تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,086,368 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,710 |
بهرهبرداری از خودروهای الکتریکی به عنوان ذخیره ساز انرژی با رویکرد افزایش سود مالکان و بهبود شاخص های قابلیت اطمینان سیستم توزیع | ||
فصلنامه سیستم های انرژی پایدار | ||
دوره 2، شماره 1، دی 1401، صفحه 35-51 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ses.2023.359327.1035 | ||
نویسندگان | ||
محمدبهزاد هادی1؛ معین معینی اقطاعی* 2؛ حسین یوسفی3 | ||
1محقق، دانشکده مهندسی انرژی، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران | ||
2استادیار، دانشکده مهندسی انرژی، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران | ||
3دانشیار، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه، استفاده از سیستمهای ذخیرهساز انرژی، بهخصوص در سیستمهای توزیع، تأثیر بسزایی در بهبود عملکرد سیستم انرژی، بهبود شاخصهای قابلیت اطمینان سیستم و کاهش هزینههای بهرهبرداری سیستم انرژی دارد. از اینرو، بهکارگیری آنها در سیستم انرژی یک مزیت محسوب میشود. در این مقاله انگیزههای استفاده از خودروهای الکتریکی در قالب ذخیرهساز انرژی، بررسی میشود. به عنوان مثال، میتوان به تأثیر کمینه کردن هزینههای سیستم از نظر بار اشاره کرد. همچنین، در این مقاله تأثیر خودروهای الکتریکی در بهبود شاخصهای قابلیت اطمینان، از قبیل شاخص انرژی تأمیننشده (ENS) و شاخص متوسط مدت قطع سیستم (SAIDI) بررسی شده است. جهت حصول این امر یک قالب برنامهریزی پویا در چارچوب یک سیستم توزیعشده با هدف کمینهسازی هزینههای سیستم معرفی شده است. پس از بهکارگیری چارچوب ارائهشده ذیل مقاله و مدلسازی سیستم نمونۀ 34 گرهی IEEE، نتایج شبیهسازی نشان میدهد بهرهبردار شبکه با تنظیم قیمت برق به گونهای که صاحبان خودروهای الکتریکی بتوانند سود کنند، باعث بهبود شاخصهای قابلیت اطمینان شبکه میشود. در این راستا، میزان کل انرژی تأمیننشده توسط سیستم به میزان 11 درصد در حالت متمرکز کاهش مییابد. همچنین، متوسط زمان قطعی سیستم در حالت متمرکز به میزان 85 درصد و در حالت توزیعشده به میزان 51 درصد کاهش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه ریزی پویا؛ خودرو الکتریکی؛ ذخیره ساز انرژی؛ سیستم توزیع؛ قابلیت اطمینان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Utilization of electric vehicles as energy storage with the purpose of increasing the profits of the owners and improving the reliability of the distribution system | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Behzad Hadi1؛ Moein Moeini-Aghtaie2؛ Hossein Yousefi3 | ||
1Researcher, Department of Energy Engineering, Sharif University of Technology, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Energy Engineering, Sharif University of Technology, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Renewable Energies and Environment, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Today, the utilization of energy storage systems, especially in distribution systems, has a significant impact on improving the performance of the energy system, improving system reliability indicators, and reducing energy system operating costs. Therefore, using these utilities in the energy systems is advantageous. In this paper, the motivations for using electric vehicles as energy storage units are investigated. For instance, we can mention the effect of minimizing system costs from the load point of view. Moreover, in this paper, the effect of electric vehicles in improving the reliability indices, such as the Energy Not Served (ENS) and the System Average Interruption Duration Index (SAIDI) has been investigated. In order to achieve this, a dynamic planning framework has been introduced in a distribution network with the aim of minimizing system costs. After applying the framework presented in the article and modeling the IEEE 34-node sample system, the simulation results show that the network operator improves the network reliability indicators by adjusting the electricity price in such a way that electric car owners can benefit. In this regard, the total amount of ENS of the system is reduced by 11% in centralized mode. Also, the SAIDI index is reduced by 85% in the centralized mode and by 51% in the distributed mode. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Distribution network, dynamic planning, electric vehicle, energy storage, reliability | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 195 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 213 |