تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,110,043 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,213,784 |
تحلیل بازنمایی دریا در نقاشی واقعگرا مبتنی بر مفهوم امر والا در فلسفۀ کانت (مورد مطالعاتی: آثار برگزیدۀ قرن نوزدهم اروپا و امریکا) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 1، دوره 28، شماره 3، مهر 1402، صفحه 5-15 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2023.355110.667055 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نورشهرکی1؛ جواد امین خندقی* 2؛ جمال عرب زاده3 | ||
1کارشناس ارشد نقاشی، گروه نقاشی، مؤسسه آموزش عالی فرد وس، مشهد، ایران. | ||
2استاد یار گروه هنر اسلامی و پژوهش هنر، مؤسسه آموزش عالی فرد وس، مشهد، ایران. | ||
3استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بازنمایی طبیعت یکی از موضوعات مهم در نقاشی به شمار میرود. یکی از مواردی که معنای وسیعی از بازنمایی طبیعت را بر ما عیان میکند، فلسفه است. از ارزندهترین مباحث فلسفی، مفهومی به نام امر والا می باشد. در این اثنا، دریا به مثابه ابژهای که میتواند نشانی از امر والا باشد، در جنبش های هنری قرن نوزدهم مجالی برای بروز یافت. پژوهش حاضر در جستوجوی شاخصههای امر والا از دیدگاه کانت، در نقاشیهای رئال بازنمایی امواج دریا در قرن نوزدهم اروپا می باشد. در این پژوهش، با روش توصیفی-تحلیلی، و بهرهگیری از روش گردآوری کتابخانه ای در جمع آوری اطلاعات، و با نمونهگیری گزینشی از میان آثار نقاشی دریا در سدۀ نوزدهم اروپا و امریکا، پنج اثر انتخاب شده و به شیوه تجزیهوتحلیل کیفی، مورد بررسی قرار گرفته اند. الگوی بازنمایی دریا در نقاشی رئال قرن نوزدهم، بنا بر نوع امر والا متفاوت است. امر والای پویا در آثار مورد بررسی، از طریق نمایش قدرت و قهر دریا تصویر شده است. برای نمایش والای ریاضی نیز هنرمند عظمت و وسعت و گستردگی دریا را ترسیم کرده است. با نگاهی دقیقتر به آثار تحلیلی درمییابیم که سبک رئالیسم، بستری برای نمایش مسائل سیاسی، و بعضاً نمایش طبیعت بدون اغراق و به دور از احساسیگری رمانتیسم بود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی؛ دریا؛ نقاشی؛ امر والا؛ کانت؛ رئالیسم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the Representation of Sea in Realistic Painting Based on the Concept of the Sublime in Kant's Philosophy (Case Study: Selected Works of the 19th Century in Europe and USA) | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Noorshahraki1؛ Javad Amin Khandaqi2؛ Jamal Arabzadeh3 | ||
1Master of Painting, Department of Painting, Ferdows Higher Education Institute, Mashhad, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Islamic Art and Art Research, Ferdows Institute of Higher Education, Mashhad, Iran. | ||
3Assistant Professor of Painting, Faculty of Visual Arts, University of Art, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The general concept of representing or imitating nature in art means that art is nothing but a mimesis of the nature, the artist recreates what he experiences in the outside world, i.e., nature, by means of artistic tools. Philosophy may reveal the broad meaning of nature representation particularly the sea. The concept of the sublime is one of the most valuable philosophical topics in the history of aesthetics. The sublime includes the feeling that is evoked as a result of the lack of imagination in the understanding of a very large object. Kant divides the sublime concept into two types: mathematical and dynamic. A very large object is understood either in terms of magnitude (size) or power. Mathematical and dynamic are distinguished depending on the connection with theoretical or practical reason. Mathematic highness expresses the fact that the subject of judgment is faced with vast magnitudes or greatness in time or space. Strength is superior to great obstacles. If it overcomes the resistance of something that has power, it is called force. Nature, considered in the aesthetic sense as a power that has no force on us, and is a dynamic sublime. Despite the wide range of research on Immanuel Kant and the concept of sublime, no research has been presented that focuses on representation of the sea in the 19th century. Therefore, the present research examines the concept of the sublime and its types, as well as the motivation of artists to create works of painting with the theme. Sea is discussed in the works of realistic paintings of the 19th century in Europe and America. Focusing on the concept of sublime this research explores the interpretation of the representation of sea waves in the above-mentioned works. The research method is descriptive-analytical and data collecting is desk-based. By selective sampling, five works have been selected and analyzed qualitatively. The results show that the pattern of the representation of sea is different according to its type. The high and dynamic matter in the studied works is done through the display of the power and violence of the sea. The drawing of sea storms, the overwhelming power of nature over humans, and sometimes the drawing of metaphysical quality, become an arena for visual metaphor and symbolic expression of the artist's intention. The apprehension caused by the events in dealing with the wild nature revives a high dynamic feeling in the subject. Realism is a platform for showing political issues, as well as nature representation without exaggeration and far from Romanticism sentimentality. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
representation, sea, painting, sublime, Kant, realism | ||
مراجع | ||
امین خندقی، جواد و سلمانی، علی (1394)، «نسبت ایدهآل زیبایی و زیبایی وابسته در فلسفة کانت»، پژوهشهای فلسفی، 9(16)، 43-60.
برنهام، داگلاس (1398)، درآمدی بر نقد قوه حکم، ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: نی.
بریری، هدیه (1398)، مطالعۀ امر شکوهمند در منظرهسازی دورۀ رمانتیک (مطالعۀ موردی آثار گاسپر دیوید فریدریش)، مونس بسکابادی، تهران: دانشگاه هنر.
بکولا، ساندرو (1399)، هنر مدرنیسم، ترجمه رویین پاکباز، تهران: فرهنگ معاصر.
پاکباز، رویین (1400)، در جستوجوی زبان نو، تهران: نگاه.
حاجیلو، سولماز (1398)، بررسی نشانهشناسانۀ دریا در آثار هنرمندان معاصر، بهنام کامرانی، تهران: دانشگاه هنر.
سالمن، رابرت سی. و هیگینز، کتلین ام (1395)، «پیشگفتار»، تاریخ فلسفه غرب 6: عصر ایدئالیسم آلمانی، ترجمه سید مسعود حسینی، تهران: حکمت، 33-37.
عزیزیان، حامد (1391)، «بررسی تحلیل پیشانقادانه و نقادانۀ کانت دربارۀ امر والا»، زیباشناخت، 13(25)، 17-32.
کانت، امانوئل (1399)، نقد قوه حکم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نی.
کرافورد، دانلد (1400)، «کانت»، دانشنامۀ زیباییشناسی، ویرایش بریس گات و دومینینک مکآیور لویس، ترجمه منوچهر صانعی دره-بیدی، تهران: فرهنگستان هنر، 41-49.
کلباسی اشتری، حسین (1386)، «مبادی و مقولات امر والا در نظریۀ زیباییشناسی کانت»، نامه مفید، 13(59)، 67-86.
گاردینر، پاتریک (1395)، «کانت: نقد قوه حکم»، تاریخ فلسفه غرب 6: عصر ایدئالیسم آلمانی، ترجمه سید مسعود حسینی، تهران: حکمت، 165-211.
گلدمن، الن (1393)، «بازنمایی در هنر»، مسائل کلی زیباییشناسی، ویرایش جرولد لوینسون، ترجمه فریبرز مجیدی، تهران: فرهنگستان هنر، 75-108.
مک آیور لوپس، دومینینک (1400)، «نقاشی»، دانشنامۀ زیباییشناسی، ویرایش بریس گات و دومینینک مکآیور لویس، ترجمه فرهاد ساسانی، تهران: فرهنگستان هنر، 367-375.
مولر، آ؛ تنلی، گ و همان، ر (1389)، «والا، امر والا»، فرهنگنامۀ تاریخی مفاهیم فلسفه (جلد اول: فلسفه هنر)، ویرایش یوآخیم ریتر و همکاران، ترجمه سید محمدرضا حسینی بهشتی، تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران؛ نوارغنون، 193-204.
Bowie, Andrew (2003), “Modern philosophy and the emergence of aesthetic theory: Kant”, Aesthetics and Subjectivity, Manchester: Manchester University Press, 16-48. Brady, Emily (2012), “Reassessing aesthetic appreciation of nature in the Kantian sublime”, The Journal of Aesthetic Education, 46(1), 91-109. https://doi.org/10.5406/jaesteduc.46.1.0091 Clewis, Robert R (2015), “The place of the sublime in Kant's project”, Studi Kantiani, 28, 149-68. Coleman, Hugh W (1901), “Passing of a famous artist, Edward Moran”, Brush and Pencil, 8(4), 188-192. Deligiorgi, Katerina (2014), ‘The pleasures of contra-purposiveness: Kant, the sublime, and being human”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 72(1), 25-35. https://doi.org/10.1111/jaac.12060 Hume, David (2019), “Of the Standard of Taste”, Reading David Humeʼs “Of the Standard of Taste”, ed. Babette Babich, Berlin: De Gruyter, 25-40. Kant, Immanuel (1981), Observations on the Feeling of the Beautiful and Sublime, trans. & ed. John T. Goldthwait, Berkeley: University of California Press. Keble Chatterton, Edward (1928), Old Sea Paintings, London: The Bodley Head. Makkreel, Rudolf (1984), “Imagination and temporality in Kant’s theory of the sublime”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 42(3), 303-315. https://doi.org/10.2307/429711 Mitchell, Mark (2015), “The magic of marine art”, Mark Mitchell, avaliable at: https://www.markmitchellpaintings.com/blog/the-magic-of-marine-art, 2022/8/8. Peggy, Roalf (1994), Seascapes, London: Belitha. Prown, David (2022), “Winslow Homer”, Encyclopedia Britannica. avaliable at: https://www.britannica.com/biography/Winslow-Homer, 2022/8/8. Swinglehurst, Edmund (1995). The Art of Seascapes, New York: Shooting Star Press. URL1: http://www.artnet.com/artists/david-james-3/biography, 2022/8/8. URL2: https://artsandculture.google.com/asset/twHBE2VvVhiyNQ?hl=pt-br, 2022/8/8. URL3: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/11130, 2022/8/8. URL4: https://artsandculture.google.com/asset/the-fog-warning/GAEcgEvHorgctQ?hl=en-GB, 2022/8/8. URL5: https://americanart.si.edu/artwork/sea-17762, 2022/8/8. URL6: https://artuk.org/discover/artworks/blown-on-the-wind-174850, 2022/8/8. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 687 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 507 |