تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,698,443 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,930,576 |
مقایسۀ مهارتهای حرکتی کودکان سندروم داون، کمتوان ذهنی و اختلال طیف اوتیسم | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
دوره 15، شماره 3، مهر 1402، صفحه 77-89 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2023.358449.1716 | ||
نویسندگان | ||
فهیمه ادیب صابر1؛ سلیمان انصاری کلاچاهی* 2؛ اکبر اللهیاری کرنق3؛ رجبعلی احمدی4؛ بابک برکادهی5 | ||
1گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران . | ||
2گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد رشت، رشت، ایران . | ||
3گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران . | ||
4گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران . | ||
5گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران . | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسة مهارتهای حرکتی در چهار گروه کودکان کمتوان ذهنی، سندروم داون، طیف اوتیسم و گروه کودکان عادی اجرا شد. روش پژوهش: راهبرد پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسهای بود. جامعۀ آماری پژوهش کودکان 7 تا 12 سالة مراکز استثنایی شهر رشت در سال 1401 بودند. 100 نفر (برای هر گروه 25 نفر) بهعنوان نمونه در نظر گرفته شدند. خردهآزمونهای عملکرد حرکتی درشت و ظریف از فرم کوتاهشدة ابزار اندازهگیری تبحر حرکتی برونینکس اوزرتسکی-نسخة دوم جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تحلیل دادههای پژوهش از آزمون تحلیل واریانس در سطح معناداری0/05 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد در خردهآزمونهای سرعت حرکت و چابکی، تعادل، قدرت، زمان واکنش، چالاکی اندام فوقانی و نمرۀ کل تبحر حرکتی، عملکرد کودکان دارای اوتیسم و نشانگان داون، ضعیفتر از دو گروه دیگر بود (0/001=P). در خردهآزمونهای تعادل و قدرت تفاوت معناداری بین دو گروه کودکان عادی و کمتوان ذهنی وجود نداشت. همچنین، در خردهآزمونهای هماهنگی دوسویه و کنترل بینایی-حرکتی، کودکان اوتیسم عملکرد ضعیفتری نسبت به هر سه گروه دیگر داشتند (0/001=P) و بین سه گروه دیگر تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به مهارتهای حرکتی ضعیف کودکان اوتیسم و نشانگان داون و تأثیر مهارتهای حرکتی با مهارتهای اجتماعی، تحصیلی و یادگیری بهنظر میرسد گنجاندن آموزش و تمرینات مهارتهای حرکتی در کودکان با نیازهای ویژه در سنین پایینتر در روتین برنامههای آموزشی در مدارس و مراکز کاردرمانی ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال طیف اوتیسم؛ سندروم داون؛ کم توان ذهنی؛ مهارت حرکتی درشت؛ مهارت حرکتی ظریف | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of Motor Skills of Children with Down Syndrome, Intellectual Disability, and Autism Spectrum Disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Fahimeh Adibsaber1؛ Soleyman Ansari Kolachahi2؛ Akbar Allahyari Karnagh3؛ Rajab Ali Ahmadi4؛ Babak Barkadehi5 | ||
1Department of Physical Education, College of Humanities, Rasht Branch, Islamic Azad University , Rasht, Iran. | ||
2Department of Physical Education, College of Humanities, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran. | ||
3Department of Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Rasht Branch, Rasht, Iran | ||
4Department of Accounting, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Rasht Branch, Rasht, Iran | ||
5Department of Physical Education, College of Humanities , Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht,, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
.Introduction: This study aimed to compare motor skills in four groups of intellectual disability, Down syndrome, autism spectrum, and normal children. Methods: The research method was descriptive and causal-comparative. The statistical population of this study included children aged 7 to 12 from centers for special needs in Rasht City in 2022. One hundred people (25 participants for each group) were considered as statistical samples. Eight sub-tests of the shortened form of Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency - Second Edition (BOT-2) were used to collect data. Analysis of variance test was used to analyze the research data at the significance level of 0.05. Results: The results showed that in the sub-tests of movement speed and agility, balance, strength, reaction time, upper limb dexterity, and the total score of motor proficiency, the performance of children with autism spectrum and Down syndrome was weaker than the other two groups (P=0.001). There was no significant difference between the two groups of normal and intellectually disabled children in the balance and strength subtests (P>0.05). Also, in bilateral coordination and visual-motor control subtests, children with autism had a weaker performance than the other three groups (P=0.001), and no significant difference was observed between the other three groups (P>0.05). Conclusion: Considering the poor motor skills of children with autism spectrum and Down syndrome, and the effect of motor skills on social, academic, and learning skills, it seems necessary to include motor skills training and exercises for children with special needs at younger ages in educational programs of special schools and occupational therapy centers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Autism spectrum disorder, Down syndrome, Gross motor skills, Intellectual disability, Fine motor skills | ||
مراجع | ||
Aarabi M A, Abdi K, Khanjani M S. (2021). Challenges of Accessing and Using Rehabilitation Services in People With Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review. Archives of Rehabilitation; 22 (3) :260-277. https://doi.org/10.32598/RJ.22.3.3259.1(In Persian) Ahmady, A. (2010). Effect of perceptual-motor practices on motor and mathematical skills in autism, a single-subject design. Journal of Fundamentals of Mental Health, 12(46), 41-534. http://doi.org/ 10.22038/jfmh.2010.1093(In Persian) Baron-Cohen, S. (2008). Theories of the autistic mind. The Psychologist, 21(2), 112–116. Bruininks, R. H., & Bruininks, B. D. (2005). Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, Second Edition (BOT-2) [Database record]. APA PsycTests. https://doi.org/10.1037/t14991-000 Daftari-Anbardan T, Behnia F, Sajedi F, Rassafiani M, Biglarian A. (2014). Motor Deficits of Girls with Down Syndrome in Comparing with Girls with Intellectual Disability in the School Ages Children. Archives of Rehabilitation; 14 (S2) :93-99. http://doi.org/rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1400-en.html(In Persian) Davarinia, A., Yarmohammadian, A., & Ghamarani, A. (2015). The comparative study of gross and fine motor skills and body balance in children with intellectual disability, autism and learning disorder with normal children. REHABILITATION, 16(1). http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1521-en.html (In Persian) Fournier, K. A., Hass, C. J., Naik, S. K., Lodha, N., & Cauraugh, J. H. (2010). Motor coordination in autism spectrum disorders: a synthesis and meta-analysis. Journal of autism and developmental disorders, 40, 1227-1240. https://doi.org/10.1007/s10803-010-0981-3 Jeoung, B. (2018). Motor proficiency differences among students with intellectual disabilities, autism, and developmental disability. Journal of exercise rehabilitation, 14(2), 275. http://doi.org/ 10.12965/jer.1836046.023 Staples, K. L., & Reid, G. (2010). Fundamental movement skills and autism spectrum disorders. Journal of autism and developmental disorders, 40, 209-217. https://doi.org/10.1007/s10803-009-0854-9
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 879 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 664 |