تعداد نشریات | 155 |
تعداد شمارهها | 5,988 |
تعداد مقالات | 65,552 |
تعداد مشاهده مقاله | 108,032,838 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 84,460,461 |
تولید و تفسیر نشانه ها در هنر تعاملی بر اساس نظریه ی بودریار، مورد مطالعاتی آثار گروه تیم لب | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 5، دوره 28، شماره 2، تیر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2023.353651.667035 | ||
نویسندگان | ||
راشنو همایونفر* 1؛ شمس الملوک مصطفوی2؛ حسین اردلانی3 | ||
1عضو هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی پرند | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال | ||
3عضوهیئت علمی گروه فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی ، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه بهکارگیری فنآوریهای نوین در خلق آثار هنری به گسترش رویکردهای تعاملی در هنر دامن زده است. نگاه خاص ژان بودریار فیلسوف معاصر و از نظریهپردازان پستمدرن به جایگاه فنآوری در زندگی بشر امروز، زمینه را برای بررسی نظرات او در هنرتعاملی فراهم ساختهاست. به اعتقاد بودریار نشانهها و رمزگان در جامعهی پسامدرن بر همهی شئون زندگی ازجمله هنرتسلط یافته و او به کرات نگرانی خود را از فراموششدن واقعیت جهان در بین وانمودهها و نشانهها بیان نموده است. هدف از پژوهش حاضر این است که با تکیه بر مفاهیمکلیدی نظریات بودریار همچون وانمایی و ارزش نشانه و با بررسی دو نمونه ازآثار تعاملی گروه طراحان تیم لب، به این پرسش پاسخ داده شود، چگونه بازتولید نشانهها و وانمایی مد نظر بودریار در هنرتعاملی رخ میدهد؟ برای نایلآمدن به این هدف، از شیوه توصیفی-تحلیلی و گردآوریاطلاعات با استفاده از منابع مکتوب و دیجیتال استفاده شدهاست. نتایج پژوهش نشان میدهد حضور وکنش مخاطب در هنرتعاملی و تفاوت دیدگاه و نحوه ارتباط او با اثر، نشانههای جدیدی را خلق کردهکه بازتولید و تکثیرپذیری نشانه ها در کنار عواملی همچون تعامل، تخیل و حس مخاطب، منجر به محو تمایز بین وانموده و واقعیت و خلق نشانههای بیارجاع به جهان واقع میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
ژان بودریار؛ هنر تعاملی؛ وانمایی؛ ارزش نشانه؛ رمزگان؛ تیم لب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The production and interpretation of signs in interactive art based on Baudrillard's theory, a case study of Team Lab group's Artworks | ||
نویسندگان [English] | ||
Rashno Homayounfar1؛ shamsolmolok mostafavi2؛ hossein Ardalani3 | ||
1Instructor at Art department , , Parand branch, Islamic Azad university | ||
2Associate Professor of Islamic Azad university, Tehran-Shomal Branch, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Art and Architecture, Hamedan Branch, IsLamic Azad University, Hamedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays, use of new technologies in creating artworks lead to the expansion of interactive approaches in art. Interactive art as a new art that influenced by technology is a suitable platform to be able to study it based on the thoughts of contemporary philosopher Jean Baudrillard. In interactive art, the presence and role of the audience in the completion of artwork, creates a common sense between the audience and the artwork Jean Baudrillard, one of the postmodernism theorists, considers simulation in the contemporary world as a main factor in the disappearance of reality. According to Baudrillard's belief, signs and codes have dominated all aspects of life, including art, in the postmodern society, and he has repeatedly expressed his concern that the reality of the world is being forgotten in the midst of pretense and signs. The aim of research is by relying on the key concepts of Baudrillard’s theories such as simulation and sign value and by examining two examples of Team Lab designer’s interactive artworks, answers this question: how reproduction of signs and Baudrillard's simulation does occur in interactive art? To achieve this goal, a descriptive-analytical method was used to collect information using written and digital sources. The results of the research show that the presence and action of the audience in interactive art and the difference in their point of view and the way the audience communicates with the interactive work, have created new signs. This reproduction of signs along with factors such as interaction, imagination, subject and object and sense of audience leads to the blurring of the distinction between simulation and reality and the creation of signs without reference to the real world. In these interactive artworks, the role of the audience in completing the work is planned and limited according to the creator's wishes and is more close to the artist's ideas and desires. Since the creation of a hyper real space requires requirements such as believability, computeralness, explorability, interactivity and immersion, by meeting these requirements in digital interactive art by the creator of the work and its designers, in addition to preserving the artist's idea, attractiveness for the audience of the work is also created. The lack of reference to the real world in these works demonstrates Baudrillard's creation of the hyper reality in interactive art. The interactive art invites the audience to participate and consume images and produce new signs and traps the subject and directs his thought to the subject, to create an imaginary world. The audience considers this world as their main goal and is exposed to responding and expressing the work rather than trying to understand and judge, and the audience becomes a part of artwork and becomes an art object. The results of the investigation of digital interactive art installations of water painting and the nature of graffiti are an example of the domination of signs and the control of the audience by the codes and machine algorithms considered by Baudrillard, and a manifestation of the role of modern technology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Jean Baudrillard, Interactive art, sign value, Simulation, Codes, Team lab | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 182 |