تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,240 |
تعداد مقالات | 67,870 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,418,691 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,188,400 |
واکاوی چالشهای تلفیق پایداری در آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی ایران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مرداد 1402 اصل مقاله (1.99 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2023.357522.669209 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه کاظمی1؛ امیررضا رضایی* 2؛ یوسف حجازی3؛ امیر علم بیگی4 | ||
1گروه ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
2استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
3دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران، دکترای آموزش کشاورزی | ||
4استاد یار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
اگرچه پیشرفتهای زیادی در زمینه آموزش عالی برای توسعه پایدار وجود داشته است، اما هنوز چالشهای متعددی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد. از جمله این چالشها، نیاز مؤسسات آموزش عالی به بهبود ادغام پایداری در برنامههای درسی، آموزشی و تحقیقات به شیوه کلنگر است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی چالشها و محدودیتهای تلفیق موضوعات پایداری در آموزش عالی دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی ایران بود. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون، روش نمونهگیری هدفمند و شیوه گردآوری دادهها، مصاحبه ساختاریافته با اساتید خبره پایداری بود که تا زمان دستیابی به اشباع مضمون انجام و سپس، با پشتیبانی نرمافزار Maxqdawin20 تحلیل شد. برای ارزیابی یافتههای پژوهش از چهار معیار اعتباربخشی، انتقالپذیری، اتکاپدیری و تأییدپذیری استفاده شده است. نتایج تحلیل دادهها در فرآیند کدگذاری، به شناسایی 137 کد باز، منجر شد که در نهایت در قالب 24 مضمون محوری و سه مضمون فراگیر شامل چالشهای شناختی، فرهنگی و ساختاری دستهبندی شد. با توجه به نتایج حاصل، بیشتر چالشهای دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی در تلفیق پایداری در بعد ساختاری است. در پایان رهیافتهای عملی متناسب با یافتههای پژوهش برای استفاده سیاستگذاران، برنامهریزان آموزشی و اعضای هیئت علمی در فرایند برنامهریزی درسی و آموزشی ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش برای توسعه پایدار؛ صلاحیت پایداری؛ رویکرد کیفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the challenges of integrating sustainability in Iran's agriculture and natural resources higher education | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh kazemi1؛ Amir Reza Rezaei2؛ Yousef Hejazi3؛ Amir Alambeigi4 | ||
1Department of Sustainable Agriculture Promotion and Education, Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran, Karaj, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, University of Tehran, Karaj, Iran | ||
3Professor, Faculty of Agricultural Economics and Development, University of Tehran | ||
4Faculty of Economics and Agricultural Development . University of Tehran,Karaj ,Iran | ||
چکیده [English] | ||
Although there are proven and successful developments in higher education for sustainable development, many challenges remain. Among these challenges is the need for higher education institutions to improve the integration of sustainability into curricula, training, and research holistically. In this regard, the present study aimed to explore the challenges and limitations of integrating sustainability issues into higher education in Iranian faculties of agriculture and natural resources. The qualitative research method was thematic analysis, purposive sampling technique, and data collection method, a structured interview with sustainability professor experts, conducted until the topic was saturated and then analyzed using Maxqdawin20 software. Four criteria were used to evaluate the research findings: Accreditation, Transferability, Replicability, and Verifiability. The results of the data analysis in the coding process led to the identification of 137 open codes, which were finally categorized in terms of 24 central themes and under three overarching themes, including cognitive, cultural, and structural challenges. According to the results of the study, most of the challenges for the faculties of agriculture and natural resources lie in the integration of sustainability in the structural dimension. Finally, based on the research findings, practical approaches are presented that can be used by policymakers, educational planners, and faculty members in curriculum and academic planning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
education for sustainable development, sustainability competence, qualitative approach | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 102 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 55 |