امیری, آنیتا. (1402). یادگیری تلفظ و اصول آواشناسی در کتابهای آموزش زبان آلمانی به غیر آلمانیزبانها بر اساس نگاهی تحلیلی به اثرهای آموزشی نسل شش. , 13(1), 39-58. doi: 10.22059/jflr.2022.343582.958
آنیتا امیری. "یادگیری تلفظ و اصول آواشناسی در کتابهای آموزش زبان آلمانی به غیر آلمانیزبانها بر اساس نگاهی تحلیلی به اثرهای آموزشی نسل شش". , 13, 1, 1402, 39-58. doi: 10.22059/jflr.2022.343582.958
امیری, آنیتا. (1402). 'یادگیری تلفظ و اصول آواشناسی در کتابهای آموزش زبان آلمانی به غیر آلمانیزبانها بر اساس نگاهی تحلیلی به اثرهای آموزشی نسل شش', , 13(1), pp. 39-58. doi: 10.22059/jflr.2022.343582.958
امیری, آنیتا. یادگیری تلفظ و اصول آواشناسی در کتابهای آموزش زبان آلمانی به غیر آلمانیزبانها بر اساس نگاهی تحلیلی به اثرهای آموزشی نسل شش. , 1402; 13(1): 39-58. doi: 10.22059/jflr.2022.343582.958
یادگیری تلفظ و اصول آواشناسی در کتابهای آموزش زبان آلمانی به غیر آلمانیزبانها بر اساس نگاهی تحلیلی به اثرهای آموزشی نسل شش
گروه زبان و ادبیات آلمانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی و معرفی راهکارهای متداول در قلمرو یادگیری اصول آواشناسی و تلفظ در رویکرد عملگرا در کتابهای نسل شش آموزش زبان آلمانی به غیر آلمانیزبانها انجام میگردد. به طور کلی، انتقال عادتهای تلفظی نادرست از زبان مادری به زبانهای خارجی هنگام یادگیری این زبانها امری اجتنابناپذیر تلقی میگردد. حال آنکه نقش اثرهای آموزشی در حل این مسئله بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، تمرکز روی تلفظ و آموزش اصول آواشناسی هنگام انتخاب اثر آموزشی مناسب برای کلاس از اهمیت بالایی برخوردار است. این مقاله نخست به تبیین معیارهای کارآمد در عصبشناسیآموزش و رویکرد عملگرا برای یادگیری اصول آواشناسی و تلفظ در کتابهای آموزش زبان آلمانی به غیرآلمانیزبانها میپردازد. سپس از نتایج خلاصهشده در این قسمت برای معرفی جدول تدوینشده توسط پژوهشگر برای انجام پژوهشهای تحلیلی استفاده میگردد. این پژوهشها با کمک دو کتاب Schritte plus Neu و Menschen از نسل نو اثرهای آموزشی در کشورهای آلمانیزبان در سطح A1 بر اساس چارچوب اروپایی مشترک برای زبانها (GER) انجام خواهد شد. بعد از معرفی جدول معیارها، کلیه تمرینهای مرتبط با یادگیری اصول آواشناسی آلمانی در این کتابها مورد ت بررسی دقیق قرار گرفته و پس از انجام مقایسات نشان داده خواهدشد که کدام اثر در ارائه نکات مرتبط با یادگیری قواعد آوایی موثرتر عمل کرده است. نتیجه اینکه، مدرسان زبان آلمانی میتوانند با استفاده از جدول معیارها الف) در انتخاب اثر آموزشی با راهکارهای مناسب برای آموزش اصول آواشناسیبا دقت بیشتری عمل کنند و ب) همواره در کلاسهای خود از شیوههای کارآمدتری برای یادگیری قواعد آوایی بهرهمند شوند.
The pronunciation training and learning the phonetic rules in German textbooks of the sixth generation
نویسندگان [English]
Anita Amiri
Department of German Language and Literature, Faculty of Letters and Human Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The present study aims to examine and present common strategies in the area of learning pronunciation and phonetic rules in textbooks of sixth-generation for German as foreign language. The transfer of incorrect pronunciation and phonetic habits from the mother tongue to foreign languages or interferences are considered as unavoidable while learning foreign languages. However, the role of textbooks in eliminating this problem is very important. Therefore, it is essential to focus on pronunciation and the teaching of phonological principles while choosing the appropriate textbook for the German course. The first part of this article explains the effective criteria in neurodidactics as a pragmatic approach to learning pronunciation to learning pronunciation in the German textbooks, and then the summarized results are used to introduce a comprehensive set of criteria for the whole work. The textbook analysis is carried out with the help of two textbooks of sixth-generation, i.e., Schritte plus Neu and Menschen at level of A1 on the basis of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). All exercises and tasks for learning the phonetic rules in these textbooks are analyzed in detail, and it is subsequently shown which textbook has established itself as more effective in teaching the phonetic rules of the German language. This study will therefore address the following goal: The German teachers can use the catalogue of criteria for selecting the appropriate textbook and for using the more efficient methods and exercises for teaching the phonetic rules of the German language.
کلیدواژهها [English]
learning pronunciation, textbooks of sixth-generation, German as foreign language, catalogue of criteria, neurodidactics, pragmatic approach