تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,084,259 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,188,612 |
درآمدی بر مفهوم قانون و دولت در اندیشۀ اپیکوریسم | ||
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران | ||
دوره 54، شماره 2 - شماره پیاپی 38، تیر 1403، صفحه 843-860 اصل مقاله (604.19 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jplsq.2022.339319.3092 | ||
نویسندگان | ||
نوید شیدایی1؛ محمد جواد جاوید* 2 | ||
1دانشجوی دکتری حقوق عمومی، گروه حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
از آنجا که اپیکور اغلب بهعنوان فیلسوف داعی به لذتگرایی شناخته میشود، ممکن است تصور شود که نمیتوان از او انتظار نظریۀ سیاسی یا اجتماعی داشت. از او آثار کمی باقی مانده است. دشواری تحقیق در خصوص او زمانی بیشتر میشود که بخواهیم از امهات فلسفۀ او عبور کرده و در خصوص ابعاد انضمامی حقوقی و اجتماعی آن بحث کنیم. اما اهمیت فلسفۀ اپیکور در تأثیری است که بهنظر میرسد بعدها با بازخوانی فلسفۀ این دوره در سدههای پس از رنسانس، در شکلگیری مکاتب فایدهگرا و متعاقب آن حقوق عمومی و نظریۀ دولت برآمده از آن داشته است و بهحدی است که ضرورت بررسی این موضوع را به حد اثبات میرساند. فلسفۀ اپیکور، بر اساس رویکردی که به فلسفۀ زندگی دارد و انسان را به زندگی دور از رنج و با اکتفا به لذات کمدردسر تشویق میکند، در حوزۀ اجتماعی نیز، افراد را به دوری از حوزة سیاسی و تعریف خوشبختی خود، خارج از دسترس دولت فرامیخواند. دولت اپیکوری، دولتی کوچک و حداقلی است که بر اساس قرارداد افراد برای آسیب نرساندن به یکدیگر تشکیل میشود و این نهادها برساختۀ انسانهایی است که اهداف ملموس خاصی را دنبال میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اپیکوریسم؛ دولت؛ عدالت؛ قانون؛ قرارداد اجتماعی؛ فایدهگرایی. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Introduction to the Concepts of Law and State in Epicureanism | ||
نویسندگان [English] | ||
Navid Sheydaei1؛ Mohammad Javad Javid2 | ||
1PHD Student in Public law, university of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Prof., Department of Public law, Faculty of Law , university of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Since Epicurus is known as a philosopher who generally advocates hedonism, it is believed that he cannot have a political or social theory. Few traces of him have remained. The difficulty of researching about him increases when we want to go beyond the essence of his philosophy and discuss its tangible legal and social dimensions. Although the importance of Epicurus's philosophy is due to the fact that the study of the philosophy of this period in the post-Renaissance centuries, with the formation of utilitarian schools and subsequently public law and government theory, seems to prove this point. Epicurean philosophy, based on its approach to the philosophy of life and encouraging people to live a life away from suffering and by limiting themselves to less troublesome pleasures, also in the social field, calls people to stay away from the political field and define their own happiness, beyond the reach of the government. The Epicurean state is a small, minimal state formed under the contract of individuals not to harm them, and these institutions are made by human beings who pursue tangible goals. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Epicureanism, government, justice, law social contract, utilitarianism | ||
مراجع | ||
الف) کتابها
ب) مقالات
"Epistemology "Edited by Matthew McGrath (Washington University in St. Louis), available online at: https://philpapers.org/browse/epistemology | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 385 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 372 |