تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,795 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,315 |
مقایسه اثر شیوه های متفاوت تمرین ذهنی و بدنی بر عملکرد حرکتی دختران و پسران | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
دوره 15، شماره 4، دی 1402، صفحه 55-70 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2023.358984.1720 | ||
نویسندگان | ||
حمید عباسی بافقی1؛ فرحناز آیتی زاده تفتی* 2؛ محمد رضا صادقیان شاهی3؛ محسن وکیل زاده4 | ||
1گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
2گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
3گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه یزد، یزد، ایران . | ||
4گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد ، یزد، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ اثر شیوههای متفاوت تمرین ذهنی و بدنی بر عملکرد حرکتی دختران و پسران بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر بهصورت نیمهتجربی است. نمونۀ آماری 80 نفر از دانشآموزان دختر و پسر شهرستان بشرویه با میانگین سنی 0/9±14 سال بودند که به تعداد برابر بهصورت تصادفی به چهار گروه 20 نفری (تمرین بدنی، تصویرسازی سنتی، پتلپ و کنترل) تقسیم شدند. آزمودنیها در پیشآزمون شرکت کرده و سپس به مدت شش هفته تمرین کردند. پس از تمرینات، در آزمون اکتساب شرکت کردند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکراهه، روش تحلیل واریانس دوراهه با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبیLSD استفاده شد. سطح معناداری 0/05 در نظر گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین دختران و پسران با توجه به شیوههای متفاوت تمرین، در عملکرد حرکتی تفاوت معناداری وجود دارد. عملکرد هر دو جنس فقط در گروههای تمرین بدنی و پتلپ افزایش معناداری پیدا کرد. همچنین میزان عملکرد در دختران و در پسران در گروه پتلپ نسبت به سایر گروههای تمرینی بهطور معناداری بهتر بود. علاوهبر این، پسران در گروه پتلپ نسبت به دختران عملکرد بهتری از خود نشان دادند. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش اهمیت و ضرورت توجه به شیوههای تمرین بدنی و پتلپ در بهبود عملکرد حرکتی دانشآموزان با توجه به جنسیت آنها را مطرح میکند. همچنین با قرار دادن تصویرسازی ذهنی پتلپ در برنامهریزی تمرینی بهخصوص پسران میتوان افزایش عملکرد آنها را انتظار داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرین بدنی؛ تمرین ذهنی؛ عملکرد حرکتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Compare the Effect of Different Mental and Physical Training Methods on the Motor Function of Girls and Boys | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Abbasi Bafghi1؛ Farahnaz Ayatizadeh Tafti2؛ mohamad Reza sadeghian shahi3؛ Mohsen Vakilzadeh4 | ||
1Department of Sports Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd , Iran | ||
2Department of Sports Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran. | ||
3Department of Sports Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd , Iran. | ||
4Department of Sports Sciences , Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of this study was to compare the effect of different mental and physical training methods on the motor function of girls and boys. Methods: This study was quasi-experimental research. The statistical sample consisted of 80 male and female students of Boshruyeh City in equal numbers and with a mean age of 14±0.9 years old who were randomly assigned into four groups of 20 participants (Physical Training, Traditional Imagery, PETTLEP, and Control groups). The participants took part in the pre-test and then practiced for six weeks. After training, they participated in the acquisition test To analyze the data, one-way analysis of variance, two-way repeated measures analysis of variance, and LSD post hoc tests were used. A significance level of 0.05 was considered. Results: The results showed that there is a significant difference in motor function between boys and girls based on the different training methods. The motor function of both genders has improved significantly in the Physical Training and PETTLEP groups. Also, the level of motor function of girls and boys was significantly better in the PETTLEP group than in other groups. In addition, Boys in PETTLEP have better motor function than girls. Conclusion: The findings of the study highlight the importance and necessity of paying attention to the methods of physical training and PETTLEP in improving the motor function of students according to their gender. An increase in the motor function of students can be expected especially for boys, by adding the PETTLEP in their training plan. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mental training, Physical Training, Motor Performance | ||
مراجع | ||
Campos, A. (2014). Gender differences in imagery. Personality and Individual Differences, 59, 107-111. https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.12.010
Cumming, J., & Williams, S. E. (2013). Introducing the revised applied model of deliberate imagery use for sport, dance, exercise, and rehabilitation. Movement & Sport Sciences-Science & Motricité(82), 69-81. https://doi.org/10.1051/sm/2013098
Holmes, P. S., & Collins, D. J. (2001). The PETTLEP approach to motor imagery: A functional equivalence model for sport psychologists. Journal of applied sport psychology, 13(1), 60-83. https://doi.org/10.1080/10413200109339004
Liu, K. P., Lai, M., Fong, S. S., & Bissett, M. (2019). Imagery ability and imagery perspective preference: a study of their relationship and age-and gender-related changes. Behavioural Neurology, 2019. https://doi.org/10.1155/2019/7536957
Sackett, R. S. (1934). The influence of symbolic rehearsal upon the retention of a maze habit. The Journal of General Psychology, 10(2), 376-398. https://doi.org/10.1080/00221309.1934.9917742
Smith, D., Wright, C. J., & Cantwell, C. (2008). Beating the bunker: The effect of PETTLEP imagery on golf bunker shot performance. Research quarterly for exercise and sport, 79(3), 385-391. https://doi.org/10.1080/02701367.2008.10599502
Tahmasebi, S., & Ghods Mirheydari, S. (2012). The Effect of Different Imagery Methods on Balance in Female Students of University of Tehran. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 4(1), 111-127. https://doi.org/10.22059/jmlm.2012.25078 (In Persian)
Thomas, J. R., & French, K. E. (1985). Gender differences across age in motor performance: A meta- analysis. Psychological bulletin, 98(2), 260. https://doi.org/10.1037/0033-2909.98.2.260
Varlet, M., Bucci, C., Richardson, J, M., & Schmidt, R. C. (2015). Informational constraints on spontaneous visuomotor entrainment. Human movement science, 41, 265-281. https://doi.org/10.1016/ j.humov.2015.03.011
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 785 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 519 |