1دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث، دانشکدة حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران؛تهران، ایران
2. دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکدة حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ،تهران، ایران
3استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکدة حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران؛ تهران، ایران
چکیده
در منابع حدیثی شیعه و اهل سنت مصادیقی ذکرشده که متعلَّق خمس قرار میگیرند. یکی از این متعلقات، رِکاز است. پژوهش های صورت گرفته در این زمینه، بیشتر جنبۀ فقهی دارند و نگاه تاریخی و تطبیقی ندارند. در منابع شیعی و اهل سنت دو دسته روایت راجع به رکاز نقلشده است. یک دسته رکاز را بهطور مطلق ذکر کردهاند. در این دسته از روایات قرینهای که نشاندهندۀ مفهوم رکاز باشد، وجود ندارد. دستۀ دوم روایات متعددی از پیامبر(ص)، برخی صحابه و تابعان در اهل سنت و نیز از امامان شیعه(ع) نقلشده که دارای قرائن درونمتنی است که به کمک آنها میتوان تا حدودی به فهم رکاز نزدیک شد. رکاز در شیعه به معانی معدن، هر چیز با ارزش پیداشده، هر نوع مال بلااستفاده، مسکوکات رایج و در اهل سنت به معانی معدن، گنجهای قدیمی و دفینهها آمده است. عمده اختلاف روایات در مفهوم رکاز، به نوع برداشت لغوی این واژه برمیگردد.
The Evolution of “Rikāz” in Shiite and Sunni Narrations: A Historical and Comparative Study
نویسندگان [English]
somayeh kalhor1؛ mahdi mehrizi2؛ mojgan sarshar3
1PhD Candidate of Qur’an and Hadith Sciences, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran;
2Associate Professor, Department of Qur’an and Hadith Sciences, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3Assistant Professor, Department of Qur’an and Hadith Sciences, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran;
چکیده [English]
In Shiite and Sunni hadith sources, examples are mentioned that belong to khums (almsgiving), of which is “Rikāz”. The previous researches regarding this issue are mostly jurisprudential and do not have a historical and comparative approach. In Shiite and Sunni sources, narrations of rikāz are divided into two categories: a group of narrations mentions rikāz clearly in sole, in which there is no indication to the concept of rikāz. The other group mentions several narrations from the Prophet (PBUH), some Companions and Followers of in Sunni, as well as the Shiite Imams (AS). They have in-text evidences by which one can get a closer understanding of rikāz. In Shi’a rikāz means mine, everything found valuable, any kind of unused property, and common coins and in Sunni it means mine, old treasures, and dafīna (burials). The main difference between the narrations in the concept of rikāz refers to the lexical interpretation of this word.
کلیدواژهها [English]
Almsgiving, Rikāz, Dafīna, Mine, Treasure
مراجع
منابع
ابن ابی جمهور، محمد بن زینالدین، عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة (ج ۱–4)، قم، دار سید الشهداء للنشر، 1405.
ابن ابی شیبه، أبو بکر عبدالله بن محمد، مُصنف ابن أبی شیبة، محقق: کمال یوسف الحوت، ریاض، مکتبة الرشد، 1409.
ابن اثیر، مبارک بن محمد، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر (ج ۱–5)، قم، مؤسسة مطبوعاتی اسماعیلیان، 1367.
ابن بابویه، محمد بن علی، معانی الأخبار (ج ۱–1)، قم، جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم، مؤسسة النشر الإسلامی، 1361.
ابن حنبل، احمد، مسند الامام احمد بن حنبل، محقق: شعیب الارنؤوط، بیجا، مؤسسه الرسالة، 1420.
ابن حیون، نعمان بن محمد، دعائم الإسلام و ذکر الحلال و الحرام و القضایا و الأحکام عن اهل بیت رسول الله علیه و علیهم افضل السلام (ج ۱–2)، قم، موسسة آل البیت (علیهم السلام) لإحیاء التراث، بیتا.
ابن درید، محمد بن حسن، جمهرة اللغة (ج ۱–3)، بیروت، دار العلم للملایین، بیتا.
ابن راهویه، اسحاق، مسند إسحاق بن راهویه، محقق: عبد الغفور بن عبد الحق البلوشی، مدینه، مکتبة الإیمان، 1412.
ابن سیده، علی بن اسماعیل، المحکم و المحیط الأعظم (ج ۱–11)، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1421.
ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، چاپ سوم، بیروت، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، دار صادر، 1414.