاکم اساطیری به نام منو، بر زمین حکم میرانند که نام هر یک «منو» است. مونیر ویلیامز معادل «انسان کامل» را برای منو، در واژه نامۀ خود میآورد. این جستار تلاش دارد تا شخصیت "منو" را با انسان کامل ابن عربی بر اساس فلسفۀ خالده، که معتقد است برخی موضوعات در ادوار مختلف در فلسفۀ تاریخ جاری، مشترک و قابل تشخیص هستند را قیاس کند. این جستار تلاش دارد با بررسی هر پرسش و تحقیق درمورد آن به پرسشهای فوق پاسخ دهد:1- بررسی هویت منو. 2- ریشهشناسی منو در زبانهای هند و ژرمن چیست؟ 3-کدام متون سنسکریت هویت او را تأیید میکنند؟ 4- آیا نمونۀ دیگری دارد؟ 5- چه چیز او را با انسان کامل مرتبط میکند؟ | ||
کلیدواژهها | ||
تمثیلهای سغدی؛ پنچتنتره؛ منو؛ منوس؛ انسان کامل؛ حکت خالده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparison on Manu`s identity recorded in Pancatantra “The Story of a Tortoise fallen from the Wood” to Ibn-Arabi`s Al-Insan Al-Kamel according to the perennial philosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
Somayeh Mashayekh1؛ Zohreh Zarshenas2 | ||
1Author; Ph.D in Ancient iranian Languages and Cultures, University of Tehran, Tehran., Iran | ||
2Professor in Department of Ancient and Middle Iranian Languages and Culture, , the Institute for Humanities and Cultural Studies ,Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Sogdian manuscripts are sorted on different subjects, Sogdian Tales could be distinguished as a genre among them. Henning was the pioneer researcher who traced the Footsteps of Panchatantra stories back in Sogdian Tales. Brief narrations from the main story are one of their characteristics. Fragment SI 5704,(a document originally based on Nikolai Nikolaevich Krotkov collection which has been later denoted to the Academy of Science) has been detected as a Sogdian short narration of the 13th story of the first Book of Panchatantra is “The story of a tortoise fallen from the wood”. In the Sanskrit text Viṣṇuśarman, an octogenarian Brahmin who is known as the original Autor of the Book, cites a wise quotation from a person called “Manu”, which is not cited in the Sogdiann Tale. According to Hindu Myths, there are many terms refering to,”Manu”: He is the archetypal man in Indo-Germanic languages its meaning sways between “man” and “Human” .There are also 14 mythical rulers of the World named Manu which will rule over the World a Manvantara. The seventh Manu corresponds to the Biblical and Quranic figure Noah. Each Manu rules a Manvantara which is 306,720,000 years. At our age the seventh Manu is the mythical ruler of the World. In Monier Williams Dictionary, the meaning of Manu is addressed as “The man par excellence” this very same definition is used by Ibn Arabi to describe the “Khalif” or the Term الانسان الکامل is the reason of the creation. This paper addresses the meaning to identify the identification of “Manu” with Ibn-Arabi`s “الانسان الکامل” according to the Perennial Philosophy which is usually taken to indicate that some sort of continuous Theme runs throughout the history of philosophy, that certain enduring and lasting truths are recognizable in the philosophical writings of all historical periods by Tracing MANU`s real Identity. 2- Tracing Manu`s etymology in Indo-Germanic Languages. 3- Proof his identity back in Sanskrit sacred soursec.4- Searching an Alter Ego for him. 5- finding his relation to Al-īnsān Al-kāmel reagarding to him as first Man and Adam the first Man, as a Khalīf in Ibn Arabis thoughts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Al-Insan AL-Kamel, Manu, Mannus, Panchatantra, Perennial Philosophy, Sogdian Tales | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 639 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 122 |