تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,671 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,372 |
نقش طراحی در نهادینه کردن فرهنگ صرفهجویی در نوجوانان با محوریت پایداری | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 12، دوره 28، شماره 2، تیر 1402، صفحه 147-157 اصل مقاله (1.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2023.341183.666890 | ||
نویسندگان | ||
یاسمن خداداده* 1؛ صدف رستم خانی2؛ یاسمن رجایی3 | ||
1دانشیار گروه هنر، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران. | ||
2دکترای طراحی صنعتی، مدرس و محقق، پردیس بینالمللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران | ||
3کارشناس ارشد طراحی صنعتی، پردیس بینالمللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از طراحی پایدار، برقراری رابطهای متعادل بین سه رکن اساسی زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی است. صرفهجویی یکی از تأثیرگذارترین عوامل بر این ارکان است. فرهنگ صرفهجویی به باورها، ارزشها، هنجارها و همچنین رفتارهایی گفته میشود که عمل صرفهجویی را نهادینه میسازد. امروزه فرهنگ و آگاهی جمعی بیشتر از هر زمان دیگری، عاملی مهم در مسیر توسعۀ پایدار است. در این میان، طراحی ابزاری مفید و تأثیرگذار در راستای ایجاد و خلق فرهنگ است. بدین منظور در این پژوهش برای ایجاد فرهنگ صرفهجویی، مطالعات کتابخانهای گستردهای در خصوص طراحی پایدار، فرهنگ و نقش نوجوانان به عنوان مصرفکننده انجام گردید. سپس مطالعۀ میدانی با هدف شناخت میزان درک نوجوانان در خصوص مشکلات زیست محیطی، آگاهی از دنیای فکری آنها و نقششان در این راستا انجام گرفت. این مطالعه بر روی 150 دختر و پسر در گروه سنی 11 تا 14 سال، از طریق تکنیک طوفان فکری نوشتاری صورت پذیرفت. اطلاعات به دست آمده به کمک روشهای آماری و نرم افزار اکسل تحلیل گردید. یافتهها بیانگر طرز فکر نوجوانان دربارۀ صرفهجویی و چگونگی نجات کرۀ زمین و دیگر رویکردهای طراحی پایدار بود. بر اساس ایدههای دانشآموزان روند ایده پردازی و طراحی انجام شد و طرح نهایی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج ارزیابی حاکی از رضایت دانشآموزان از محصول طراحی شده بود. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ؛ صرفهجویی؛ طراحی محصول؛ طراحی پایدار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Design in Establishing the Culture of Conserving in Adolescents with Focus on Sustainability | ||
نویسندگان [English] | ||
Yasaman Khodadadeh1؛ Sadaf Rostamkhani2؛ Yasaman Rajaei3 | ||
1Associate Professor, Department of Art, Kish International Campus, University of Tehran, Kish, Iran. | ||
2Department of Industrial Design University of Tehran | ||
3Department of Industrial Design/University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
This study is concern with the culture of conserving and sustainability. Many of the issues such as air pollution, water scarcity, and epidemic diseases that threaten human’s life today have root in the environmental damage. Therefore, paying attention to the environment and its related problems are very important. Not only preventing the waste of natural resources by the current generation is necessary, but also preserving the nature and its resources for next generations is our duty. As today’s children are tomorrow’s adults that will shape the path to the future society, special attention needs to be paid on educating them. In addition, the impression of learning in younger ages is long-lasting. Therefore, adolescents were chosen as the target group for this research. The aim was to encourage them to respect to the environment and learn how to save the valuable sources. The main principle of sustainable design is to establish a balance between environment, society and economy. Saving energy is a vital issue, that plays an important role in establishing this balance. The culture of conserving refers to beliefs, orders, values and behaviors that substantiate the concept of conserving. In today's modern world - more than any other time - it is crucial to raise general awareness on the importance of sustainable development. And design techniques seem to be effective and influential tools for the development of culture. For the purpose of building and developing the culture of energy saving, extensive studies regarding sustainability, culture and children as end-users were conducted. Then a field study was carried out to identify the degree of adolescents' comprehension in terms of living environment questions, understanding their mentalities and the degree of their involvement in this area. This study was performed on 150 boys and girls between 11 to 14 years old. For this aim the Brain writing creative technique was used. The relevant feed backs were analyzed statistically by using Excel software. The results demonstrated mentality of the students regarding energy saving and preserving earth resources, which could be used as a pattern for designers to obtain better understanding about the users. Although the students did not know much about the sustainable design approach, they mentioned it several times in their ideas. In the results it was clearly observed that girls and boys had different approaches towards the problem. For example, girls did not suggest any political solutions, while boys did not refer to any emotional viewpoint. The girls’ ideas and suggestions for saving the planet came more from their subtle feelings, while the boys had a more logical views toward the subject. These small differences could be translated into very important and effective details in product design, which could lead to the production of appropriate products for each gender, age and group. Based on the students’ ideas, few concepts were generated and one was selected as the final concept, which was converted to design and was evaluated by students. The results of evaluation showed that students were satisfied and liked the designed model. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Culture, Conserving, Product Design, Sustainable Design | ||
مراجع | ||
بریمنژاد، ولی (1385) توسعه پایدار و مفهوم پایداری، توسعه و بهرهوری، سال اول شماره 1، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
تافلر، الوین و تافلر، هایدی (1376)، به سوی تمدن جدید، ترجمه محمدرضا جعفری، چاپ سوم، تهران: نشر سیمرغ.
خداداده، یاسمن و علاقهبند حسینی، بهار (1397) طراحی برای کودکان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
روزن باوم، هایدی (1367) خانواده بر منزله ساختاری در مقابل جامعه، ترجمۀ محمد صادق مهدوی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
روشبلاو، آن ماری (1372) مفهوم نقش در روانشناسی اجتماعی، مطالعات تاریخی انتقادی، ترجمۀ ابولحسن سرومقدم، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
شیرین آبادی، علی (1397) درآمدی بر فرهنگ صرفه جویی، دنیای اقتصاد شماره 4365. فیض کاشانی، ملا محسن (1370) المحجه البیضا، جلد 3 .
گافین، کیت، لمکه، فرد و کانرز، اورزولا (1399) شناسایی نیازهای پنهان برای طراحی پیشرو، ترجمۀسلیمه مردانی، صدف رستمخانی و لیلا فتوحی، تهران: نشر مانوش.
Bastide, R. (1960) “Problèmes de l’entrecroisement des civilisations et de leurs œuvres” in George Gurvitch (dir), Traité de sociologie, Paris: PUF. Bennet, J. (1973) “Culture”, in Encyclopedia Americana, USA, Chicago Publisher, 313-316. Debray, R. (1997) Transmettre, Paris: Odile Jcob. Dessein, J., Soini, K., Fairclough, G. & Horlings, L. (2015) Culture in, for and as Sustainable Development, Conclusions from the COST Action IS1007, Investigating Cultural Sustainability University of Jyväskylä, Finland. Dotson, M.J & Hyatt, E.M. (2005) Major influence factors in children's consumer socialization, Journal of Consumer Marketing, 22(1), 35-42. Durkheim, E. (1965) The Elementary Forms of the Religious Life, New York: Free Press (1978) De la division du travail social, 10e Edition, Paris: PUF. Encyclopedia Britannica (2002) Complete 32 Volume Print Set, 15th Edition, Vol. 16, University of Michigan Press. Gilman R. (1996) Sustainability, URL. http://www.context.org/ICLIB/DEFS/AIADef.htm John, D.R, (1999) Consumer Socialization of Children: A Retrospective Look at Twenty-Five Years of Research, Journal of Consumer Research, 26(3), 183-213. Kapur, M. K., Solanki, R., Das, P., Kumar, M. & Kumar, P. (2018) Antimicrobial Activity Analysis of Bioactive Compounds from Soil Actinomycetes, Journal of Pharmaceutical, Chemical and Biological Sciences, 6 (3), 178-187. Kim, C., Lee, H. & Tomiuk, M.A. (2009) Adolescents' Perceptions of Family Communication Patterns and Some Aspects of Their Consumer Socialization Psychology & Marketing, 26 (10), 888-907. LKCA: Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (2019) Basis for Cultural Education, Guide for the Future of School-based and Extra-curricular Cultural Education, National Centre of Expertise for Cultural Education and Amateur Arts (LKCA), Utrecht. Lull, J. (2000) Media, Communication, Culture: A Global Approach, Second Edition, Cambridge, UK: Polity Press. Malgorzata, B. D. (2011) Social conditioning of purchasing decisions of 9-11year-old consumer. Journal of Customer Behavior, 10 (2), 143-160. Mascarenhas, O. A. J. & Higby, M. A. (1993) Peer, parent, and media influences in teen apparel shopping, Journal of the Academy of Marketing Science, 21(1), 53-58. Mazani, N., Sapuan, S. M., Sanyang, M. L., Atiqah, A., &Ilyas, R. A. (2019). Design and fabrication of a shoe shelf from kenaf fiber reinforced unsaturated polyester composites. In H. Ariffin, S. M. Sapuan, & M. A. Hassan (Eds.), Lignocellulose for future bioeconomy, Amsterdam: Elsevier, pp. 315-332 Mcloed, J. & O'Keefe, G. J. (1972) The socialization perspective and communication behavior, Current perspectives in mass communication Research. Sage, Beverly Hills, CA. Moalosi, R., Popvic, V., Hudson, Anne & kumar, k. L. (2005) Integration of culture within Botswana product design. In proceedings International Design Congress, National Yunlin University of Science and Technology- Yunlin, Taiwan. Moir, H. (2017) Guiding children’s consumerism, 1945-2000: Expanding parental responsibility, A Dissertation Submitted to the Graduate Faculty of George Mason University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy of History. Montessori, M. (1964). The Montessori Method. New York: Schocken Books. Moobola, L. & Mulenga, I. M. (2020) Social studies curriculum at the crossroads: Implementation of the secondary school social studies curriculum in Chingola district of Zambia, European Journal of Education Studies, 7 (3), 13-34 Piaget, J. & Inhelder, B. (1969) The Psychology of the Child, Translated by Helen Weaver, London: Routledge & Kegan Paul. Pourali, P, Razavianzadeh, N. & Yahyaei, B. (2016) International Journal of Consumer Studies, Editorial: Children as Consumers. Vargas, C. M. (2000) Sustainable development education: Averting or mitigating cultural collision, International Journal of Educational Development, 20, 377-396. Ward, S. (1974) Consumer socialization, Journal of Consumer Research, 1 (9), 1-14. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 433 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 275 |