![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,689,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,919,076 |
تولید و تفسیر نشانه ها در هنر تعاملی بر اساس نظریه ی بودریار، مورد مطالعاتی آثار گروه تیم لب | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 5، دوره 28، شماره 2، تیر 1402، صفحه 61-71 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2023.353651.667035 | ||
نویسندگان | ||
راشنو همایونفر1؛ شمس الملوک مصطفوی* 2؛ حسین اردلانی3 | ||
1دانشجو دکتری فلسفه هنر، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه به کارگیری فنآوری های نوین در خلق آثار هنری به گسترش رویکردهای تعاملی در هنر دامن زده است. نگاه خاص ژان بودریار فیلسوف معاصر و از نظریه پردازان پستمدرن به جایگاه فنآوری در زندگی بشر امروز، زمینه را برای بررسی نظرات او در هنرتعاملی فراهم ساخته است. به اعتقاد بودریار نشانه ها و رمزگان در جامعهی پسامدرن بر همهی شئون زندگی ازجمله هنرتسلط یافته و او به کرات نگرانی خود را از فراموش شدن واقعیت جهان در بین وانموده ها و نشانهها بیان نموده است. هدف از پژوهش حاضر این است که با تکیه بر مفاهیم کلیدی نظریات بودریار همچون وانمایی و ارزش نشانه و با بررسی دو نمونه ازآثار تعاملی گروه طراحان تیم لب، به این پرسش پاسخ داده شود، چگونه بازتولید نشانه ها و وانمایی مد نظر بودریار در هنرتعاملی رخ میدهد؟ برای نایل آمدن به این هدف، از شیوه توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع مکتوب و دیجیتال استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد حضور وکنش مخاطب در هنرتعاملی و تفاوت دیدگاه و نحوه ارتباط او با اثر، نشانه های جدیدی را خلق کرده که بازتولید و تکثیرپذیری نشانه ها در کنار عواملی همچون تعامل، تخیل و حس مخاطب، منجر به محو تمایز بین وانموده و واقعیت و خلق نشانه های بی ارجاع به جهان واقع می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
ژان بودریار؛ هنر تعاملی؛ وانمایی؛ ارزش نشانه؛ رمزگان؛ تیم لب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The production and interpretation of signs in interactive art based on Baudrillard's theory, a case study of Team Lab group's Artworks | ||
نویسندگان [English] | ||
Rashno Homayounfar1؛ shamsolmolok mostafavi2؛ hossein Ardalani3 | ||
1PhD Student in Philosophy of Art, Department of Art Research, Faculty of Art, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy, Faculty of Humanities, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran. Iran | ||
3Associate Professor, Department of Philosophy of Art, Faculty of Art and Architecture, Hamedan Branch, Islamic Azad University Hamedan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays, use of new technologies in creating artworks lead to the expansion of interactive approaches in art. Interactive art as a new art that influenced by technology is a suitable platform to be able to study it based on the thoughts of contemporary philosopher Jean Baudrillard. In interactive art, the presence and role of the audience in the completion of artwork, creates a common sense between the audience and the artwork Jean Baudrillard, one of the postmodernism theorists, considers simulation in the contemporary world as a main factor in the disappearance of reality. According to Baudrillard's belief, signs and codes have dominated all aspects of life, including art, in the postmodern society, and he has repeatedly expressed his concern that the reality of the world is being forgotten in the midst of pretense and signs. The aim of research is by relying on the key concepts of Baudrillard’s theories such as simulation and sign value and by examining two examples of Team Lab designer’s interactive artworks, answers this question: how reproduction of signs and Baudrillard's simulation does occur in interactive art? To achieve this goal, a descriptive-analytical method was used to collect information using written and digital sources. The results of the research show that the presence and action of the audience in interactive art and the difference in their point of view and the way the audience communicates with the interactive work, have created new signs. This reproduction of signs along with factors such as interaction, imagination, subject and object and sense of audience leads to the blurring of the distinction between simulation and reality and the creation of signs without reference to the real world. In these interactive artworks, the role of the audience in completing the work is planned and limited according to the creator's wishes and is more close to the artist's ideas and desires. Since the creation of a hyperreal space requires requirements such as believability, computeralness, explorability, interactivity and immersion, by meeting these requirements in digital interactive art by the creator of the work and its designers, in addition to preserving the artist's idea, attractiveness for the audience of the work is also created. The lack of reference to the real world in these works demonstrates Baudrillard's creation of the hyper reality in interactive art. The interactive art invites the audience to participate and consume images and produce new signs and traps the subject and directs his thought to the subject, to create an imaginary world. The audience considers this world as their main goal and is exposed to responding and expressing the work rather than trying to underestand and judge, and the audience becomes a part of artwork and becomes an art object. The results of the investigation of digital interactive art installations of water painting and the nature of graffiti are an example of the domination of signs and the control of the audience by the codes and machine algorithms considered by Baudrillard, and a manifestation of the role of modern technology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Jean Baudrillard, Interactive art, sign value, Simulation, Codes, Team lab | ||
مراجع | ||
استیونسون، نیک،(1383)، کولاک بودریار،پسامدرنیته،ارتباطات جمعی ومبادله نمادین، ترجمۀ پیام یزدانجو، رسانه بهار 1383 - شماره 57 از 244 – 971
احمدی، بابک،(1380)، حقیقت و زیبایی، درسهای فلسفه هنر، چاپ پنجم ، تهران :نشرمرکز
بودریار، ژان،(1374)، وانموده ها، ترجمۀ مانی حقیقی، سرگشتگی نشانه ها: نمونه هایی از نقد پسامدرن، نشر مرکز، تهران
بودریار ،ژان، (1397) جامعه ی مصرفی، ترجمه ی پیروز ایزدی، نشر ثالث تهران
ساراپ، مادن(1382)، راهنمایی مقدماتی بر پساساختارگرایی و پسا مدرنیست ترجمهی محمد رضا تاجیک، نشر نی ،چاپ اول ،تهران سیدمن، استیون. (1388) کشاکش آرا در جامعه شناسی. هادی جلیلی. چاپ دوم.: نشر نی. تهران
مانویچ، لف.(1381)، رسانه های دیجیتال، ترجمه مسعود اوحدی، فصلنامه هنر، شماره 51 ، ص 141-135
منصوریان، سهیلا. (1391)،وانمایى: تاریخچه و مفهوم، فصلنامه کیمیاى هنر، شماره.2، بهار،ص 120-109
نوذری، حسینعلی (1388)، صورتبندی مدرنیته و پست مدرنیته؛ بسترهای تکوین تاریخی و زمینه های تکامل اجتماعی، چاپ سوم ، انتشارات نقش جهان، تهران وارد،گلن(1393)، پست مدرنیسم، ترجمه نادرفخر- ابوذرکرمى، نشر ماهى، تهران.
Baudrillard, Jean. (1983), Simulations, trans. Paul Foss, Paul Patten and Philip Beitchman. New York: Semiotext Baudrillard, Jean. (1993), Symbolic Exchange and Death, SAGE Publications Baudrillard, Jean. (1994), Simulacra and Simulations, trans.S. Faria and Ann Arbor. MI: University of Michigan Press. Baudrillard, Jean. (1998). The Consumer Society: Myths and Structures. London: Sage. Baudrillard, Jean. (2005a), The Intelligence of Evil or theLucidity Pact, Oxford and New York: Berg. Baudrillard,Jean .(2005b), Violence of the virtual and integral reality, International Journal of Baudrillard Studies,vol 2.No.2. Jamson, Fredric. (1991). Postmodernism or the Cultural logic of late capitalism. Duke University Press. Muller, L., Edmonds, E. and Connell, M. (2006). Living Laboratories for Interactive Art. Co De sign: International Journal of Co Creation in Design and the Arts, Special Issue on Interactive Art Collaboration, 2 (4), 195-207. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 549 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 344 |