
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,543 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,885,937 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,927,636 |
تأثیر جنسیت، سهمیه تحصیلی و محل زندگی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان: مطالعه موردی دانشجویان اقتصاد، دانشگاه تهران | ||
فصلنامه تحقیقات اقتصادی | ||
دوره 57، شماره 4 - شماره پیاپی 141، بهمن 1401، صفحه 629-656 اصل مقاله (1.55 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jte.2023.91546 | ||
نویسندگان | ||
ساجده پورتقی راستگو مقدم1؛ علی جدیدزاده* 2 | ||
1گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی تأثیر سه عامل جنسیت، سهمیه و وضعیت محل زندگی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان اقتصاد دانشگاه تهران میپردازد. این تحقیق شامل 220 نفر از دانشجویان کارشناسی و 194 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران میباشد. دانشجویان بین سالهای 1394 تا 1398 در دانشکدهی اقتصاد دانشگاه تهران ثبت نام کردهاند. عملکرد دانشجویان با معیار نمرات، معدل و نسبت درصد واحدهای مردودی به اخذ شده و با استفاده از مدل حداقل مربعات تجمیعی، مورد ارزیابی قرار میگیرد. نتایج در مقطع کارشناسی، معیار نمرات، معدل و نیز نسبت درصد واحدهای مردودی به اخذ شده عملکرد تحصیلی بهتر دانشجویان زن نسبت به مرد را نشان میدهد. دانشجویان بومی نسبت به غیربومیها عملکرد تحصیلی بهتری را داشتهاند. دانشجویان سهمیه منطقه 2 از دانشجویان سهمیه منطقه 1، 3 و نیز ایثارگران بهصورت معنیداری بهتر عمل میکنند. در مقطع کارشناسیارشد که دو معیار نمره و معدل مورد ارزیابی قرار میگیرد، تفاوت معنیداری از نظر جنسیت در هیچ یک از دو معیار دیده نمیشود. دانشجویان بومی در معیار نمرات بهصورت معنیداری از غیر بومیها بهتر عمل میکنند، اما در معیار معدل تفاوت معنیداری یافت نمیشود. همچنین در هر دو معیار، دانشجویان سهمیهی ایثارگران عملکرد ضعیفتری از دانشجویان سهمیه آزاد نشان میدهند. دانشجویان سهمیهی استعداد درخشان نیز در هیچ یک از دو معیار تفاوت معنیداری با دانشجویان سهمیه آزاد ندارند. طبقه بندی JEL : I21؛ I23؛ I24 | ||
کلیدواژهها | ||
جنسیت؛ سهمیه تحصیلی؛ عملکرد تحصیلی؛ محلزندگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Academic Performance of Students by Gender, Educational Credit and Residency: Evidence from Economics Students at a Public University in Ira | ||
نویسندگان [English] | ||
Sajedeh Pourtaghi Rastgoo Moghadam1؛ Ali Jadidzadeh2 | ||
1Department of Economics, Faculty of Economics, University of Tehran | ||
2Department of Economics, Faculty of Economics, University of Tehran, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
This article examines the influence of three demographic factors, namely gender, educational credit, and residency status, on the academic achievement of economics students at the Department of Economics, University of Tehran, Iran. The data analyzed comprise academic performance and demographic information of 220 undergraduate students and 194 graduate students from the 2015 and 2019. We employ pooled ordinary least square estimation to investigate students' performance using three outcome measures, including course grades, semester GPAs, and the ratio of failed to passed units per semester. The results indicate that female undergraduate students outperform their male counterparts in all three outcome measures. Moreover, undergraduate students who reside with their parents in Tehran perform better than those living in dormitories. Concerning educational credit, students in ‘region two’ demonstrate significantly better performance than students in ‘regions one and three’ and ‘Isargaran’. In the master's program, we observe no significant difference between male and female students in terms of grades and GPAs. Furthermore, graduate students who live with their parents have higher GPAs than those living in dormitories, although there is no significant difference in grades. Additionally, Isargaran Credit students perform more poorly than Free Credit students, whereas Talented Credit students exhibit no significant difference from Free Credit students in either of the two measures. .JEL Classification: I21, I23, I24 | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic Performance, Educational Credit, Gender, Residence Status | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 638 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 467 |