تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,499,372 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,761,892 |
استفاده از مفهوم آپاراتوس برای مطالعه عقلانیت حکومتمندی در تولید سوژه کنکوری (مطالعه موردی مؤسسات کنکور) | ||
بررسی مسائل اجتماعی ایران | ||
دوره 13، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 85-108 اصل مقاله (975.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijsp.2023.92828 | ||
نویسندگان | ||
عباس حدادیان1؛ علی ربانی خوراسگانی2؛ رضا همتی* 3؛ آرش حیدری4؛ قاسم زائری5 | ||
1دانشجوی دکترا دانشگاه اصفهان، اصفهان. ایران | ||
2استاد دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
4استادیار دانشگاه علم و فرهنگ تهران، تهران، ایران، | ||
5استادیار دانشگاه تهران، تهران، ایران، | ||
چکیده | ||
این تکنگاری نقش مؤسسات کنکور را در گسترش و توسعه اندیشه نو لیبرال در حوزه زندگی روزمره دانشآموزان مورد واکاوی و تحلیل قرار میدهد. علاوه بر این توجه خاصی به مطالعه تبارشناسانه برآمدن نو لیبرالیسم و بهتبع آن گسترش مؤسسات کنکور در ایران پساجنگ و فراگیر شدن منطق بازاری به هنجارشده بهمثابه بنیانی برای تصمیمگیری و کردارها، نموده است. هدف مقاله توصیف این امر است که چگونه نظم جدید فرهنگی-اقتصادی (نو لیبرالیسم) یک «سناریوی جدیدی از سوبژکتیویته» (سوژه کنکوری) که قبلاً وجود نداشته است را خلق میکند این سناریوی جدید در نسبت با برآمدن نو لیبرالیسم در ایران و در نسبت با هژمون شدن گفتمان موفقیت فردی شکلگرفته است. یافتههای این پژوهش با استفاده از روش تبارشناسی نشان میدهد که پیوند خاصی بین عقلانیت حکومتمندی نو لیبرال، سوبژکتیویته و رؤیت پذیرشدن شدن جمعیت دانشآموزی کنکوری وجود دارد. این همایندی و پیوند مبتنی است بر مطالعه موردی «مؤسسات کنکور»، مؤسساتی که سبب ظهور جمعیت و نسلی جدیدی به نام «سوژه کنکوری» در جامعه شده است که شیوه زندگی خاص خود را دارد. این مؤسسات پس از خاتمه جنگ هویت جدیدی پیدا نموده و مکانیسمی از جامعهپذیری جدید با عنوان آپاراتوسهای سوژه ساز را ارائه دادهاند. این مؤسسات با کمک انواعی از آپاراتوسهای جدید، سوژههای را جعل و چارچوبی را بوجود آوردهاند که متضمن اقدامات «موسسه محور» بوده و در راستای ترغیب و تشویق دانشآموزان به درونی کردن ارزشها و باورهای نظام نو لیبرالیسم است. | ||
کلیدواژهها | ||
مؤسسات کنکور؛ حکومتمندی؛ آپاراتوس؛ سوژه کنکوری؛ نو لیبرال؛ تبارشناسی؛ گفتمان موفقیت فردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Using the concept of apparatus to study the rationality of Governance in the production of exam Subjects (A Case Study of Entrance Exam Institutions) | ||
نویسندگان [English] | ||
abbas hiddadian1؛ Ali Rabbani Khorasghani2؛ reza hemmati3؛ Arash Heydari4؛ qasem zarei5 | ||
1PhD Student university of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
2Professor at the university of Isfahan; Isfahan, Iran | ||
3Corresponding Author ,Associate Professor at the university of Isfahan; Isfahan, Iran | ||
4Assistant professor at the university of science and culture; Tehran | ||
5Assistant professor at the university of Tehran; Tehran, Iran.. | ||
چکیده [English] | ||
This monograph studies and analyses the role of entrance exam institutions in the expansion and development of Neoliberal thought in the life area of the students ‘daily life. . In addition, special attention is paid to the genealogical study, the emergence of neoliberalism and the expansion of entrance exam institutions in post-war Iran, and to the spread of normalized market logic as a basis for decision-making and actions. The purpose of this article is to describe how the new cultural-economical order (neoliberalism) creates a "new scenario of subjectivity" (the exam subject) that did not exist before. This new scenario in relation to the rise of neoliberalism in Iran and to the hegemony of individually successful discourse has been formed. . The findings of this research using the method of the genealogy show that there is a special relationship between the rationality of neoliberal governance, subjectivity, and acceptance view of the entrance exam population. This similarity and connection are based on the case study of "Konkur Institutions", institutions that have caused the emergence of a new population and generation, called "Konkur Subject" in the society have their own way of life. After the end of the war, these institutions found a new identity and presented a mechanism of new socialization under the title of "Subject-Maker Apparatuses". These institutions, with the help of various new apparatuses, have falsified subjects and created a framework that included "Institution-Oriented" actions to persuade and encourage students to internalize the values and beliefs of the neoliberalism system.. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Entrance Exam Institutions, Governance, Apparatus, Entrance Exam Subject, Neoliberal, Genealogy, Discourse of Individual Success | ||
مراجع | ||
امیدیان مرتضی، رحمتی امین، فرهادی راد حمید (1397). تجربه زیسته شرکت در کنکور با تأکید بر پیامدهای استرسزای آن، نشریه آموزش عالی ایران، دوره 10 ،شماره 2: 2-20.
پارسائیان، فهیمه و عظیمی، منتظر (1400) واکاوی گفتمان تبلیغات تلویزیونی موسسه آمادگی کنکور: بررسی موردی سه تبلیغ تلویزیونی موسسه مدرسان شریف، پارسه و ماهان، فصلنامه علمی زبان پژوهشی دانشگاه الزهرا، سال 13، شماره 38: 301-325
حج فروش، احمد (1381). بررسی آسیب های کنکور،برنامه درسی دوره های درسی دوره های متوسطه و پیش دانشگاهی وارائه روش مناسب برای رفع آسیب ها، موسسه برنامه ریزی درسی وفرآوری های آموزشی.
حسینی لرگانی، مریم و محمدی، رضا (1396). تبیین اثرگذار بر مراجعه دانشآموزان به آموزشگاههای کنکور آزاد، فصلنامه اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، سال هفتم، شماره 1: 53-89
زائری، قاسم و نریمانی، آرش (1399). نفی امر اجتماعی، گفتارهای فردگرایانه در ایران پساجنگ مطالعات جامعهشناختی، دوره 27، شماره یک.
سبحانی، عبدالرضا و شهیدی مهرداد (1386). آسیبشناسی کنکور و بررسی امکان حذف آن در نظام پذیرش دانشجو، نشریه دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره 13، 161-181.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ،تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
عالی، مرضیه (1391). تبارشناسی انضباط در مدرسه: مبتنی بر مناسبات قدرت –دانش میشل فوکو، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
عسگری زهرا، کارشکی حسین، مهرام بهروز (1397). پیامدهای روان شناختی-تحصیلی مؤسسات کنکور: مطالعهای مبتنی بر نظریه زمینهای، فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال 14، شماره 49: 173-202.
فتحآبادی جلیل، شلانی بیتا، صادقی سعید (1396). بررسی تأثیر آزمون سراسری دانشگاهها بر دانش آموزان و خانوادهها در ایران، نشریه روانشناسی فرهنگی ،دوره 1، شماره 2: 49-71.
کاظمی، عباس (1395). امر روزمره در جامعه پسا انقلابی، تهران، انتشارات فرهنگ و جامعه
کریمی، جلیل (1396). دانشگاه رازی (دانشگاه دربسترمحلی- مجموعه مقاله)، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی واجتماعی.
کریمیان، جلیل(1399). مجموعه گزارشهای فقر، نابرابری تعارض در آموزشوپرورش، دفتر مطالعات اجتماعی، تهران: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
کلاهی، محمدرضا (1398). ساختهشدن خود در زیست جهان دانشآموزی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، شماره 12، 3: 209-239
کیانی، غلامرضا (1394). سوابق تحصیلی و آزمونهای سراسری جایگزین نظام کنکور: چرایی، چیستی و چگونگی تغییر، فصلنامه مطالعات زبان و ترجمه، شماره 4، 1-26.
Agamben, G (1994).What Is an Apparatus? Stanford: Standford University Press.
Andrews, M., van Leeuwen, M. L., & van Baaren, R. B. (2013). Hidden persuasion: 33 psychological influence techniques in advertising. BIS Publishers
Barakos, E. (2016). Language policy and governmentality in businesses in Wales: A continuum of empowerment and regulation. Multilingua, 35(4), 361-391.
Bellah, R. N., Madsen, R., Sullivan, W. M., Swidler, A., & Tipton, S. M. (2007). Habits of the heart, with a new preface: individualism and commitment in American life. Univ of California Press.
Chiang, T. H., Thurston, A., & Lee, J. C. K. (2020). The birth of neoprofessionalism in the context of neoliberal governmentality: The case of productive university teachers. International Journal of Educational Research, 103, 101582.
Cushman, P. (1990). Why the self is empty: Toward a historically situated psychology. American psychologist, 45(5), 599.
Dean, M. (1995). Governing the unemployed self in an active society. International Journal of Human Resource Management, 24(4), 559-583.
Dean, M. (1999). Governmentality: Power and rule in modern social .London: Sage.
Del Percio, A. (2018). Engineering commodifiable workers: language, migration and the governmentality of the self. Language Policy, 17(2), 239-259.
Foucault, M. (1988). Technologies of self .In L .Martin, H. Gutman & P. Hutton (eds.), Technologies of the self: University of Chicago Press.
Foucault, M. (2000). The subject and power in essential works of Foucault 1954-1984. (Vol 3) edited by J. Faubion.
Gale, T., & Parker, S. (2015). Calculating student aspiration: Bourdieu, spatiality and the politics of recognition. Cambridge journal of education, 45(1), 81-96.
Goffman, E. (1961). Asylums: Essays on the social situation of mental patients and other inmates. AldineTransaction.
Hacking, I. (1991). Making up people .In: Heller TC, Sonsa M and Welbery DE (eds.) Reconstructing Individualism: Autonoy, Individuality, and the Self in Western Thought.Stanford.CA: Stanford University Press.
Handelman, D. (2020). Nationalism and the Israeli state: Bureaucratic logic in public events. Routledge.
Hook, D. (2005). Genealogy, discourse,‘effective history’: Foucault and the work of critique. Qualitative research in psychology, 2(1), 3-31.
Krce-Ivančić, M. (2018). Governing through anxiety. Journal for Cultural Research, 22(3), 262-277.
Lamont, M (2000) The Dignity of Working Men. Harvard University Press, Cambridge.
Lauri, M. (2019). Motivational Interviewing as Governmentality: Shaping Victims of Men’s Violence into Responsible Subjects?. NORA-Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 27(2), 112-124.
Lorenzini, D. (2018). Governmentality, subjectivity, and the neoliberal form of life. Journal for Cultural Research, 22(2), 154-166.
Nadesan, M. H. (2010). Governmentality, biopower, and everyday life. Routledge.
O'Malley, M. J. (1996). Normalization of temporal-distance parameters in pediatric gait. Journal of Biomechanics, 29(5), 619-625.
Rojo, L. M., & Del Percio, A. (2019). Neoliberalism, language, and governmentality. In Language and neoliberal governmentality (pp. 1-25). Routledge.
Sakurai, K. (2004). University entrance examination and the making of an Islamic society in Iran: a study of the post-revolutionary Iranian approach to “konkur”. Iranian Studies, 37(3), 385-406.
Shoshana, A. (2007). The phenomenology of a new social category: The case of the gifted disadvantaged in Israel. Poetics, 35(6), 352-367.
Shoshana, A. (2012). Governmentality, new population and subjectivity. Subjectivity, 5(4), 396-415.
Skålén, P., Fellesson, M., & Fougère, M. (2006). The governmentality of marketing discourse. Scandinavian Journal of Management, 22(4), 275-291.
Smilansky, M., & Nevo, D. (2018). The gifted disadvantaged: A ten year longitudinal study of compensatory education in Israel. Routledge.
Spivak, G. C. (2012). In other worlds: Essays in cultural politics. Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 401 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 458 |