تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,232 |
تعداد مقالات | 67,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,238,131 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 89,983,019 |
درآمدی بر مفهوم قانون و دولت در اندیشۀ اپیکوریسم | ||
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 تیر 1403 اصل مقاله (724.35 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jplsq.2022.339319.3092 | ||
نویسندگان | ||
نوید شیدایی* 1؛ محمد جواد جاوید2 | ||
1دانشجوی دکتری حقوق عمومی، گروه حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
از آنجا که اپیکور اغلب بهعنوان فیلسوف داعی به لذتگرایی شناخته میشود، ممکن است تصور شود که نمیتوان از او انتظار نظریۀ سیاسی یا اجتماعی داشت. از او آثار کمی باقی مانده است. دشواری تحقیق در خصوص او زمانی بیشتر میشود که بخواهیم از امهات فلسفۀ او عبور کرده و در خصوص ابعاد انضمامی حقوقی و اجتماعی آن بحث کنیم. اما اهمیت فلسفۀ اپیکور در تأثیری است که بهنظر میرسد بعدها با بازخوانی فلسفۀ این دوره در سدههای پس از رنسانس، در شکلگیری مکاتب فایدهگرا و متعاقب آن حقوق عمومی و نظریۀ دولت برآمده از آن داشته است و بهحدی است که ضرورت بررسی این موضوع را به حد اثبات میرساند. فلسفۀ اپیکور، بر اساس رویکردی که به فلسفۀ زندگی دارد و انسان را به زندگی دور از رنج و با اکتفا به لذات کمدردسر تشویق میکند، در حوزۀ اجتماعی نیز، افراد را به دوری از حوزة سیاسی و تعریف خوشبختی خود، خارج از دسترس دولت فرامیخواند. دولت اپیکوری، دولتی کوچک و حداقلی است که بر اساس قرارداد افراد برای آسیب نرساندن به یکدیگر تشکیل میشود و این نهادها برساختۀ انسانهایی است که اهداف ملموس خاصی را دنبال میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اپیکوریسم؛ دولت؛ عدالت؛ قانون؛ قرارداد اجتماعی؛ فایدهگرایی. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Introduction to the Concept of Law and State in the Thought of Epicureanism | ||
نویسندگان [English] | ||
Navid Sheydaei1؛ Mohammad Javad Javid2 | ||
1PHD Student in Public law, university of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Prof., Department of Public law, Faculty of Law , university of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Hence, Epicurus, as a philosopher who generally advocates hedonism, may think that he cannot be expected to have a political or social theory. Few traces of him remain. His research study takes place when we want to ask him more about the essence of his philosophy and discuss its tangible and social rights. But the importance of Epicurus's philosophy is due to the fact that the study of the philosophy of this period in the post-Renaissance centuries, in the formation of utilitarian schools and subsequently public law and government theory, seems to prove this point. Based on his research in the philosophy of life, which afflicts man with a distant life and suffices with memory, Epicurus's philosophy also defines individuals in the social sphere as far from the political sphere. He calls his happiness out of the reach of the government. The Epicurean state is a small, minimal state formed under the contract of individuals to harm them, and these institutions are made by human beings who follow tangible things. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Epicureanism, government, justice, law social contract, utilitarianism. | ||
مراجع | ||
الف) کتابها
ب) مقالات
"Epistemology "Edited by Matthew McGrath (Washington University in St. Louis), available online at: https://philpapers.org/browse/epistemology | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 199 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 114 |