تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,109,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,213,457 |
شناسایی و تبیین مولفه های طراحی تجهیزات فضای آموزشی مدارس جهت اجرای طرح کیف در مدرسه (نمونه موردی دوره ی اول ابتدایی) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 28، شماره 3، مهر 1402، صفحه 89-100 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2023.285330.666894 | ||
نویسندگان | ||
مهسا آراسته1؛ احد شاه حسینی* 2 | ||
1کارشناس ارشد طراحی صنعتی،'گروه طراحی صنعتی، دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران. | ||
2استادیار، گروه طراحی صنعتی ، دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه یکی از اهداف اساسی نظام های آموزش وپرورش معاصر، تأمین فضاها و تجهیزات آموزشی کارآمد، در راستای بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان است. دراینراستا، بهره مندی نظام آموزشی از تجهیزات به روز، مطلوب و هماهنگ با نظام آموزشی جهت جلوگیری از بسیاری مشکلات همچون تأثیرات منفی بر سلامتی، فرهنگی و روانی دانش آموزان مستلزم مطالعات و خلق ایده های نو و به روز میباشد. بدین منظور در این پژوهش، پس از مطالعات کتابخانه ای تحقیقات میدانی در مدارس شهرستان ارومیه از طریق پرسشنامه به اخذ نظرات کاربران دوره اول ابتدایی به تعداد 60 نفر دختر و60 نفر پسر پرداخته شد. داده ها به صورت پارامترها و مولفه هایی جهت طراحی مبلمان در فضای آموزشی، استخراج و به عنوان معیارهای طراحی با استفاده از اصول استاندارد ارزیابی، تدوین و اولویت بندی گردید.طرح منتخب با ضریب وزنی 815، با در نظرگرفتن ویژگی های موردنظر کاربران ارتقا یافت.در فاز عملی پژوهش، طراحی ها براساس معیارها و مولفه های به دست آمده انجام گرفت. سپس یک نمونه شبیه سازی شده تصویری، جهت بررسی میزان موفقیت مولفه های پیاده شده در محصول نهایی و بررسی میزان رضایت از کاربران و اجرای طرح نیمه آزمایشی(پیش آزمون-پس آزمون)در اختیار آزمودنی ها قرار گرفت. از آزمون گریس هاوس-گیسر بکار برده شده که در سطح 001/0p< معنادار بود.در نهایت مقایسه و تفسیرداده ها حاکی از خوشایندی و رضایتکاربران از محصول نهایی و موثربودن مولفه های خروجی و پیاده سازی در طرح نهایی را داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی؛ تجهیزات آموزشی؛ کیف در مدرسه؛ دوره ی اول ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and Explaining Design Components of School Educational Space Equipment for Implementig Bag at School Project (case study elementary students) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahsa Arasteh1؛ Ahad Shahhoseini2 | ||
1Master's degree of Industrial design,Industrial Design Group, Faculty of Design,Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran. | ||
2Assistant Professor, Faculty of Design, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Today, one of the main goals of contemporary education systems is to provide and prepare efficient educational spaces and equipment, in order to improve the educational status of students. One of the most important ways to gain this goal is by providing appropriate and efficient educational spaces and equipment in harmony with the educational system in the world. Carrying overly heavy school bags or backpacks is one of the most common problems that students face. The backpack in school plan is a solution for elementary students that is based on the policies of the Education Organization, but unfortunately in most schools in the country, due to the lack of proper physical infrastructure and lack of personal space for each student, practically the implementation of this plan has failed. In this regard, it is required to study and create desirable equipments compatible with the educational system in order to prevent many problems such as negative effects on the students' mental and physical health. Therefore, classroom benches should be designed to reduce pressure on the body and support body weight, and the chair should be able to support reading and writing processes. For this purpose, after conducting field studies and research, we found out that upgrading educational furniture according to the interests and needs of the user is a suitable approach for implementing the research objectives. In this research, after studies and field research in the schools of Urmia city was conducted through a questionnaire to obtain the opinions of 60 girls and 60 boys. The obtained data were extracted as educational furniture design parameters, and then formulated and prioritized as design criteria, using standard evaluation principles to design factors. Then in the practical phase of the research, the designs were done based on the criteria and the superior design was finally selected, described and developed. The selected design with a weighting factor of 815 was upgraded considering the features desired by the users. Then, a simulated video sample was provided to the subjects to check and survey the success rate of the components implemented in the final product design and to check the satisfaction level of the users and to implement a semi-experimental plan (pre-test, post-test). The Grice House - Geisser test was used, which was significant at the p < 0.001 level. Finally, the comparison and interpretation of the data showed the pleasantness and satisfaction of the users with the final product design and the effectiveness of the output components and implementation in the final design. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
design, educational equipment, school bag, elementary students | ||
مراجع | ||
باباخانی، فریده؛ صمدی، هادی؛ یوسفیان، آذر. (1400)، مقایسه تاثیر ارگونومی نیمکت های رایج در مدارس بر فعالیت الکتریکی عضلات منتخب دانش آموزان دختر سالم و دارای لوردوز کمری. مجله سلامت و بهداشت، 12(4)، 502-512.
ببی، ارل. (1381)، روش های تحقیق در علوم اجتماعی (جلد دوم). (رضا فاضل) تهران: انتشارات سمت (متن ترجمه شده).
بلورگردان، الهه، (1392)، ارزیابی فضاهای فیزیکی مدارس متوسط شهر کرج با استانداردهای مطلوب فضاسازی آموزشی، پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
بیرامی، منصور؛ موحدی، یزدان. (1393)، ساختار عاملی مقیاس آمادگی برای بیحوصلگی در دانشجویان، فصلنامه اندازه گیری تربیتی، دوره 5، شماره 18، صفحه 1-20.
رجبی، الناز؛ حسینی، رحمان؛ اسدی، شکیبا. (1398)، ارتباط میان ابعاد میز و صندلی مدرسه با راستای تنه و اختلالات عضلانی- اسکلتی در دانش آموزان پسر شهر کرج، مجله ارگونومی، 7(3)، 24- 32
دلاور، علی. (1387)، روش شناسی آزمایشی. تهران: انتشارات رشد
سبزواری، مریم؛ عابدی، احمد؛ لیاقتدار، جواد. (1392)، مقایسهی یادگیری اجتماعی-هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مدارس غیردولتی بدون کیف و مدارس دولتی شهر اصفهان، مجلهی علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 20 (1)، 171-188. سیدی، فاطمه؛ دلفاردی، مهسا؛ افتخار، سیدحسن. (1398)، ارتباط بین ابعاد آنتروپومتری دانش آموزان با مبلمان مدارس: مقاله مروری، مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 6 (2)، 222-233.
صالحی، رحمان. (1396)، رابطه وزن کولهپشتی مدارس و ناهنجاریهای وضعیتی ستون فقرات در دانشآموزان دبیرستانهای غیرانتفاعی دخترانه منطقه 4 شهر تهران، پایان نامه برای دریافت درجهی کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران جنوب.
صنوبرلیماکشی، سکینه؛ سکری، سوگند؛ صادقی یارندی، محسن. (1398). بررسی تاثیر وضعیت نشستن و وزن کوله پشتی بر ناراحتی های اسکلتی- عضلانی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان رامسر،Eleventh General Conference on Occupational Health and Safety،Tehran،https://civilica.com/doc/1014591
یزدان پناه، آلیه. (1397)، تاثیر محیط بر نگرش و یادگیری : بررسی تاثیر فضا و تجهیزات مدارس نوساز بر نگرش و یادگیری دانش آموزان دوره ابتدائی، پنجمین همایش علمی پژوهشی ازنگاه معلم
Al-Hinai, Naser., Al-Kindi, Mahmood., & Shamsuzzoha, Ahm. (2018), An ergonomic student chair design and engineering for classroom environment. International Journal of Mechanical Engineering and Robotics Research, 7(5), 534-43. Boudrifa, Hamou., Slimani, Samy.. (2019), The Effect of Prolonged Sitting on Students. In Occupational and Environmental Safety and Health (pp. 249-255). Springer, Cham. Delele, Manayesh., Janakiraman, Balamurugan., Abebe, Abey Bekele., Tafese, Ararso., & van de Water, Alexander. (2018), Musculoskeletal pain and associated factors among Ethiopian elementary school children. BMC musculoskeletal disorders, 19(1), 1-8. Esht, Vandana., & Singh, Ajita. (2021), A Preliminary Report on Musculoskeletal Pains and Discomfort Among Indian School Children Due to Mismatch Between Anthropometric Measurements and Classroom Furniture. In Ergonomics for Improved Productivity (pp. 957-962). Springer, Singapore. Kim, Dook joong., Li, H Hyung-Chul O., & Kim, Shin-Woo. (2012), Glasses-free interactive 3d display: the effects of viewing distance, orientation and manual interaction on visual fatigue. Journal of Broadcast Engineering, 17(4), 572-583. Motamedzade, Majid. (2008), A practical method for school furniture design to prevent musculoskeletal disorders among pupils. Journal of research in health sciences, 8(2), 9-12. Oksana, Kaya. (2022), Modern trends in design of Higher educational institutions of Ukraine. Sustainability, Agri, Food and Environmental Research, 10(1), 1-7. Savanur, Chinmay, Altekar, Caksu., & De, Ak. (2007), Lack of conformity between Indian classroom furniture and student dimensions: proposed future seat/table dimensions. Ergonomics, 50(10), 1612. Taifa, Ismail. (2022), A student-centred design approach for reducing musculoskeletal disorders in India through Six Sigma methodology with ergonomics concatenation. Safety Science, 147, 105579. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 429 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 193 |