تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,499,237 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,761,686 |
ترک فعل در جنایات از نگاهی دیگر | ||
مطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی | ||
مقاله 7، دوره 52، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 316-301 اصل مقاله (315.51 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqclcs.2023.351014.1796 | ||
نویسنده | ||
عباس محمدخانی* | ||
گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. | ||
چکیده | ||
در حالتیکه ترکفعل، رفتار مجرمانۀ جرایم مقید به نتیجه است، ترکفعل باید موجب تحقق نتیجه شود و در اینجاست که اختلاف نظر به وجود میآید. زیرا تصور آنکه ترکفعل بتواند موجب تحقق نتیجه شود، راحت نیست و لذا هرچند مادۀ 295 قانون مجازات اسلامی، ترکفعل را به عنوان عنصر مادی جنایات مورد پذیرش قرار داد، اما احراز رابطۀ علیت در ترکفعل، کماکان راه نزاع را باز گذاشته است. نگارنده جهت روشنکردن برخی از ابهامات ناظر به رابطۀ علیت در ترکفعل، منابع فقهی و حقوقی مرتبط را به صورت کتابخانهای جمعآوری نموده و با روش تحلیلی توصیفی سعی در حل مشکلات این موضوع نموده است. نتیجۀ تحقیق حاضر آن است که تمامی رفتارهای انسان، فعل هستند و نمیتوان هیچیک از رفتارهای ارادی را ترکفعل نامید، مگر آنکه انسان، مخاطب دستور یا درخواست قرار گیرد که عدم انجام آن را ترکفعل گویند. بنابراین، اگر فردی دستور انجام یک کار را انجام ندهد، مرتکبِ ترکفعل شده است؛ هرچند در زمان عدم انجام، مشغول ارتکاب یک فعل باشد. مانند مأموری که به دلیل انجام ورزش، از دادن قرصهای زندانی امتناع کند که هرچند انجام ورزش، فعل محسوب میشود، اما این امر ترکفعل وی را زائل نمیکند. از نظر رابطۀ علیت نیز ترکفعل گاه تنها شرط تحقق جنایت است و گاه میتواند علت آن محسوب شود. چنانچه ترکفعل شرط تحقق جنایت باشد، اگر ترکفعل صورت نگیرد، جنایت واقع نمیشود، اما نمیتوان ترکفعل را علت جنایت دانست. اما در حالتیکه ترکفعل علت جنایت باشد، از شرطیت صرف فراتر میرود و نتیجه را به خود مستند میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
ترک فعل؛ فعل؛ جنایت؛ رابطۀ علیت؛ شرط؛ علت. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Omission in JENAYAT from another Perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Mohammadkhani | ||
Department of Law, Faculty of Humanities, University of Ilam, Ilam, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In the case that the omission, the criminal behavior of the Consequence-bound crimes, the omission must lead to the realization of the result, and this is where the difference of opinion arises. Because it is not easy to imagine that omission can lead to the realization of the result, and therefore, although Article 295 of the Islamic Penal Code accepted omission as a Actus reus of JENAYAT, but the causation in omission is still the path of conflict. In order to clarify some of the ambiguities related to the relationship of causality in omission, the author has collected related jurisprudential and legal sources in a library form and has tried to solve the problems of this issue with a descriptive analytical method. The result of the present research is that all human behaviors are act, and none of the voluntary behaviors can be called omission, unless the person is the addressee of an order or request, and the failure to do so is called omission. Therefore, if a person does not do an order to do a task, he has committed an omission; Even if he is doing an act when he is not doing it. Like an officer who refuses to give pills to a prisoner because of exercising, although exercising is an action, this does not invalidate his omission. In terms of the causation, omission is sometimes the only condition for the realization of the crime, and sometimes it can be considered as its cause. If omission is a condition for the realization of the JENAYAT, if the omission is not done, the JENAYAT will not be committed, but the omission cannot be considered the cause of the JENAYAT. But in the case that omission is the cause of the JENAYAT, it goes beyond the mere conditionality and attribute the result to itself. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ommision, act, jenayat, causality, condition, cause. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 612 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 541 |