تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,244 |
تعداد مقالات | 67,904 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,571,365 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,342,989 |
تبیین ماهیت سرمایة اجتماعی مجازی ورزشی در پلتفرمهای اجتماعی | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
دوره 10، شماره 3، مهر 1402، صفحه 281-294 اصل مقاله (723.31 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2023.356777.2399 | ||
نویسندگان | ||
احسان محمدی ترکمانی* 1؛ معصومه دهقان2؛ نفیسه خیری3 | ||
1استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشکد؛ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3کارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف تبیین ماهیت سرمایة اجتماعی مجازی ورزشی انجام شد. تحقیق از نوع کیفی و مبتنی بر تکنیک تحلیل تم بود. با روش نمونهگیری هدفمند 16 خبرة دانشگاهی مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. پنج مرحلة کامپایل کردن، جداسازی، گردآوری مجدد، تفسیر، و نتیجهگیری برای تحلیل دادهها استفاده شد. مطابق نتایج تعداد 123 کد نهایی، 35 تم فرعی، و 9 تم اصلی شناسایی شد. کیفیت کدگذاریها را 5 نفر از مصاحبهشوندگان تأیید کردند و ارزیابی توسط نظارهگر خارجی انجام شد. تمهای اصلی شامل ماهیت سرمایة اجتماعی مجازی، ویژگیهای مثبت، خصوصیات تعاملی، خصوصیات ساختاری، محرکهای تولید و بازتولید، خصوصیات کارکردی، تحدیدکنندههای سرمایة اجتماعی مجازی، ویژگیهای چالشی، و راهکارهای پایدارسازی سرمایة اجتماعی مجازی بود. مطابق نتایج میتوان گفت سرمایة اجتماعی مجازی ورزشی نوعی شبهسرمایة اجتماعی با ماهیتی انعطافپذیر و شکننده است که در صورت عدم شناخت صحیح همة جنبههای آن میتواند آثار منفی داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایة اجتماعی شبکههای اجتماعی؛ سرمایة اجتماعی منفی؛ شبهسرمایة اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the Nature of Sport Virtual Social Capital in Social Media Platforms | ||
نویسندگان [English] | ||
Ehsan Mohamadi Turkmani1؛ Masoumeh Dehghan2؛ Nafiseh Kheyri3 | ||
1Department of Sports Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Department of Sports Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Department of Sports Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The goal of this study was to explore virtual sports social capital and its functioning. The research followed a qualitative approach using theme analysis technique. For this, 16 university experts were purposefully selected and interviewed in-depth. The data was analyzed through stages of compiling, disassembling, reassembling, interpreting, and concluding. The results led to the identification of 124 final codes, 35 sub-themes, and 9 main themes. To ensure the coding's quality, five interviewees validated the findings, and an external observer conducted the evaluation. The main themes comprised the nature of virtual social capital, positive features, interactive features, structural features, drivers of production and reproduction, functional features, limiters of virtual social capital, challenging features, and strategies for stabilizing virtual social capital. Based on the results, it can be concluded that sports virtual social capital resembles pseudo-social capital with a flexible and fragile nature, which could have negative effects if all its aspects are not comprehended properly. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social media social capital, Pseudo-social capital, Negative social capital | ||
مراجع | ||
خجیر، یوسف و خانیکی، هادی (1398). ظرفیتها و چالشهای شبکههای اجتماعی مجازی برای جامعة مدنی ایران. مطالعات رسانههای نوین، 5(17)، 36 ـ 68.
زارع، مرضیه و پارسانیا، حمید (1398). بازتعریف سرمایة اجتماعی در میدان مجازی. اسلام و مطالعات اجتماعی، 2(26)، 114 ـ 135.
صابری، علی؛ باقری، قدرتالله و بیغرض، محمد (1394). بررسی نقش انسجام گروهی در سرمایۀ اجتماعی (مورد مطالعه: بازیکنان حرفهای فوتبال استان فارس). مدیریت سرمایة اجتماعی، 2(1)، 75 ـ 94.
عباسی، سلیم؛ صابری، علی و اسدزاده، عاطفه (1400). شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای سرمایة اجتماعی در تیم ملی هندبال ایران. مدیریت سرمایة اجتماعی، 8(1)، 99 ـ 121.
محمدی ترکمانی، احسان؛ قربانی، محمدحسین؛ باقری، قدرتالله و سروش، سجاد (1395). طراحی مدل ارتقای سرمایۀ اجتماعی میانگروهی هواداران فوتبال. مدیریت سرمایة اجتماعی، 3(1)، 89 ـ 111.
Abbasi, S., Saberi, A., & Asadzadeh, A. (2021). Identifying and Prioritizing the Components of Social Capital in the Iranian National Handball Team. Social Capital Management, 8(1), 99-121. doi:10.22059/jscm.2020.291103.1925
Adler, P. S., & Kwon, S.-W. (2002). Social Capital: Prospects for a New Concept. Academy of management review, 27(1), 17-40. doi:10.5465/amr.2002.5922314
Alessandrini, M. (2006). Getting connected: Can social capital be virtual? Webology, 3(4), 1-8.
Carmen, E., Fazey, I., Ross, H., Bedinger, M., Smith, F. M., Prager, K., . . . Morrison, D. (2022). Building community resilience in a context of climate change: The role of social capital. Ambio, 51(6), 1371-1387.
Castleberry, A., & Nolen, A. (2018). Thematic analysis of qualitative research data: Is it as easy as it sounds? Currents in pharmacy teaching and learning, 10(6), 807-815.
Davis, D. Z., & Moscato, D. (2018). The philanthropic avatar: An analysis of fundraising in virtual worlds through the lens of social capital. International Journal of Strategic Communication, 12(3), 269-287.
De Zúñiga, H. G., Barnidge, M., & Scherman, A. (2017). Social Media Social Capital, Offline Social Capital, and Citizenship: Exploring Asymmetrical Social Capital Effects. Political Communication, 34(1), 44-68. doi:10.1080/10584609.2016.1227000
Delaney, L., & Keaney, E. (2005). Sport and social capital in the United Kingdom: Statistical evidence from national and international survey data. Dublin: Economic and Social Research Institute and Institute for Public Policy Research, 32, 1-32.
Fenton, A., Keegan, B. J., & Parry, K. D. (2021). Understanding Sporting Social Media Brand Communities, Place and Social Capital: A Netnography of Football Fans. Communication & Sport, XX(X), 1-12. doi:10.1177/2167479520986149
Forsell, T., Tower, J., & Polman, R. (2022). Development of a scale to measure social Capital in Recreation and Sport Clubs. Leisure Sciences, 42(1), 106-122.
Hew, J.-J., Lee, V.-H., Ooi, K.-B., & Lin, B. (2016). Mobile social commerce: The booster for brand loyalty? Computers in Human Behavior, 59, 142-154.
Huber, B., Gil de Zúñiga, H., Diehl, T., & Liu, J. (2019). Effects of second screening: Building social media social capital through dual screen use. Human Communication Research, 45(3), 334-365.
Kamboj, S., Sarmah, B., Gupta, S., & Dwivedi, Y. (2018). Examining branding co-creation in brand communities on social media: Applying the paradigm of Stimulus-Organism-Response. International Journal of Information Management, 39, 169-185.
Khojir, y., & Khaniki, h. (2019). Capabilities and Challenges of Virtual Social Networking for Iranian Civil Society. New Media Studies, 5(17), 35-69. doi:10.22054/nms.2019.37923.638
Kittilson, M. C., & Dalton, R. J. (2011). Virtual civil society: The new frontier of social capital? Political Behavior, 33, 625-644.
Legg, E., Rose, J., Tanner, P. J., & Newland, A. (2018). Exploring sense of community in a relocated sports fan group. Sport in Society, 21(9), 1319-1336.
Li, Y., Wang, X., Lin, X., & Hajli, M. (2018). Seeking and sharing health information on social media: A net valence model and cross-cultural comparison. Technological Forecasting and Social Change, 126, 28-40.
Lin, N., Fu, Y.-c., & Hsung, R.-M. (2017). The position generator: Measurement techniques for investigations of social capital. In Social capital (pp. 57-81): Routledge.
Littau, J. (2009). The virtual social capital of online communities: Media use and motivations as predictors of online and offline engagement via six measures of community strength: University of Missouri-Columbia.
Mohamadi Turkmani, E., Ghorbani, M. H., Bagheri, G., & Soroush, S. (2016). Designing the Model of Bridging Social Capital Promotion for Football Fans. Social Capital Management, 3(1), 89-111. doi:10.22059/jscm.2016.58827
Morris, M. R., Teevan, J., & Panovich, K. (2010). What do people ask their social networks, and why? A survey study of status message Q&A behavior. Paper presented at the Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems.
Saberi, A., Bagheri, G., & Bigharaz, M. (2015). Analysis of role of team cohesion in social capital (Professional Soccer Players in Fars Province). Social Capital Management, 2(1), 75-94. doi:10.22059/jscm.2015.54093
Shiau, W.-L., Dwivedi, Y. K., & Lai, H.-H. (2018). Examining the core knowledge on facebook. International Journal of Information Management, 43, 52-63.
Sutanto, J. (2013). The effects of network ties on relational social capital and knowledge contribution in virtual local community. Journal of Global Information Management (JGIM), 21(3), 42-59.
Tötterman, A.-K., & Widén-Wulff, G. (2007). What a social capital perspective can bring to the understanding of information sharing in a university context. Information research, 12(4), 12-14.
Wijesundara, T. R. (2014). Motivations and usage patterns of social networking sites: Exploring cultural differences between United States & Sri Lanka. Canadian Social Science, 10(6), 176-185.
Ye, Q., Fang, B., He, W., & Hsieh, J. P.-A. (2012). Can social capital be transferred cross the boundary of the real and virtual worlds? An empirical investigation of twitter. Journal of Electronic Commerce Research, 13(2), 145-156.
Zhou, R., Kaplanidou, K., & Wegner, C. (2021). Social capital from sport event participation: scale development and validation. Leisure Studies, 40(5), 612-627.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 466 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 155 |