![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,684,617 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,914,040 |
حکم تکلیفی طلاق در پرتو حدیث «أَبْغَضُ الْحَلَالِ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی الطَّلَاق» در فقه اسلامی | ||
فقه و مبانی حقوق اسلامی | ||
دوره 55، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 386-367 اصل مقاله (264.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jjfil.2023.338763.669306 | ||
نویسندگان | ||
محمد عادل ضیائی* 1؛ عبدالصمد مرتضوی2 | ||
1دانشیارگروه فقه شافعی دانشگاه تهران | ||
2پژوهشگر حوزهی فقه اسلامی | ||
چکیده | ||
در فقه اسلامی، مشروع بودن طلاق، اجماعی است، اما فقها در مورد حکم تکلیفی طلاق، اختلاف نظر دارند. بررسی دیدگاه فقها نشان میدهد که اختلافنظر آنان در این باب، غالباً مبتنی بر حدیث مشهور «أَبْغَضُ الْحَلَالِ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی الطَّلَاق» و احادیث مرتبط با آن است. از آنجایی که طلاق، امری مبتلا به در همهی جوامع و تمامی عصور است، بررسی سندی و محتوایی این احادیث، ضروری است. بررسی سندی نشان میدهد که روایات این باب غالباً دارای اشکالات سندی است. از حیث محتوا نیز باید گفت که مضمون "حلال و مبغوض بودن طلاق در آنِ واحد"، منطقی به نظر نمیرسد. به علاوه، معقول نیست که همهی طلاقها حکم واحد داشته باشند؛ چه، عقلاً و شرعاً حکم طلاقی که از روی هوا و هوس و به قصد التذاذ و تنوع طلبی ایقاع شده با طلاقی که از سرِ ضرورت و برای پایان یک زندگی مشقتبار صورت گرفته تفاوت دارد. پژوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی صورت پذیرفته و در آن به بررسی سندی و محتوایی حدیث«أَبْغَضُ الْحَلَالِ...» و روایات همسو با آن پرداخته شده و به این نتیجه رسیده است که طلاق بسته به مورد می تواند احکام مختلفی به خود گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
طلاق؛ حکم تکلیفی؛ مباح؛ مکروه؛ حرام | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mandatory Ruling on Divorce in the Light of Hadith “Abghaḍ al-Ḥalāl...” in Islamic Jurisprudence | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Adel Ziaey1؛ abdolsamad mortazawi2 | ||
1Associate Professor, University of Tehran | ||
2Researcher in Islamic Jurisprudence | ||
چکیده [English] | ||
Although, Islamic jurisprudence scholars agree on the permissibility of divorce in Islam, they adopt different views on what type of Islamic ruling it should be assigned. A close analysis of the scholars’ stances reveals that their lack of consensus on this issue is mostly based on the popular hadith of “أَبْغَضُ الْحَلَال...ِ” and other related hadiths. These hadiths mostly have issues with their chain of narrators. Moreover, they are paradoxical in nature due to considering divorce both ḥalāl and at the same time a much-hated act. Such a paradox defies logic. Still another point that defies logic and wisdom is to consider the same type of Islamic ruling for a divorce based on whims and a divorce which is well-justified in Islam. Needless to say that the first one lacks any Islamic justification. The present study, which adopts a descriptive-analytical approach, first scrutinizes the narrations related to divorce from both content and their chain of narrators’ points of view, and then concludes that in different situations, different types of Islamic rulings should be considered for divorce and it is too simplistic to consider it as makrũḥ or mubāḥ in all cases without taking their situational conditions into account. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
divorce, Islamic ruling, mubāḥ, makrũḥ, ḥarām | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 496 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 293 |