تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,517,784 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,823 |
زیباشناسی عرفانی در آثار کامران یوسفزاده | ||
مطالعات هنرهای زیبا | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 10، خرداد 1402، صفحه 33-40 اصل مقاله (446.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیده مرضیه حسینی1؛ حسین اردلانی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران | ||
2دکتری فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
پرسش از چیستیِ هنر در تفکر شرقی همواره با ماوراءالطبیعه پیوندی قریب داشته است. بر خلاف تصور مدرنیستی از سوژه، موجبات پدیدار شدنِ هنر در تفکر شرقی، ذوقِ هنرمند نیست. در تفکر شرقی، تمثیل اصلیترین شیوه برای بیانِ محسوسِ معقولات است. هدف این مقاله، بررسی و تجزیه و تحلیل مجموعه آثاری از کامران یوسفزاده است که با عقایدِ عرفانی و متصوفه و همچنین معماری اسلامی پیوندی نزدیک دارد. لذا به روشِ توصیفی، ویژگیهای هنر در عرفان، متصوفه و اسلام بررسی شده است و آرای عرفا، صوفیان و حکمای مسلمان در باب هنر و زیبایی، ابزارِ تحلیل بوده است. بررسیِ تحلیلیِ موضوعی که هنرمند میخواهد بیان کند و همچنین تجزیه تحلیلِ رنگ و شکلِ ساختاری آثار او، محور اصلی کندوکاوهای این مقاله است. نتیجه چنین بوده است که رنگ و ساختارِ دایره وار در آثار یوسفزاده بیانی تمثیلی از موضوعِ کائنات است. وی به شدت تحت تأثیر معماری قدسی گنبدِ مساجد اصفهان و نیز مضامین عرفان در اشعار مولوی و همچنین اندیشۀ صوفیانه بوده است. این که بتوان آثار او را مدرنیستی دانست یا خیر مجادله ای ما بین "فرم–محتوا" و "صورت–معنا" خواهد بود. در نهایت این نتیجه حاصل شد که شیوۀ هنرمند از نظر تکنیکِ اجرا و سازماندهیِ انتزاعیِ فرمِ آثار، مدرنیستیست اما در مقابل به دلیل ویژگی بیانگریِ رنگها و افلاطونگرایی در ساختارِ دایره وار، با مفاهیم زیباشناسی جدید قابل توصیف نمی باشد. همچنین خوانشِ آثار او از جانبِ مخاطب تلاشی در جهت کشف رابطۀ بین "محسوس- نامحسوس" و "دال-مدلول" بوده که با تأویل سرو کار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر قدسی؛ عالم مثال؛ خیال منفصل؛ تمثیل؛ عالم محسوس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Mystic Aesthetics in Kamran Yusofzadeh's Works | ||
نویسندگان [English] | ||
seyede marzie hosseini1؛ hossein ardalani2 | ||
1College of Art and Architecture, Hamedan Branch, Islamic Azad University,Hamedan,Iran | ||
2Department of Philosophy of Art, College of Art and Architecture ,Hamedan Branch ,Islamic Azad University,Hamedan,Iran | ||
چکیده [English] | ||
The question of art quiddity, in the eastern thinking, has always been in a close link with metaphysics. Despite the modernist idea regarding subject, the whys of the art emergence in eastern thinking does not lie in artist's gift, but rather she brings the imperceptible to the fore through the perceptible. Because of the metaphysical nature of sacred affairs, imagination and mithal are of the critical clues of this very art. Within this thinking, allegory is the most substantial style of expressing the sensible perceptibly. This paper aims at analyzing Kamran Yusofzadeh's oeuvre which is in a tight concert with mystic and mystical ideas, and Islamic architecture. That said, it will consider the art characteritics in light of mystics, sufism and Islam descriptively, and the muslim sufists', gnostics' and sages' ideas are to be expressed analytically. The analytical consideration of the issue which the artist desires to express, and the structural analysis of his works' color and shape grounds the the major explorations of this paper. As a result, the color and circular structure of Yusofzadeh's works is an expressive allegory of the universe. He has been intensively influenced by the sacred architecture of Isfahan's mosques' domes, the mystics notions in Molavi's poems and sufit thoughts as well. The possibility of addressing his works as modernist ones or not is a controversy between " form-conent" and " form-meaning". Eventually, it draws this conclusion that the artist's style in terms of execution technique and the abstract organisation of the forms is a modernist one, which contrarily, because of the colors' expressive feature and the platonism in circular structure, is not describable in virtue of modern aesthetics. Additionally, reading his works by an addressee is an endeavor to discover the relation between " perceptible-imperceptible " and " signifier-signified" which deals with interpretation. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 275 |