تعداد نشریات | 157 |
تعداد شمارهها | 6,057 |
تعداد مقالات | 66,193 |
تعداد مشاهده مقاله | 111,619,457 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 86,242,374 |
بررسیِ تأثیر دستاوردهای فلسفی حکمتِ متعالیه در اجتهاد شیعی: مطالعهی موردیِ مسئلهی«وحدتِ وجود» | ||
فلسفه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 خرداد 1402 | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2023.351411.1006758 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین مطهری فریمانی* 1؛ علی اردشیر لاریجانی2؛ سید مصطفی محقق داماد3 | ||
1دانشجوی دکترای فلسفه اسلامی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران | ||
2استادیار گروه فلسفه دانشگاه تهران | ||
3رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم | ||
چکیده | ||
مسئلهی اساسیِ این پژوهش بررسیِ تأثیر یا عدمِ تأثیرِ تحقیقات فلسفی در صدورِ احکامِ فقهی و هدف از آن، اثباتِ این تأثیر با مطالعهی موردیِ مسئلهی «وحدتِ وجود» در حکمت متعالیه است. برخی فُقها در احکامِ مربوط به «کافر» و همچنین در احکام کتب «ضِلال»؛ به مسئلهی وحدتِ وجود و قائلینِ به آن پرداختهاند و در بابِ مشروعیّت یا عدمِ مشروعیّتِ چنین دیدگاهی به داوری نشستهاند و بهتبعِ آن احکامی را در بابِ قائلینِ آن، صادر کردهاند. در این مقاله به روشِ توصیفی-تحلیلی آشکار میشود اجتهاد فقها در این باب، تابعی از نحوه مواجهه و مفاهمه فقهای صاحب رأی با آرای فلسفی است. بر این اساس، پس از ذکر نمونههایی از داوری فقهای چند سده اخیر و ایضاح پیشفرضهای فلسفی یا عرفانی نهفته در آن، نسبت تقریر صدرالمتألهین از مسئلهی وحدتِ وجود با دیگر تقریرها روشن و ثمره پذیرش یا عدم پذیرش آن در داوری فقها معین شده است. در این مقاله آشکار میگردد اولاً تقریرِ صدرالمتالهین از وحدت وجود از تقریر عرفانی آن متمایز است و ثانیاً پذیرش این تقریر میتواند دوگانگی و غیریت میان توحید فقها و عرفا را رفع نموده؛ و با معاضدت تحقیقات فلسفی حکمت متعالیه، اجتهاد فقها از انتساب بلاوجه صفت کفر و ضلال منزه گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
وحدت وجود؛ ملاصدرا؛ ابن عربی؛ فقها؛ توحید | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An analysis of the Transcendental Philosophy achievements on Shiite Ijtihad: the case study of Existential Unity | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammadhossein motaharifarimani1؛ Ali larijani2؛ seyed mostafa mohaghegh damad3 | ||
1PHD student in college of Farabi university of Tehran | ||
2assistant professor in Department of Philosophy in Tehran university | ||
3Academician Chairman Department of Islamic studies | ||
چکیده [English] | ||
This paper is to investigate the possibility of the lack of influence of philosophical research in the issuance of jurisprudence rulings and its purpose is to prove this influence by studying cases of unity of existence . Some jurists in their rulings related to unbelievers (Kuffar) as well as in the rulings of the heretical books (Kutub al-zelal) dealt with the issue of the unity of existence and believing in it, and judged the legitimacy or illegitimacy of such a point of view, and according to that, have issued rulings about those who believe in it. As described in this paper in a descriptive-analytical way, the emergence of jurisprudence in this regard is a function of the encounters and understanding of jurists with philosophical opinions. Based on this, after assessing examples of jurisprudence of the last few centuries and clarifying the background philosophical or mystical presuppositions, the position of Sadra interpretation of disagreements in comparison to other interpretations has been clarified and the result of its acceptance or non-acceptance in the judgment of jurists has been determined. As the result, at the first step, it is revealed that Sadra perception of the unity of existence is different from the mystic version, and in the other hand, the acceptance of this interpretation can resolve the duality and otherness between the monotheism of jurists and mystics. Lastly, with the help of this philosophical research, the ijtihad of the jurists should be freed from the unwarranted attribution of the of disbelief and misguidance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Existential Unity, Mulla Sadra, Ibn Arabi, Jurists, Unity | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 51 |