تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,240 |
تعداد مقالات | 67,867 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,411,506 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,181,150 |
تحلیل و بررسی جایگاه ایدۀ برابری جنسی در نظریه مجازات افلاطون (با تأکید بر نظریۀ نفس) | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
دوره 20، شماره 2، تیر 1402، صفحه 145-156 اصل مقاله (537.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2023.353833.1005946 | ||
نویسندگان | ||
حسن مهرنیا* 1؛ مقصود مولایی2 | ||
1دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران | ||
2گروه فلسفۀ دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
یکی از مباحث مهم مطرح شده در نظام فکری افلاطون و بویژه در مباحث نفسشناسانه، چرایی و چگونگی بهرهمندی زنان از آموزش برابر با مردان، ضرورت ورود آنان در عرصههای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، نظریۀ مجازات، و ایدۀ برابری جنسی است. در پژوهش حاضر که موضوع محوری آن ایدۀ برابری جنسی در نظریۀ مجازات افلاطون است، چند نکته اساسی و بنیادین به عنوان نتایج حاصل از این پژوهش مورد تأکید قرار خواهد گرفت: الف) از میان سه دورۀ حیات کلی نفس (حیات پیشین نفس، حیات همراه با بدن، و حیات پس از مفارقت از بدن)، افلاطون «مجازات» را مربوط به دورۀ میانی حیات نفس میداند. ب) مؤلفههای تعیّن بخش نظریۀ مجازات در نگاه افلاطونی، بیش از آنکه وابسته به عنصر جنسیّت بوده و معطوف به جسم و تن آدمی باشد، ناظر بر عنصر «نفس» است. ج) از نظر افلاطون، غایتِ مجازات حتی در مواقعی که ممکن است به تنبیه بدنی فرد بیانجامد؛ اولاً و بالذات، تربیت نفس است نه تنبیه بدنی. د) و نکته پایانی و مهم اینکه نیل به ثبات، امنیت و عدالت در جامعه که اساساً ایدهآل افلاطونی است، تنها در سایۀ نظریۀ مجازاتِ فارغ از جنسیت امکانپذیر خواهد بود. از این رو، وی در نظام فکری خویش و بویژه در رسالۀ جمهوری، به دفاع از ایدۀ برابری جنسی در باب مجازات میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
افلاطون؛ برابری جنسی؛ جمهوری؛ نفس؛ مجازات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Place of the Idea of Gender Equality in Plato's Theory of Punishment (With an emphasis on theory of the Soul) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hasan Mehrnia1؛ Maghsoud Molaei2 | ||
1Department of Philosophy and Theology, Faculty of Theology, University of Tehran, College of Farabi, Qom, Iran | ||
2Department of Philosophy and Theology, Faculty of Theology, University of Tehran, College of Farabi, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The issue of gender was extensively discussed for the first time in Plato's dialogues, especially in the Republic, and since then, many views have been raised about it. In this article, we will explain and analyze Plato's perspective on why and how women benefit from equal education and the necessity of their entry into the economic, political, and social fields in his utopia. Furth ermore, we will investigate the idea of gender equality in the context of punishment, emphasizing the theory of comprehensive punishment, purposeful and basic justice. In the present study, it will become clear that the determining components of the Platonic theory of punishment are not related to the element of "gender." Instead, they focus on the element of "soul" rather than the human body. In other words, among the three general life periods of the soul (previous life, together with the body, and after separation from the body), "punishment" is related to the middle period of the soul's life. Secondly, according to Plato, the goal of punishment, even in cases where physical punishment may be considered, is originally and essentially aimed at the soul, not the body. Thirdly, achieving stability, security, and justice in society, which are essentially the Platonic ideals, is possible only in the shadow of the theory of punishment independent of gender. This is why he defends the idea of gender equality in the Republic | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Plato, Gender Equality, Republic, Soul, Punishment | ||
مراجع | ||
افلاطون، دوره کامل آثار، ترجمۀ محمدحسن لطفی، چاپ سوم، تهران: انتشارات خوارزمی، 1380.
Adams, Matthew.2018, "Plato's Theory of Punishment and Penal Code in the Laws." Australasian Journal of Philosophy 97.1, pp. 1-14.
Annas, Julia.1976, "Plato's Republic and feminism." Philosophy 51.197, pp. 307-321.
Barker, Ernest.2012, The political thought of Plato and Aristotle Courier Corporation.
Blundell, Sue, and Susan Blundell.1995, Women in ancient Greece.Harvard University Press.
Buchan, M. 1999, Women in Plato’s Political Theory, London: Macmillan Press.
Grimshaw, Jean. 1986, "Feminist philosophers: Women's perspectives on philosophical traditions.".
Hasan, Abla. 2012, "Plato's antifeminism: a new dualistic approach." E-logos 2012.1, pp. 1-14.
Kosman, Aryeh L, 2007,"Justice and virtue: The Republic’s inquiry into proper difference.", Cambridge University Press.
Kraut, Richard. 1984, Socrates and the State. Princeton University Press,
Liddell Henry George, Robert Scott.1968, A Greek-English Lexicon Clarendon
Plato (1380). Collection works, translation by Mohammad Hasan Lotfi, third Edition, Tehran, Kharazmi publication. (in Persian)
Pomeroy, Sarah B. 1974, "Feminism in Book V of Plato's Republic." Apeiron 8.1, pp. 33-35.
Saxonhouse, Arlene W."I. 1984, Eros and the Female in Greek Political Thought: An Interpretation of Plato's Symposium." Political Theory 12.1, pp. 5-27.
Scott, Gary Alan, and William A. Welton.2008, Erotic wisdom: philosophy and intermediacy in Plato's Symposium. SUNY Press.
Smith, Nicholas.1980, "The Logic of Plato's Feminism." Journal of Social Philosophy 11.3.
Taylor, C. C. W.2012, "The role of women in Plato's Republic." Oxford Studies in Ancient Philosophy.
Vlastos, Gregory. 1989, Was Plato a feminist? Times Litterary Supplement, London, TLS, No.4,485, March 17, pp.276, 288-89.
Weiss, Roslyn.1998, Socrates Dissatisfied: An analysis of Plato’s Crito, New York: Oxford University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 102 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 114 |