تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,126,060 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,167 |
مطالعۀ شیوۀ برساخت معنای معلولیت در سینمای ایران و هالیوود | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 32، اسفند 1400، صفحه 171-211 اصل مقاله (1.55 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/gmj.2023.354775.1291 | ||
نویسندگان | ||
اعظم راودراد* 1؛ سید میلاد موسوی حق شناس2؛ مهشید لطف ملایری3 | ||
1استاد گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه | ||
چکیده | ||
در عصر کنونی رسانه ها به عنوان یکی از منابع اصلی شناخت و کسب اطلاعات قلمداد میشوند و ابزاری برای انتقال نگرش ها و دیدگاه ها نسبت به انواع گروه های اجتماعی هستند. در پژوهش حاضر، فیلم های سینمایی و گروه اجتماعی معلولین مورد مطالعه قرار گرفته اند. فیلم به عنوان یکی از منابع شناخت در درک و همچنین تعامل با شرایط و ویژگی های افراد دارای معلولیت از ارزش ویژه ای برخوردار است. سه فیلم سینمایی ایرانی «حوض نقاشی»، «اینجا بدون من»، «بچه های ابدی»، و سه فیلم سینمایی هالیوودی «من پیش از تو»، «من سم هستم» و «مرد بارانی» برای پاسخ به پرسش اصلی مبنی بر چگونگی برساخت معلولیت در سینما و کلیشه های موجود در تصاویر بازنمایی شده از افراد دارای معلولیت، انتخاب شدند. به این منظور از رویکرد بازنمایی استورات هال و مفهوم داغ ننگ گافمن بهره بردیم و با کمک روش تحلیل روایت گریماس، فیلم های منتخب را مورد ارزیابی قرار دادیم. یافته های پژوهش نشان داد که به طور کلی کلیشه های منفی از افراد دارای معلولیت، همچنان درونمایة اساسی پرداختن به این گروه در سینما به شمار می رود. اگرچه فیلم های هالیوودی رویکرد انتقادی تری اتخاذ کرده اند اما همچنان شاهد کلیشه هایی مانند: ترحم برانگیز، بار اضافی و تحمیل به جامعه، ترس از معلولان و پیامدهای آن و انزواگرایی در شخصیت پردازی معلولان هستیم. در مجموع، تحلیل کارکرد کنش نشان داد که معلولان به تصویر کشیده شده، کارکرد مخالف را در روایت دارند؛ از این مسأله میتوان نتیجه گرفت که نگاه به معلولان، اغلب مانند سد و مانعی در رسیدن فاعل یا قهرمان به خواسته و آرزویش بازنمایی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
معلولیت؛ سینمای ایران؛ هالیوود؛ الگوی کنش گریماس؛ داغ ننگ؛ سینما؛ برساخت اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of the meaning of disability in Iranian and Hollywood movies | ||
نویسندگان [English] | ||
Azam Ravadrad1؛ Seyed Milad Mousavi Haghshenas2؛ Mahshid Malayeri3 | ||
2Department of Communication. Faculty of Social Sciences. University of Tehran. Ale-Ahmad Avenue Ave. Tehran. Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the present paper, some Iranian and Hollywood made movies and a sample of disabled individual have been studied. It seems this kind of study does help to understanding the social conditions and characteristics of disabled people. In order to address the issue of social construction of disability in some Iranian made movies and the stereotypical images of people with disabilities, three Iranian films titled "Painting Pool", "Here Without Me", "Eternal Children", and three Hollywood made titled "Me Before You", "I am Sam" and "Rain Man" were selected to analysis. Conceptually, In addition of Stuart Hall's concept of representation and Goffman's concept of stigma we tried to analysis the selected films based on Grimas’s narrative theory. Our findings indicate that, in general, negative stereotypes of people with disabilities are still the main theme of narrating disabled people in the analyzed Iranian movies. Although Hollywood films have adopted a more critical approach, but we still see some stereotypes such as pathetic, additional burden and imposition on society, fear of the disabled and its consequences, and isolationism in characterizing the disabled people. In sum, the analysis of the action function showed that the depicted disabled people have the opposite function in the cinematic narration. In this regard, we can conclude that disability is often represented as an obstacle in achievement of hero’s wishes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Disability, Hollywood, Iranian movies, Grimace action pattern, shame | ||
مراجع | ||
آذر، امیراسماعیل؛ آزاد، ویدا (1393). الهینامة عطار در نظریة نشانه-معناشناسی آلژیر گرمس و شکلشناسی ژرار ژنت. تهران: سخن.
استوری، جان (1386). مطالعات فرهنگی دربارة فرهنگ عامه (مترجم: حسین پاینده). تهران: آگه.
افتخار، پریسا(1391). انعکاس معلولیت در آثار سینمایی بر مبنای الگوهای معلولیت(پایاننامهی کارشناسی ارشد). دانشکدهی مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران] ایران.
بارکر، کریس (1391). مطالعات فرهنگی (نظریه و عملکرد) (مترجم: مهدی فرجی و مهدی حمیدی). تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
ترنر، گریم (1395). فیلم به منزلة کردار اجتماعی. تهران: علمی و فرهنگی.
جبلی، خدیجه (1391). جامعهشناسی معلولیت؛ تبیین جامعهشناختی تبعیض علیه معلولین. تهران: علمی.
خانیکی، هادی؛ گوهریان، الهام؛ رهبر، مصطفی (1392). تصویر ستاره در سینمای ایران (مطالعه موردی ستاره زن نیمه دوم دهه 70). فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات،9، 56-31.
دووینیو، ژان (1379). جامعهشناسی هنر (مترجم: مهدی سحابی). تهران: مرکز.
راودراد، اعظم (1391). جامعهشناسی سینما و سینمای ایران. تهران: دانشگاه تهران.
زارعی، محمدامین (1388). مجموعه گفتارهایی درباره رسانه و معلولیت. روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور.
زرینکفشیان، غلامرضا (1395). ناتوانشدگان؛ رویکردی جامعهشناختی به طرد اجتماعی معلولین. قم: سپهر اندیشه.
علویمقدم، مهیار؛ پورشهرام، سوسن (1387). کاربرد «الگوی کنشگر» گرماس در نقد و تحلیل شخصیتهای داستانی نادر ابراهیمی. زبان و ادب فارسی (گوهر گویا)، 8 (4)، 116_95.
فلیک، اووه (1388). درآمدی بر تحقیق کیفی (مترجم: هادی جلیلی). تهران: نی.
کمالی، محمد (1386). رسانه و ناتوانی (معلولیت). پژوهشهای ارتباطی، 49، 66_43.
گافمن، اروینگ (1386). داغ ننگ؛ چارهاندیشی برای هویت ضایعشده (مترجم: مسعود کیانپور). تهران: مرکز.
گیویان، عبدالله؛ سروریزرگر، محمد (1388). بازنمایی ایران در سینمای هالیوود. تحقیقات فرهنگی، 4 (8)، 177_147.
ویدوسون، پیتر؛ سلدن، رامان (1384). راهنمای نظریة ادبی معاصر (مترجم: عباس مخبر). تهران: طرح نو.
هال، استیوئرت (1391). معنا، فرهنگ و زندگی اجتماعی (مترجم:احمد گلمحمدی). تهران: نی.
Black, Rhonda. Pretes, Lori (2007). Victims and Victors: Representation of Physical Disability on the Silver Screen. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 32(1), 66–83. https://doi.org/10.2511/rpsd.32.1.66
Greimas, A. J. Porter, Catherine (1997). Elements of a Narrative Grammar. Diacritics, 7(1), 23-40. https://doi.org/10.2307/464872
Hall, Stuart (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London. Sage
Hébert, Louis (2019). An Introduction to Applied Semiotics: Tools for Text and Image Analysis (J. Tabler, Trans.; 1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429329807
Muntean, Nick (2009). "It was Just Like a Movie". Journal of Popular Film and Television, 37, 50 - 59. https://doi.org/10.3200/JPFT.37.2.50-59
Nelson, Jack (1994). The disabled the media and the information age. Greenwood Press. Retrieved January 14 2023 from https://ebooks.abc-clio.com/?isbn=9780313034879.
Sanchez, Jeannette (2015). Reporting on disability: Media Guidelines For The Portrayal of Disability. International Labour Organization. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 414 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 431 |