تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,500,789 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,763,836 |
واکاوی سوگیریهای شناختی در تفاسیر تجربة دینی مدرن بر اساس تئوری صورت حیات ویتگنشتاین | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 5، دوره 20، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 43-53 اصل مقاله (720.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2023.347643.1005925 | ||
نویسنده | ||
سیّد امیر سیدجعفری* | ||
گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکدة الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
مسئلة پژوهش حاضر این است که راهکار حلّ مشکل سوگیریهای شناختی در تجربة دینی مدرن چیست؟ با روش توصیفیـ تحلیلی و با تحلیل اندیشههای نظریهپردازان حوزههای مرتبط با مسئله، بهویژه ویتگنشتاین، برای پاسخ به این سؤال از یک سو باید دانست که بین باور کلّی برآمده از متافیزیک دینی و باور شخصی ناشی از تجربة دینی رابطة تعاملی برقرار است و از سوی دیگر میان متافیزیک دینی و صورت حیات دینی رابطة تعاملی در کار است. در نتیجه، اگر تجربة دینی بر اساس صورت حیات خاص شخصِ تجربهگر و شخصِ مفسّر واکاوی نشود، میتواند موجب سوگیریهای شناختی شود. بنابراین تفاسیر تجربة دینی مغایر صورت حیات میتواند برای خود تجربهگر از نظر اول شخص غیرشفاف و بیمعنا باشد. همچنین، برای شخص مفسّر از نظر سوم شخص به نحوی بدعتآمیز شناخته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
سوگیری شناختی؛ تجربه دینی؛ باور کلّی؛ باور شخصی؛ صورت حیات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing Cognitive Biases in the Interpretations of Modern Religious Experience Based on Wittgenstein's form of Life Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayyed Amir Sayyed Jafari | ||
Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Qom, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The research aims to address the problem of cognitive biases in modern religious experiences and identify potential solutions. Using a descriptive-analytical approach and drawing on the insights of theorists in the field, particularly Wittgenstein, this study examines the interactive relationship between metaphysics and general belief, as well as the connection between religious metaphysics and religious life forms. It emphasizes that interpreting religious experiences without considering the context of one's form of life can lead to cognitive biases. Consequently, interpretations that deviate from the form of life may lack personal meaning and be deemed heretical from an external perspective. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
cognitive bias, religious experience, general belief, personal belief, form of life | ||
مراجع | ||
آدامز، رابرت (1374). ادلة کرگگور بر ضد استدلال آفاقى در دین. مترجم: مصطفی ملکیان. قم: نقد و نظر، 1(3 ـ 4)، 82 ـ 103.
اسکروتن، راجر (1383). تاریخ مختصر فلسفة جدید. مترجم: اسماعیل سعادتی خمسه. تهران: حکمت.
پراود فوت، وین (1393). تجربة دینی. مترجم: عباس یزدانی. قم: کتاب طه.
پیرس، دوید (1387). ویتگنشتاین. مترجم: نصرالله زنگویی. سروش.
جمیز، ویلیام (1393). تجربة دینی: اصل و منشأ دین. مترجم: مالک حسینی. تهران: هرمس.
گریلینگ، ای. سی. (1388). ویتگنشتاین. مترجم: ابوالفضل حقیری. قم: بصیرت.
مالکولم، نورمن (1382). ویتگنشتاین و تشبیه نفس به چشم. مترجم: ناصر زعفرانچی. تهران: هرمس.
هارتناک، یوستوس (1351). ویتگنشتاین. مترجم: منوچهر بزرگمهر. تهران: خوارزمی.
Adams, R.. (2014). Kierkegaard’s Arguments against Objective Reasoning in Religion. Qom: Naghd&Nazar, 1(3-4), 82-103. (in Persian)
Alston, W. P. (1995). Taking the Curse off language-games: A Realist Account of Doxastic Practices. in Tessin Timothy and Others. philosophy and the grammer of religion belief, Martinz, s press.
----------------. (1981). The Christian language-game, in the Autonomy of religious, a criticalInquiry. ed.Frederick. Crosson, University of Notre Dame press.
Ariely, D. (2009). The end of rational economics. Hardvard Business Review, 87(7), 78–84.
Atran, S. & Norenzayan, A. (2004). Religion’s evolutionary landscape: Counterintuition, commitment, compassion, communion. Behavioral and Brain Sciences, 27, 713–730.
Barrett, J. (2008). Why Santa Claus is not a god. J Cogn Cult, 8, 149-161.
Brower, Routledge Encyclopedia of Philosophy, ver.1. (PC)
Canfield (1997). Philosophy of meanig knowledge and value in c20.
Gervais, W. M., Willard, A. K., Norenzayan, A., & Henrich, J. (2011). The cultural transmission of faith: Why innate intuitions are necessary, but insufficient, to explain religious belief. Religion, 41(3), 389–410.
Grafman, J., Cristofori, I., Zhong, W., & Bulbulia, J. (2020). The Neural Basis Of Religious Cognition. Curr Dir Psychol Sci, 29, 126-133.
Grayling, A. C. (2009). Wittgenstein. Tehran: Basirat. (in Persian)
Guthrie, S. (1993). Faces in the clouds: A New theory of religion. Oxford: Oxford University Press.
Guthrie, S., Agassi, J., Andriolo, K. R., Buchdahl, D., Earhart, H. B., Greenberg, M., & Tissot, G. (1980). A cognitive theory of religion. Current Anthropology, 21(2), 181–203.
Harris, PL., Koenig, MA., Corriveau, KH., & Jaswal, VK. (2018). Cognitive foundations of learning from testimony. Annu Rev Psychol, 69, 251-273.
Hartnack, J. (1972). Wittgenstein and modern philosophy. Tehran: Kharazmi Publications. (in Persian)
Henrich, J. (2009). The evolution of costly displays, cooperation and religion: credibility enhancing displays and their implications for cultural evolution. Evol Hum Behav, 30, 244-260.
James, W. (2014). Religious Experience: The Origin of Religion. Tehran: Hermes. (in Persian)
Kahane (2007). Wittgenstein and Inerpreters. Blackwell.
Langston, J., Speed, D., & Coleman, TJ. (2018). predicting age of atheism: credibility enhancing displays and religious importance, choice, and conflict in family of upbringing. Relig Brain Behav, 1-19.
Malcolm, N. (2003). Wittgenstein and the simile of the soul to the eye. Tehran: Hermes. (in Persian)
Norenzayan, A. (2016). Theodiversity. Annu Rev Psychol, 67, 465-488.
Pears, D. F. (2008). Wittgenstein. Tehran: Soroush. (in Persian)
Pelantinga, A. (2000). Warranted and Proper Function. New York: Oxford.
----------------. (1979). Is Belief in God Rational? Rationality and religious belief. Ed by C.F. Dianey. University of Norre Dame Press.
Phillips, D.Z. (1993). Religion in Wittgenstein s mirror. London: Macmillan.
Proudfoot, W. (2014). Religious experience, Qom: Taha book. (in Persian)
Richert, RA., Saide, AR., Lesage, KA., & Shaman, NJ. (2017). The Role of religious context in children’s differentiation between God’s mind and human minds. Br J Dev Psychol, 35, 37-59.
Schleiermacher (1996). On Religion: Speeches to Its Cultured Despisers. Translated By Richard Crouter. Cambridge: Cambridge University Press.
Scruton, R. (2004). A short history of modern philosophy: from Descartes to Wittgenstein. Tehran: Hekmat Publications. (in Persian)
Stace, W. T. (1961). Mysticism and Philosophy. London: Macmillan.
Turpin, H., Andersen, M., & Lanman, JA. (2019). CREDs, CRUDs, and Catholic scandals: experimentally examining the effects of religious paragon behavior on co-religionist belief. Relig Brain Behav, 9, 143-155.
Van Leeuwen, N. & van Elk. (2019). Seeking the supernatural: the Interactive Religious Experience Model, Religion. Brain & Behavior, 9(3), 221-251.
Van Leeuwen, N. (2017). Two paradigms for religious representation: The physicist and the playground. Cognition, 164, 206–211.
White, C., Baimel, A., & Norenzayan, N. (2021). How cultural learning and cognitive biases shape religious beliefs. Current Opinion in Psychology, 40, 34–39.
Willard, AK. & Norenzayan, A. (2013). Cognitive biases explain religious belief, paranormal belief, and belief in life’s purpose. Cognition, 129, 379-391.
----------------------------------------. (2017). Spiritual but not religious: cognition, schizotypy, and conversion in alternative beliefs. Cognition, 165, 137-146.
Wittgwenstein, L. (1956). Remarks on the Foundation of Mathematics. Trans: Anscombe. London: Macmillan.
---------------------. (1958). Philosophical Investigations. Trans: Anscombe. London: Macmillan.
--------------------. (1961). Tractatus Logico-Philosophicus. Trans: Pears and McGunines. Routlege Kegan Paul.
--------------------. (1966). Lectures and Covnersations. Ed by C. Barrett. California: University of California.
-------------------. (1969). On Certainty. Ed by G.E.M. Enscombe and G.H. Von Writght. Blackwell.
------------------. (1969). The Blue and Brown Books. Ed by R. Rhees. Harper Torchbodls.
------------------. (1970). Zette. Trans: Anscombe. California: University of California.
------------------. (1980). Culture and Value. Trans: P. Winch. Blackwell.
Wlodarski, R. & Pearce, E. (2016). The God allusion: individual variation in agency detection, mentalizing and schizotypy and their association with religious beliefs and behaviors. Hum Nat Hawthorne, 27, 160-172.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 356 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 190 |