تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,084,036 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,188,509 |
تبعیض مثبت در نظام آموزش عالی؛ بررسی تطبیقی ایران، آمریکا و هند | ||
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران | ||
دوره 53، شماره 2، تیر 1402، صفحه 673-692 اصل مقاله (725.26 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jplsq.2021.296554.2303 | ||
نویسندگان | ||
خیراله پروین1؛ محمد شعیب عارفی* 2 | ||
1استاد، گروه حقوق عمومی، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانش آموخته دکتری، حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تبعیض مثبت متضمن هرگونه اقدامی برای پذیرش در دانشگاهها، مشاغل، تبلیغات، قراردادهای عمومی، وامهای تجاری و حق خرید و فروش زمین بر اساس عضویت در یک گروه مشخص یا هدف بهمنظور عضویت است. این اقدامات فراتر از سیاست ضدتبعیض است. وجود آنها ممکن است ناشی از متون قانون اساسی، قوانین و مقررات اداری - مانند الزامات مربوط به پیمانکاران عمومی - دستورهای دادگاه یا اقدامات داوطلبانه باشد. هدف تبعیض مثبت مقابله با رفتارهای اجتماعی است که نابرابری گروهی را حتی در صورت نبود تبعیض عمدی بازتولید میکند. جستار حاضر با روش توصیفی- تطبیقی به بررسی تجربة تبعیض مثبت در نظام آموزش عالی در دو کشور آمریکا و هند اختصاص دارد. برنامههای تبعیض مثبت بهویژه در حوزۀ آموزش عالی بدون توجه به شرایطی که باید موجب حذف آنها با گذشت زمان باشد، سبب ایجاد تبعیض مضاعف خواهند شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ آمریکا؛ ایران؛ تبعیض مثبت؛ هند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Positive Discrimination in Higher Education; A Comparative Study of the United States, India and Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
kheirollah Parvin1؛ Mohammadshoaib Arefi2 | ||
1Prof, Department of Public Law, Faculty of Law and Political, University of Tehran, Iran | ||
2Ph.D. in Public Law, Department of Public Law, Faculty of Law and Political, University of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Positive discrimination implies any action such as admission to universities, employment, public contracts, commercial loans, and the right to buy or sell land on the basis of membership in a particular group for the purpose of fostering greater equality. These actions go beyond anti-discrimination policy. Their existence may be a result of constitutional requirements, administrative laws and regulations - such as requirements for public contracts court orders or voluntary action. The goal of positive discrimination is to counter social behaviors that reproduce group inequality even in the absence of intentional discrimination. This descriptive-comparative study is intended to examine the experience of positive discrimination in higher education in the United States, India, and Iran. The paper will argue that positive discrimination programs in the field of higher education, regardless of the terms that are supposed to eliminate them over time, will create double discrimination. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
positive discrimination, higher education, India, United States, Iran | ||
مراجع | ||
الف) کتابها
ب) مقالات
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 595 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 489 |