تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,523,800 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,783,892 |
A Study of Martyr Muṭahharī’s View to the Course of History | ||
Classical and Contemporary Islamic Studies (formerly known as Journal of Contemporary Islamic Studies) | ||
دوره 5، شماره 2، مهر 2023، صفحه 231-243 اصل مقاله (362.91 K) | ||
نوع مقاله: Scholary | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jcis.2023.341556.1274 | ||
نویسندگان | ||
Hamed Jokar* 1؛ Ali Hasannia2 | ||
1Department of Islamic Thought , Faculty of Islamic Sciences and Research, Imām Khomeini International University, Qazvin, Iran | ||
2Department of Quran and Hadith Sciences, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran | ||
چکیده | ||
According to the teachings of the Abrahamic religions in general and Islam in particular, history is ultimately described as an evolved issue. Nonetheless, if this is accepted, the question arises as to whether the evolution of history occurs over time or all at once. This article examines the works of Martyr Muṭahharī, the Iranian revolutionary philosopher and scholar, with a descriptive-analytical method and tries to answer this question from his point of view. In the first part, the foundations of Martyr Muṭahharī’s view to the evolution of the course of history are explained. Then, while expressing the components of realism in the interpretation of history, some problems that are raised against the evolution of history are answered from his point of view. These include human’s right-seeking nature, human’s utilitarianism, and the legacy of the prophets. Muṭahharī has taken a philosophical approach to commenting on the course of history, which seems to be more relevant to the question of the evolution of history. Emphasizing the legitimacy of the history process and ruling the principle of causality on historical events, he communicates between the past, the present, and the future of history, and thus provides a meaningful basis for historical continuity. | ||
کلیدواژهها | ||
The course of history؛ The evolution of history؛ The principle of general causality؛ Utilitarianism | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی دیدگاه شهید مطهری درباره سیر تاریخ | ||
نویسندگان [English] | ||
حامد جوکار1؛ علی حسن نیا2 | ||
1گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی | ||
2دانشگاه شاهد، گروه علوم قرآن و حدیث | ||
چکیده [English] | ||
بر اساس آموزههای ادیان ابراهیمی و به ویژه دین اسلام، تاریخ در نهایت واجد وصف تکامل یافتگی است. اما در صورت پذیرش این موضوع، این پرسش مطرح میشود که آیا تکامل تاریخ به مرور رخ میدهد یا به صورت یکباره؟ این مقاله با روش توصیفیتحلیلی به بررسی آثار استاد مطهری پرداخته و میکوشد پاسخ این پرسش را از نگاه وی به دست دهد. در بخش نخست، مبانی دیدگاه استاد مطهری در خصوص تکاملی بودن سیر تاریخ توضیح داده شده است. در ادامه ضمن بیان مؤلفههای واقعگرایی در تفسیر تاریخ، به برخی اشکالاتی که در برابر سیر تکاملی تاریخ مطرح میشود، از نگاه وی پاسخ داده شده و در نهایت با توجه به تأکید استاد مطهری بر نقش انسان در سازندگی تاریخ، امکانات انسانی تکامل تاریخ معرفی شده است. این موارد عبارتند از شرست حقطلب انسان، منفعتگرایی انسان و میراث انبیا. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
سیر تاریخ, تکامل تاریخ, اصل علیت عمومی, منفعتگرایی | ||
مراجع | ||
The noble Qur’ān
Alwīrī, M. (2013), «The thought of Mahdīsm and the new islamic civilization». Quarterly Waiting for the Promised, No. 42, 7-26.
Bukhārī, A.M. (1980 ), Ṣaḥīḥ Bukhārī. Beirut, Dār Iẖyāʾ Al-Turāth al-ʿArabī.
Dārimī, A.M. (n.d.), Sunan a-Dārimī (vol. 2). Beirut, Dār al-Kitāb al-’Ilmīyyah.
Edwards, P. (1996), Philosophy of history (collection of articles). Translated by B. Sālikī, Tehran, Institute of Humanities and Cultural Studies.
Goldstein, W.S. (2009), Marx, critical theory, and religion: A critique of rational choice (studies in critical Sociology). Chicago, Haymarket Books.
Ja’farī, M.T. (1986), Translation and interpretation of Nahj al-Balāghah (vol. 16). Tehran: Islamic Culture Publishing Office.
Lewis, J. (1975), «Marx and Religion». New Humanist, vol. 91, No. 2, 34-37.
Marx, K. & F. Engels (1974), The communist manifesto. In D. Fernbach (ed.), The revolutions of 1848: political writings (vol. 1, pp. 62-98). New York, Penguin Classics.
Miṣbāḥ, M.T. (1989), Society and history from the perspective of the Qur’ān. Tehran, Islamic Propagating Organization.
Muṭahharī, M. (1998), Collection of works (vol. 2). Tehran, Ṣadrā.
Id. (2008), Collection of works (vol. 1, pp. 15, 18, 24). Tehran, Ṣadrā.
Id. (2009), Collection of works (vol. 3). Tehran, Ṣadrā.
Id. (2011), Mahdī uprising and revolution from the perspective of philosophy of history. Tehran, Ṣadrā.
Nawdharī, H.A. (2000), Philosophy of history. Tehran, Ṭarḥi Naw.
Nietzsche, F. (1980), On the advantage and disadvantage of history for life. Translated by P. Preuss, Indianapolis, Hackett.
Rashad, A. (2004), «The divine end of history». Qabasāt Quarterly, No. 33, 13-36.
Ṣadr, S. M. (1989), The complete collection of works by Ṣadr. Beirut, Dār al-Ta’āruf lil-Maṭbū’āt.
Sinclair , M. (2004), «Nietzsche and the problem of history». Richmond Journal of Philosophy, No. 8, 1-6.
Stanford, M. (2005), An introduction to the philosophy of history. Translated by A. Gulmuḥammadī, Tehran, Nay Publishing.
Surūsh, A. (1979), Philosophy of history. Tehran, Payam Azadi Publishing.
Ṭabāṭabā’ī, M.Ḥ. (1995), Shi’a in Islam. Qom, Islamic Publications Office.
Yunger, M.J. (1970), Scientific study of religion. New York, Macmillan Publishing.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 162 |