تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,663 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,728 |
تحلیل آسیبشناسانه از جامعهپذیری دانشگاهی دانشجویان دکتری (مورد مطالعه دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی و امیرکبیر) | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
دوره 30، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 7-25 اصل مقاله (800.8 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2023.323273.1647 | ||
نویسنده | ||
مژگان خوشنام* | ||
گروه مطالعات نظری علم، فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: دستیابی به توصیف عمیق و آسیبشناسانه از جامعهپذیری دانشگاهی دانشجویان دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی و امیرکبیر و ارائه راهکارهای سیاستی جهت کاهش آسیبهای ناشی از فرایند جامعهپذیری دانشگاهی دانشجویان دکتری. روششناسی پژوهش: اتخاذ رویکرد کیفی و استراتژی استفهامی برای فهم و تفسیر تجربههای دانشجویان و ادراک ایشان از فرایند جامعهپذیری دانشگاهیشان و مصاحبههای عمیق نیمهساختیافته با 30 دانشجوی دکتری و 5 مدیر و برنامهریز دانشگاهی انجام شده است. یافتهها: ضعف فرهنگ نقدپذیری در اجتماعات دانشگاهی، ضعف در همبستگی اجتماعی لازم برای شکلگیری اجتماعات علمی، درونی نشدن اخلاقیات آکادمیک، ارتباط محدود محیط کسبوکار با دانشگاه که سبب ناکارآمدی یادگیری شغلی دانشجویان دکتری شده است، احساس بیارزشی علمی، ضعف در همکاری بینگروهی و بیندانشگاهی، ضعف در مرجعیت علمی اساتید نزد دانشجویان و ضعف همکاریهای علمی بینالمللی از جمله ادراکات دانشجویان است. از آنجا که در بیانیه دانشگاه بامسئولیت اجتماعی به آموزش و تربیت دانشجویانی با کیفیت بالا، دارای مواضع انتقادی، برخوردار از اصول اخلاقی والا، دارای اعتماد به نفس و دانشگاههایی با همکاریهای بینالمللی و همکاری با محیط کسبوکار اشاره کرده است، بنابراین یکی از الزامات تحقق نسل چهارم دانشگاه، جامعهپذیری موفق و کارآمد دانشجویان میباشد. توصیف عمیق از وضعیت موجود و ارائه راههایی جهت دستیابی به وضعیت مطلوب یکی از زمینههای دستیابی به دانشگاه بامسئولیت اجتماعی که از اهداف نظام آموزش عالی ما است، میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
جامعهپذیری دانشگاهی؛ دانشجوی دکتری؛ دانشگاه امیرکبیر؛ دانشگاه تهران؛ دانشگاه علامهطباطبایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pathological analysis of the academic socialization of PhD students (Case study of Tehran, Allameh Tabatabai and Amirkabir universities) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojgan khoshnam | ||
Department of Theory–Oriented STI Studies, National Research Institute For Science Policy, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: To achieve a deep and pathological description of the academic socialization of Tehran, Allameh Tabatabai and Amirkabir University students and to provide policy solutions to reduce the harms caused by the process of academic socialization of PhD students. Research Methodology: Adopting a qualitative approach and interrogative strategy to understand and interpret students' experiences and their perception of their academic socialization process and in-depth semi-structured interviews with 30 PhD students and 5 principals and programs. Tiny college done. Findings:weak social solidarity necessary for the formation of scientific communities, lack of internalization of academic ethics, limited business environment with the university that has caused inefficiency of doctoral students' professional learning, lack of scientific worthlessness, weak cooperation Interdepartmental and interdisciplinary, weakness in the scientific authority of professors among students and weakness of international scientific cooperation are among the students' perceptions. Because in the statement of the university with social responsibility to educate and train high quality students, have critical positions, have high moral principles, have confidence and universities with international cooperation, cooperation with the business environment He pointed out that therefore, one of the requirements for the realization of the fourth generation of the university is the successful and efficient socialization of students. An in-depth description of the current situation and providing ways to achieve the desired situation is one of the areas of achieving a socially responsible university, which is one of the goals of our higher education system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic socialization, PhD Student, Amirkabir University, University of Tehran, Allameh Tabatabai University | ||
مراجع | ||
جعفری، قاسم؛ صدیقیان بیدگلی، آمنه و ودادهیر، ابوعلی (1398). تبیین فرایند تکامل هویت حرفهای در بین دانشجویان دکتری علوم اجتماعی در ایران. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
درک کی، بوک (1396). مسئولیت اجتماعی دانشگاه، ترجمه آرمین امیر، علی پاپلییزدی و مریم عالمزاده، تهران: دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی با همکاری پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
ذکایی، سعید و اسماعیلی، محمدجواد (1395). جوانان و بیگانگی تحصیلی و دانشگاهی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم.
رستگار خالد، امیر (1390). سنجش رابطه جامعهپذیری در دانشگاه با انگیزش تحصیلی دانشجویان، راهبرد فرهنگ، 12(1).
رشتیانی، سهراب؛ رحیمیان، حمید و عباسپور، عباس (1397). رابطه جامعهپذیری دانشگاهی و مشارکت اجتماعی در بین دانشجویان جوان دانشگاه تهران، مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 17(39).
صدیقیان، آمنه (1396). رفتارهای علمی دانشجویان، از دانشگاه تاملات نظری و تجربه ایرانی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
عباس زاده، محمد؛ بنیفاطمه، حسین؛ علیزاده اقدم، محمدباقر و بوداقی، علی (1397). بررسی رابطه بین فرایند جامعهپذیری دانشگاهی با پایبندی به اخلاق پژوهش، فصلنامه جامعه شناسی کاربردی، 69(1).
فاضلی، محمد (1387). تصویری از سبک زندگی فرهنگی جامعه دانشجویی . فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران. 1(1).
فیروزجائیان، علی اصغر و هاشمیان، بهزاد (1397). تحلیل رابطه بین ناسازی در سطح میدان برون دانشگاهی و بیگانگی دانشگاهی، مسائل اجتماعی ایران، 9(2)، 157-135.
قاراخانی، معصومه و میرزایی، سیدآیتالله (1395). عوامل موثر بر ناراستیهای دانشگاهی در فضای آموزش علوم اجتماعی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 9(2)، 48-29.
قانعیراد، محمدامین و رشتیانی، آذر (1394). جامعهپذیری علمی و مدیریت بدن در دانشگاه، فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 2(28).
قانعیراد، محمدامین (1385). تعاملات و ارتباطات در جامعه علمی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
ماحوزی، رضا (1396). دانشگاه، تاملات نظری و تجربه ایرانی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
محسنی تبریزی، علیرضا؛ قاضی طباطبایی، محمود و مرجائی، سیدهادی (1389). تاثیر مسائل و چالشهای محیط علمی بر جامعهپذیری دانشگاهی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 1(55)، 67-45.
مرجایی، سیدهادی (1396). جامعهپذیری دانشگاهی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
مظفری، فاروق امین و یوسفیاقدم، رحیم (1390). فرهنگ رشتهای و تاکتیکهای جامعهپذیری دانشجویان دکتری، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 3(68)، 63-47.
منصوری، علینظر؛ یزدخواستی، بهجت و همتی، رضا (1395). مسائل و چالشهای جامعهپذیری علمی دانشجویان در محیط دانشگاه، فصلنامه آموزش عالی ایران، 8(4).
مهدیه، عارفه؛ همتی، رضا و ودادهیر، ابوعلی (1395). فرایند جامعهپذیری دانشگاهی دانشجویان دکتری، مورد مطالعه اصفهان، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 22(1)، 73-45.
میرزایی، آیت و قاراخانی، معصومه (1393). اخلاق پژوهش در علوم اجتماعی ایران، مجله انجمن جامعهشناسی ایران، 15(2)، 23-3.
نیازی، محسن و شفاییمقدم، الهام (1398). تبیین رابطه جامعهپذیری علمی و شکلگیری هویت دانشجویی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 25(4)، 72-53.
یمنیدوزی سرخابی، محمد ( 1380). درآمدی به بررسی عملکرد سیستمهای دانشگاهی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
هومن، حیدرعلی (1394). راهنمای عملی پژوهش کیفی، تهران: سمت.
Abbaszadeh, M., Hossein Bani ,F., Alizadeh Aghdam,M. & Bodaghi, A. (2017). investigating the relationship between the university socialization process and adherence to research ethics, Applied Sociology Quarterly, Year 29, 69(1). )InPersian(.
Austin, Ann E. (2002). “Preparing the Next Generation to the Academic Career”; the Gourd of Higher Education, Vol. 73, No. 1 (January/February).
Behar-Horenstein, L. S., Isaac, N., Southwell, C. N., Hudson-Vassell, M. E., Niu, L., Pratto, M., ... & Zafar, M. A. (2016). Promoting Academic Socialization through Service Learning Experiences. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 28(2), 158-167
Carney-Nedelman, D. K. (2020). Acronym Usage in Groups: The Relationship of Socialization and Identification. Pursuit-The Journal of Undergraduate Research at the University of Tennessee, 10(1), 3.
Cho, H. (2015). "Formal and Informal Academic Language", International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, http://www.tandfonline.com/loi/rbeb 20: 1- 21.
Darvin, R., & Norton, B. (2019). Collaborative Writing, Academic Socialization, and the Negotiation of Identity. In Novice Writers and Scholarly Publication (pp. 177-194). Palgrave Macmillan, Cham.
Derek Kay Bok (2016). social responsibility of the university, translated by Armin Amir, Ali Papli Yazdi and Maryam Alamzadeh, Tehran: Bureau of Cultural and Social Policy and Planning in collaboration with the Research Institute of Cultural and Social Studies. (InPersian).
Fazli, M. (1387). A picture of the cultural lifestyle of the student community. Iranian Cultural Research Quarterly.1(1). (InPersian).
Firouzjaian, A., & Hashemian, B. (2017). Analysis of the relationship between non-academic alienation and academic alienation, Iran Social Issues, 9(2), 135-157.( InPersian).
Gardner, Susan K. (2010). Faculty Perspectives on Doctoral Student Socialization in Five Disciplines, International Journal of Doctoral Studies, Volume 5, 39-53.
Gardner, S. K., Hayes, M. T., & Neider, X. N. (2007). The dispositions and skills of a Ph.D in education: perspectives of faculty and graduate students in one college of education. Innovative Higher Education, 31, 287-299.
Ghanei Rad, M., & Rashtiani, A. (2014). Scientific Socialization and Body Management in University, Strategic Studies of Sports and Youth Quarterly, 2(28).(InPersian).
Ghanei Rad, M. (2015). Interactions and communication in the scientific community, Tehran: Research Institute of Cultural and Social Studies. (InPersian).
Gharakhani, M., & Mirzaei, A. (2015). Factors affecting academic malpractice in social science education, Iranian Cultural Research Quarterly, 9(2), 29-48. (InPersian).
Golde, C. M. (1998). Beginning graduate school: Explaining first-year doctoral attrition. In Anderson, M. S. (Ed.). The experience of being in graduate school: An exploration (Vol. XXVI, pp. 55-64). San Francisco, CA: Jossey -Bass.
Gonzalez, J. C. (2006). Academic socialization experiences of Latina doctoral students, a qualitative understanding of support systems that aid and challenges that hinder the process. Journal of Hispanic Higher Education, 347-365 (5).
Heuser, B. L. (2007). Academic social cohesion within higher education. Prospects, (37) 293-303.
Homan, H. (2014). Practical Guide to Qualitative Research, Tehran: Samt. (InPersian).
Ibrahim, N., & Nambiar, R. M. (2012). Scaffoldings in academic writing: The role of intercultural rhetoric and genre analysis in academic socialization. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 59, 438-442.
Jafari, Q., Seddigian Bidgoli, A., & Vedadhir, A. (2018). explaining the process of professional identity development among doctoral students of social sciences in Iran, doctoral dissertation. Tehran: Research Institute of Cultural and Social Studies. (InPersian).
Lim, D., & Cisneros-Elias, M. (2020). Academic Socialization and Its Effects on Academic Success.
Mahdieh, A., Hemti, R., & Vedadhir, A. (2015). the university socialization process of doctoral students, the case study of Isfahan, Research and Planning Quarterly in Higher Education, 22(1), 45-73. (InPersian).
Mahouzi, R. (2016). University, Iranian theoretical reflections and experience, Tehran: Research Institute of Cultural and Social Studies. (InPersian).
Mansouri, A., Yazd Chasti, B., & Hemti, R. (2015). Problems and challenges of scientific socialization of students in the university environment, Iranian Higher Education Quarterly, 8(4). (InPersian).
Marjaei, H. (2016). Academic Socialization, Tehran: Research Institute of Cultural and Social Studies. (InPersian).
Mirzaei, A., Qarakhani, M. (2014). Research Ethics in Iranian Social Sciences, Journal of the Iranian Sociological Association, 15(2), 3-23. (InPersian).
Mohseni Tabrizi, A., Ghazi Tabatabai, M., & Marjaei, H. (2009). The impact of issues and challenges of the scientific environment on academic socialization, Research and Planning Quarterly in Higher Education, 1(55), 45-67. (InPersian).
Mozafari, F.,Yousefi Aghdam, R. (2013). Discipline Culture and Socialization Tactics of Doctoral Students, Research and Planning Quarterly in Higher Education, 3(68), 47-63. (InPersian).
Niazi, M., & Shafaei Moghadam, E. (2018). Explaining the relationship between academic socialization and the formation of student identity, Research and Planning Quarterly in Higher Education, 25(4), 53-72.(InPersian).
Nodira, R., & Jungyin, K. (2020). The Academic Socialization Process of International Students in South Korea: The Role of Culture in Group Activities. 현대영어영문학, 64(3), 139-169.
Rastegar Khalid, A. (2018). measuring the relationship between socialization in university and academic motivation of students, Culture Strategy, 12th and 13th issues. (InPersian).
Rashtiani, S., Rahimian, H., & Abbaspour, A. (2017). the relationship between academic socialization and social participation among young students of Tehran University, strategic studies of sports and youth, 17(39). (InPersian).
Rourke, L., & Kanuka, H. (2012). Socialization in online doctorates: Academic socialization in an online residency program. Journal of Distance Education, 26(1).
Riney, M. R., & Froeschle, J. (2011). Socialization processes of engineering students. Administrative Issues Journal Education, Practice and Research, 96-106, 2 (1).
Seddigian, A. (2016). Students' Scientific Behaviors, from the Iranian University of Theoretical Thought and Experience, Tehran: Research Center for Cultural and Social Studies, Ministry of Science.(InPersian).
Thune, T. (2009). Doctoral students on the university–industry interface: A review of the literature. Higher Education,637-651, (58).
Trigos-Carrillo, L. (2019). A Critical Sociocultural Perspective on Academic Literacies in Latin America. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 24(1), 13-26.
Weidman, J. C., Twale, D. J., & Stein, E. L. (2001). Socialization of graduate and professional students. The ASHE-ERIC Higher Education Report, 28 (3).
Yamamoto, Y., & Sonnenschein, S. (2016). Family Contexts of Academic Socialization: The Role of Culture, Ethnicity, and Socioeconomic Status, Journal Research Volume 13, 2016 - Issue 3.
Yamuni Dozi Sorkhabi, M. (2008). An Introduction to Studying the Performance of Academic Systems, Tehran: Shahid Beheshti University. (InPersian).
Zokai, S., & Esmaili, M. (2015). Youth and Academic and Academic Alienation, Tehran: Research Center for Cultural and Social Studies of the Ministry of Science. (InPersian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 210 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 263 |