
The Effectiveness of a Schema-based Parenting Program on Adolescents with Behavioral Problems’ Resilience | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
Volume 14, Issue 2, 2023, Pages 217-229 PDF (918.9 K) | ||
Document Type: Research Paper | ||
DOI: 10.22059/japr.2023.343884.644286 | ||
Authors | ||
Hosein Karimi Moghadam1; Sogand Ghasemzadeh* 2; Ali Akbar Arjmandnia1 | ||
1Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
Abstract | ||
This study aimed to assess the efficacy of a schema-based parenting program on the resilience of adolescents with behavioral problems. In terms of purpose, the current study is part of applied research, and in terms of data collection method, it is a quasi-experimental research with a two-group design, random assignment, and pre- and post-tests. This study’s statistical population comprises adolescents with behavioral problems in Bojnourd’s first year of high school in 2020-2021. Participants with the highest behavioral problem scores among pupils from two boys’ schools and one girls’ school in CBCL were then randomly divided into two groups of 15 individuals. Before and after the intervention program, participants were given CD-RIS pre- and post-tests to complete. SPSS version 24 was used to analyze the data using a one-way statistical model of analysis of covariance. F=59.27 obtained at the level of P=0.01 is significant, indicating that the schema-based parenting program is effective on the “resilience” component. The intensity of the effect is 0.69, indicating a high level of efficacy. Parenting based on schemas can increase resilience and equip individuals with behavioral problems to contend with adversity. | ||
Keywords | ||
Adolescent; Behavioral Problems; Resilience; Schema-Based Parenting | ||
Supplementary Files
|
||
References | ||
ارجمندنیا، ع. ا.، حسنزاده، س.، کاکابرایی، ک.، پورمحمدرضای تجریشی، م.، و عاشوری، م. (1399). روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
اناری، آ.، مظاهری، م.، طهماسیان، ک.، سوچون، هی.، و جمشیدی سیانکی، م. (1397). اثربخشی نمایش درمانگری خانواده بر کاهش تعارض والد-نوجوان؛ یک مطالعۀ تکآزمودنی. فصلنامۀ علمی-پژوهشی راهبرد فرهنگ. 11(42)، 59-33.https://doi.org/10.22034/jsfc.2018.82695
زهراکار، ک.، کرمی، خ.، و بزرگمنش، ک. (1393). ارزیابی ویژگیهای روانسنجی مقیاس «تابآوری خانواده» سیکسبی. فصلنامۀ اندازهگیری تربیتی. 5(18)، 155-134. https://doi.org/10.22054/jem.2015.792
شکوهی یکتا، م.، و پرند، ا. (1385). آزمونهای روانی و تربیتی-مبانی نظری ارزیابی و کاربرد: شامل معرفی آزمونهای هوش، پیشرفت تحصیلی و شخصیت. تهران: تیمورزاده، طبیب.
غباری بناب، ب.، و میرنسب، م. (1392). اختلالات عاطفی-رفتاری کودکان و نوجوانان. تهران: سایۀ سخن.
کریمیمقدم، ح.، قاسمزاده، س.، و ارجمندنیا، ع. ا. (1401). اثربخشی برنامۀ آموزش خانواده مبتنی بر طرحواره بر مدیریت هیجان در نوجوانان ناسازگار. دوفصلنامۀ روانشناسی خانواده. 9(2)، 68-54. https://doi.org/10.29252/ijfp.2023.557407.1130
گیبسون، ل. (1399). دنیای بزرگسالی با آسیبهای هیجانی کودکی: مقابله با آسیبهای ناشی از بیتوجهی و طرد در فرزندپروری. ترجمۀ سوگند قاسمزاده، مریم فکری و ساجده ودودی. تهران: ورجاوند.
لوییس، ج.، و لوییس، ک. (1396). فرزندپروری باکفایت (با رویکرد طرحوارهدرمانی): نگاهی عمیق به تأمین نیازهای عاطفی اساسی و پیشگیری از خشم. ترجمۀ سید مهدی موسوی موحد. تهران: ارجمند.
محمدی، م.، جزایری، ع.، رفیعی، ا.، جوکار، ب.، و پورشهباز، ع. (1385). بررسی عوامل تابآور در افراد در معرض خطر سوءمصرف مواد مخدر. نشریۀ پژوهشهای نوین روانشناختی. 1(2-3)، 224-203. https://sid.ir/paper/120410/en
معتمدیشارک، ف.، و بهپژوه، ا.، و شکوهی یکتا، م.، و افروز، غ.، و غباری بناب، ب. (1395). طراحی برنامۀ آموزشی هوش هیجانی و مطالعۀ اثربخشی آن در کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان تکوالد با مشکلات هیجانی و رفتاری. پژوهشهای کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی). 7(2)، 67-49. https://sid.ir/paper/250176/fa
مینایی، ا. (1385). انطباق و هنجاریابی سیاهۀ رفتاری کودک آخنباخ. پرسشنامۀ خودسنجی و فرم گزارش معلم. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطۀ کودکان استثنایی). 6(1). 558-529. http://joec.ir/article-1-416-fa.html
یانگ، ج.، کلوسکو، ژ.، و ویشار، م. (1397). طرحوارهدرمانی: راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی. ترجمۀ حسن حمیدپور و زهرا اندوز. تهران: ارجمند.
Anari, A., Mazaheri, M. A., Tahmassian, K., Chun, H. S., & Jamshidi, M. (2018). Effectiveness of family drama therapy on reducing parent-adolescent conflict: A single subject study. Journal of Cultural Strategy, 42(11), 33-59. https://doi.org/10.22034/jsfc.2018.82695 (In Persian) Arjmandnia, A., Hasanzadeh, S., Kakabaraee, K., Pourmohamadrezaye-Tajrishi, M., & Ashoori M. (2019). Psychology and education of children with special needs. Tehran: SAMT. (In Persian) Benzies, K., & Mychasiuk, R. (2009). Fostering family resiliency: A review of the key protective factors. Child & Family Social Work, 14(1), 103-114. https://doi.org/10.1111/j.1365-2206.2008.00586.x Borden, L. A., Herman, K. C., Stormont, M., Goel, N., Darney, D., Reinke, W. M., & Webster-Stratton, C. (2014). Latent profile analysis of observed parenting behaviors in a clinic sample. Journal of Abnormal Child Psychology, 42(5), 731-742. https://doi.org/10.1007/s10802-013-9815-z Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and Anxiety, 18(2), 76-82. https://doi.org/10.1002/da.10113 Gerstein, E. D., Crnic, K. A., Blacher, J., & Baker, B. L. (2009). Resilience and the course of daily parenting stress in families of young children with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research: JIDR, 53(12). 981–997. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2009.01220.x Ghasemzadeh, S., Afrooz, G. A., Beh-Pajooh, A., & Shokoohi-Yekta, M. (2019). Effect of family-based intervention program on parenting skills of mothers and clinical symptoms of children with behavioral disorder. Journal of Research and Health, 9(2), 156-168. http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1306-en.html Ghobari Bonab, B., & Mirnasab, M. M. (2012). Emotional and behavioral disorders in children and adolescents. Tehran: SayeSokhan. (In Persian) Gibson, L. (2020). Adult children of emotionally immature parents: how to heal from distant, rejecting, or self-involved parents. Translated by: S. Ghasemzadeh, M. Fekri & S. Vadoodi. Tehran: varjavand. (In Persian) Karimimoghadam, H., Ghasemzadeh, S., & Arjmandnia, A. A. (2023). The Effectiveness of Schema-based Family Education Program on Emotion Management in Maladapted Adolescents. Journal of Family Psychology, 9(2), 54-68. https://doi.org/10.22034/ijfp.2023.557407.1130 (In Persian) Kritzas, N., & Grobler, A. A. (2005). The relationship between perceived parenting styles and resilience during adolescence. Journal of Child and Adolescent Mental Health, 17(1), 1-12. https://doi.org/10.2989/17280580509486586 Louis, J., & Louis, K. (2017). Good enough parenting: an in depth perspective on meeting core emotional needs and avoiding exasperation. Translated by: S. M. Mousavi Movahed. Tehran: Arjmand. (In Persian) Masten, A. S., & Cicchetti, D. (2016). Resilience in development: Progress and transformation. In D. Cicchetti (Ed.), Developmental psychopathology: Risk, resilience, and intervention (pp. 271–333). John Wiley & Sons, Inc. https://doi.org/10.1002/9781119125556.devpsy406 Mohammadi, M., Jazayeri, A. R., Rafie, A. H, Jokar, B., & Pourshahbaz, A. (2007). Resilience factors in individuals at risk for substance abuse. Journal of Psychology (Tabriz University), 1(2-3), 203-224. https://sid.ir/paper/120410/en (In Persian) Motamedi, F., Ghobari-Bonab, B., Beh-Pajooh, A., Yekta, M. S., & Afrooz, G. A. (2017). Developing an emotional intelligence program training and study its effectiveness on emotional intelligence of adolescents with emotional and behavioral problems that living in single parent families. Journal of Education and Learning, 6(2), 101-110. https://sid.ir/paper/250176/fa (In Persian) Minaee, A. (2006). Adaptation and standardization of child behavior checklist, youth self-report, and teacher’s report forms. Journal of Exceptional Children, 6(1), 529-558. http://joec.ir/article-1-416-fa.html (In Persian) Shokoohi-Yekta, M., & Parand A. (1385). Assessment educational & psychological tests. Tehran: Teimourzadeh. (In Persian) Swer, T., & Peinlang, B. L. (2021). A new approach towards improving adolescents’ well-being in the context of rural areas in India. Research and Analysis Journal, 4(2), 390-398. https://rajournals.com/index.php/raj/article/view/226 Theunissen, M. H., de Wolff, M. S., & Reijneveld, S. A. (2019). The strengths and difficulties questionnaire self-report: a valid instrument for the identification of emotional and behavioral problems. Academic Pediatrics, 19(4), 471-476. https://doi.org/10.1016/j.acap.2018.12.008 Yıldız, M., Duru, H., & Eldeleklioğlu, J. (2020). Relationship between Parenting Styles and Multidimensional Perfectionism; A Meta-analysis Study. Educational Sciences: Theory and Practice, 20(4), 16 - 35. Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioners guide. Translated by: H. Hamidpour & Z. Andouz. Tehran: Arjmand. (In Persian) Zolkoski, S. M., & Bullock, L. M. (2012). Resilience in children and youth: A review. Children and Youth Services Review, 34(12), 2295-2303. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2012.08.009 Zahrakar, K., Karami, K., & Bozorgmanesh, K. (1393). Evaluate the psychometric properties of the Sixbey "Family Resilience scale. Quarterly of Educational Measurement, 5(18), 133-156. https://doi.org/10.22054/jem.2015.792 (In Persian) Zakeri, H., Jokar, B., & Razmjoee, M. (2010). Parenting styles and resilience. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1067-1070. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.236
| ||
Statistics Article View: 1,483 PDF Download: 845 |