![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,523,689 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,783,831 |
مهمترین ویژگیهای مشرب عرفانی روزبهان(با تکیه بر عبهرالعاشقین) | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 55، شماره 2، آذر 1401، صفحه 506-487 اصل مقاله (567.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2023.355149.630422 | ||
نویسندگان | ||
سمیرا بختیاری نسب1؛ خیرالله محمودی* 2 | ||
1مدرس مرکز حافششناسی؛ | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
روزبهان بقلی عارفی جمالپرست است. موضوع اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل مهم ترین ویژگیهای مشرب عرفانی او است و به طور دقیق بر یافتن پاسخ این پرسش متمرکز است که: روزبهان دربارهی رابطهی انسان با خداوند و هستی چگونه میاندیشد که منجر به تمرکز مشرب عرفانیاش بر «کشف و شهود»، «عشق» و «رجا» میشود؟ برای رسیدن به پاسخ با رویکردی محتوامحور و با تمرکز بر مفاهیم بنیادین «خدا»، «انسان» و «هستی» به تحلیل عبهرالعاشقین پرداختهایم. نتیجه پژوهش نشان می دهد که مشرب عرفانی او بر محور «ازلیت» شکل گرفته است. او به دو نوع تجلی ذاتی و فعلی معتقد است که اولی منجر به پدیدآمدن مفاهیم قدیم و دیگری منجر به پدیدآمدن حادث میشود. ازلیت در نگاه روزبهان با زیبایی و نور درک میشود و زیبایی حادث و قدیم رابطهای استعاری دارند. تمام وجوه این رابطه در اصطلاح «التباس» گرد آمدهاست. اما همین مفهوم نیز مبتنی بر ساحت «خیال» انسان است که درنهایت مشرب عرفانی کشف گونه روزبهان را پدید می آورد که با دو مفهوم اساسی «عشق» و «رجا» شناخته میشود. زبان پراستعاره او نیز متاثر از همین رابطهی استعاری ازل و حادث است و شاهدی بر تأثر عمیق زبان عارف از مبانی معرفت شناختی اوست. | ||
کلیدواژهها | ||
التباس؛ عشق؛ خیال؛ زیبایی؛ نور؛ مشرب عرفانی؛ عبهرالعاشقین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The most important features of Roozbehan's Mystical Worldview )Concerning Abhar Al-Ashiqin( | ||
نویسندگان [English] | ||
Samira Bakhtiyari nasab1؛ khairollah Mahmoodi2 | ||
1Shiraz Hafez Research professor | ||
2Associate Professor of persian Language and Literature Department Shirz Universit | ||
چکیده [English] | ||
Roozbehan is a mystic who loves beauty, and "revelation and intuition", "love" and "hope" are the three distinctive features of his mysticism. The current research is focused on this fundamental question: how does Roozbehan think about "God", "man" and "being", when his mysticism focuses on the aforementioned three characteristics? In order to find the answer, we have analyzed Abar al-Asheqeen with a descriptive and analytical approach and focusing on the fundamental concepts of "God", "man" and "being". In Roozbehan’s view, on the one hand, eternity is understood with beauty and light, and on the other hand, creation is the result of the manifestation of eternity in two intrinsic and current forms, which leads to the emergence of old and created concepts. "Manifestation of works" implies love and hope, and "metaphorical relationship" of accidental and eternal beauty implies discovery and intuition in the mystical view of Rozbahan. Also, all aspects of the metaphorical relationship between accidental and eternal beauty are gathered in the term "Eltebas". This concept is also based on the field of human "imagination" which ultimately creates the kind of discovery of Roozbehan. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Roozbehan, beauty, light, creation, manifestation, eternity, intuition | ||
مراجع | ||
1 . قرآن کریم. ترجمهی بهاءالدین خرمشاهی، تهران: دوستان.1396.
4 .آقاحسینی، حسین، میرباقریفرد، سیدعلیاصغر؛ نافلی، مریم.. «بررسی تشبیهات حوزهای عشق در عبهرالعاشقین روزبهان بقلی». مجلهی ادب فارسی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، دورهی 6، شمارهی1، صص 57_76. 1395
5 .بختیارینسب، سمیرا. بررسی و مقایسه رابطه زبان و جهان بینی در چهار متن سوانح العشاق، عبهرالعاشقین، لمعاتف رساله عشق و عقل براساس نظریه استعاره مفهومی. رساله دکتری. دانشگاه شیراز. راهنما: دکتر خیراله محمودی. 1399
6 . بختیارینسب، سمیرا؛ محمودی، خیراله. ««بهشت»، «نور» و زیبایی»؛ استعاره های بنیادن عبهرالعاشقین». مجله فنون ادبی، سال 14، شماره 2، صص 1-16. 1401.
7 . تمدن، الهام. بررسی و تحلیل مشرب عرفانی روزبهان. رسالهی دکتری، استاد راهنما: محمدرضا نصراصفهانی. دانشگاه اصفهان. 1397
8 . روزبهان بقلی. شرح شطحیات. تصحیح هانری کربن، تهران: انجمن ایرانشناسی فرانسه.1360.
13 . ستاری، جلال. عشق صوفیانه. چاپ دوم، تهران: مرکز. 1375.
21 . میرباقری فرد، سیدعلی اصغر؛ رئیسی، احسان. «شیوه تبیین سنت و مشرب عرفانی، (نمونه مطالعاتی: عزیز نسفی)»، دوفصلنامه علمی پژوهشی ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا. سال نهم، شماره 16، صص 171-202. 1396.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 202 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 315 |