تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,497,627 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,124 |
خانواده و جامعهپذیری دینی در سالهای منتهی به انقلاب اسلامی؛ مطالعۀ موردی زنان دانشگاهی | ||
بررسی مسائل اجتماعی ایران | ||
دوره 13، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 251-269 اصل مقاله (609.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijsp.2023.93225 | ||
نویسنده | ||
حسنی سهرابی فر* | ||
کارشناس ارشد جامعهشناسی از دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
دین از نهادهای دیرپای حیات دستهجمعی انسانهاست. استمرار و انتقال آموزههای دینی از نسلی به نسل دیگر در گرو امکانات و سازوبرگهایی است که به کار میگیرد. نقش خانواده بهعنوان یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی، یکی از تعیینکنندهترین عناصر تقدیر فرهنگی جوامع بوده است. این مقاله درصدد بازخوانی تجربۀ دینداری زنان دانشگاهی در دهۀ منتهی انقلاب اسلامی، در متن مناسبات یکی از مهمترین مجاری جامعهپذیری دینی، یعنی خانواده است. برای رسیدن به هدف مذکور، این پژوهش رویکردی پدیدارشناسانه را در دستورکار خود قرار داده است. دادهها از گفتگوهای نیمهساختاریافته با 14 زن جمعآوری شده است که در سالهای منتهی به انقلاب دانشگاهی بودهاند. بررسیهای انجامشده نشان میدهد بهرغم اختلافهای ظاهری از حیث التزامات دینی در میان خانوادهها، در کُنه تجارب متنوع دینداری یا عراض از دین، میتوان تلاش خانوادۀ ایرانی برای صیانت از «درونماندگاری» خویش را دید؛ تجارب دینی (یا مواضع غیردینی) و خانواده متقابلاً موقعیت و هنجارهای درونی یکدیگر را پشتیبانی میکردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
خانواده؛ تجربۀ زیسته؛ پدیدارشناسی؛ جامعهپذیری دینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Family and religious socialization in the years leading to the Islamic revolution; A case study of academic women | ||
نویسندگان [English] | ||
Hosna Sohrabifar | ||
Master of Sociology from Tehran University | ||
چکیده [English] | ||
Religion is one of the long-standing institutions of human collective life. Continuity and transmission of religious teachings from one generation to another depends on the facilities and mechanisms used. The role of the family as one of the most important social institutions has been one of the most determining elements of the cultural destiny of societies. This article tries to reread the religiosity experience of academic women in the last decade of the Islamic Revolution, in the context of relationships, one of the most important channels of religious socialization, that is, the family. To achieve the mentioned goal, this research has put a phenomenological approach in its agenda. Data were collected from semi-structured interviews with 14 women who were academics in the years leading up to the Islamic revolution. The studies conducted show that despite the apparent differences in terms of religious commitments among families, in the midst of diverse experiences of religiosity or religious disobedience, one can see the effort of the Iranian family to protect its "internality"; Religious experiences (or non-religious positions) and family have mutually supported each other's position and internal norms. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Family, lived experience, phenomenology, religious socialization | ||
مراجع | ||
اسدی، علی؛ تهرانیان، مجید (1396) صدایی که شنیده نشد؛ نگرشهای اجتماعی-فرهنگی و توسعه نامتوازن در ایران، به کوشش عباس عبدی و محسن گودرزی، تهران: نشر نی، چاپ چهارم.
برگر، پیتر ال؛ لوکمان، توماس (1399) ساخت اجتماعی واقعیت (رسالهای در جامعهشناسی شناخت)، ترجمۀ فریبرز مجیدی، تهران: علمی و فرهنگی.
زهاوی، دان (1393) پدیدارشناسی هوسرل، ترجمۀ مهدی صاحبکار و ایمان واقفی، تهران: روزبهان.
ساکالوفسکی، رابرت (1389) درآمدی بر پدیدارشناسی، ترجمۀ محمدرضا قربانی، تهران: گام نو.
فهندژسعدی، معصومه؛ کاوه پیشقدم، محمدکاظم (1398) «تاثیر دیدگاههای فمینیسم بر عملکرد زنان در دوره پهلوی دوم با تأکید بر عملکرد اجتماعی اشرف پهلوی در فاصلۀ سالهای 1320 تا 1357 ه.ش.»، پژوهشنامۀ تاریخ، سیاست و رسانه، شمارۀ 5، از صفحۀ 45 تا 56.
قائمینیک، محمدرضا؛ نجفی، طیبه (1397) «عصر تصویر بیحجابی و بیحجابی اجباری؛ بررسی وضعیت تصویر بیحجابی در دورۀ پهلوی دوم»، مجلۀ زن در توسعه و سیاست، از شمارۀ 61، از صفحۀ 339 تا 358.
کاوفر، اشتفان (1399) پدیدارشناسی، ترجمۀ ناصر مومنی، تهران: پگاه روزگار نو.
کرسول، جان (1391) روش و طرح تحقیق کیفی «انتخاب از میان پنج رویکرد تحقیق کیفی»، ترجمۀ اشکان الهیاری، طهمورث حسنقلیپور، مجتبی براری، تهران: نگاه دانش.
میرابولقاسمی، سیدمحمدتقی (1351) پژوهشی در زندگی مذهبی جوانان، تهران: شرکت سهامی انتشار.
هایدگر، مارتین (1389) هستی و زمان، ترجمۀ سیاوش جمادی، تهران: نشر ققنوس.
Heidegger, Martin (1992a) Being and Time (J. Stambaugh, Trans.). Albany, NY: State University of NewYork Press.
Heidegger, Martin (1992b) History of the concept of time (T. Kisiel, Trans.). Bloomington, IN: Indian University Press.
Husserl, E. (1970) The Crisis of European Science and Transcendental Phenomenology (D. Carr, Trans.). Evanston, IL: Northwestern University Press.
Moustakas, C (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
van Manen, M. (1990). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. New York: State University of New York. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 231 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 268 |