تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,455 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,855 |
بررسی تجارب زیسته دانشآموزان موفق تحصیلی با پایگاه اجتماعی و اقتصادی ضعیف | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
دوره 30، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 115-137 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2023.339347.1748 | ||
نویسندگان | ||
معین صادقی* 1؛ جهانگیر کرمی2؛ خدامراد مومنی2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی- دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
2دانشیار،گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش به منظور شناسایی و آگاهی از تجربه زیسته دانشآموزان موفق با پایگاه اجتماعی و اقتصادی پایین طراحی و تدوین شد. در واقع این پژوهش بر آن است تا نشان دهد که پایگاه اجتماعی- اقتصادی که دارا بودن آن به باور روانشناسان اجتماعی، تاحدودی اکتسابی است، چه تاثیری بر موفقیت دانشآموزان دارد. شیوه انجام تحقیق به صورت کیفی بوده و محقق با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته با پاسخگویان دادهها را به دست آورده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان موفق استان کرمانشاه، و نمونه آماری شامل 18 پاسخگو از برخی از شهرهای این استان بوده است. دادهها با استفاده از شیوه تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که 45 مقوله در مرحله نخست قابل شناسایی است که قابل تبدیل به 4 مقوله بودهاند. مقولات اصلی شامل تجربیات ذهنی- عینی و تجربیات مثبت- منفی بودهاند. همچنین یافتهها نشان دادند که رابطه منظمی میان شکلگیری این تجربیات وجود دارد، به این ترتیب که نخست تجربیات ذهنی- مثبت و سپس تجربیات عینی- منفی در فرایند موفقیت دانشآموزان دخیل میباشند و در نهایت در یک فرآیند غلبهورزی، موفقیت حاصل میگردد. براساس یافتهها انگیزه- مانع، دو مقوله اصلی است که به عنوان رابط میان این 4 مولفه اصلی نقش ایفا میکند. این دو مقوله نقش محوری یا مرکزی را ایفا میکنند و نشان میدهند که تاثیر پایگاه اجتماعی- اقتصادی بر موفقیت دانشآموزان در قالب تجربه زیسته، به دو طریق مانع یا انگیزه بودن، عمل میکند. به طوری که پایگاه، هم میتواند مانع باشد و هم انگیزه. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه زیسته؛ پایگاه اجتماعی؛ اقتصادی؛ دانش آموزان موفق؛ کرمانشاه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the lived experiences of successful students with poor social and economic status | ||
نویسندگان [English] | ||
moein sadeghi1؛ jahangir karami2؛ Khodamorad Momeni2 | ||
1master of educational psychology, Razi Kermanshah university | ||
2Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract This study designed and developed in order to identify and be aware of the lived experience of successful students with low social and economic status. Successful students are those who been admitted to desirable academic disciplines with relatively low grades. The research method is qualitative and the researcher has obtained the data using semi-structured interviews with the respondents. The statistical population included Kermanshah province and the statistical sample included 18 respondents from some cities of this province. Data were analyzed using content analysis method. The findings showed that 45 categories were identifiable in the first stage, which could be converted into 4 categories. The main categories included subjective-objective experiences and positive-negative experiences. The findings also showed that there is a systematic relationship between the formation of these experiences so that first mental-positive experiences are involved in the process of student success and then objective-negative experiences and finally in a process of overcoming success. To be. Based on the findings, motivation-barrier are the two main categories that play a role as a link between these four main components. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
lived experience, socio،economic status, successful students, Kermanshah | ||
مراجع | ||
صالحی، رضوان؛ عابدی، محمدرضا و نیلفروشان، پریسا (1398). تدوین مدل مفهومی موفقیت تحصیلی: یک مطالعه کیفی، نشریه فرهنگ مشاوره و روان درمان، سال دهم، شماره 38.
علاقهمند، علی (۱۳9۵). روانشناسی آموزش و پرورش، (ویرایش چهارم)، چاپ هجدهم، تهران: انتشارات نشر روان.
عینیپور، جواد و شباهنگ، نیلوفر (1397). تجارب زیسته مادران از والدگری موفق در تحصیل: مطالعه پدیدارشناختی، نشریه سلامت روانی کودک، دوره پنجم، شماره 4 (پیاپی 17).
گیدنز، آنتونی (۱۳۸۲). جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، چاپ نهم، تهران: نشر نی.
لگال، آندره (2019). شکستهای تحصیلی: شناخت و جبران. ترجمه محمدرضا شجاع رضوی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
محمدی، میثم (1398). مطالعه تجربه زیسته دانشآموزان موفق در آزمونهای سراسری سالهای 1388 تا 1398، پایان نامه دکترای دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
Bidwell, Charles E. & Noah, E. Friedkin. (2014). "The sociology of Education" in Handbook of sociology edited by Neil j. smelser. Newbury Park, California: sage publication, Inc.
Foker, L. (2020). Sex differences in the development of talent. Women and the mathematical mystique. Baltimore, MD: Johns Hopkins.
Gardon, L. (2020). “Social impacts of electronic mail in organizations: a review of research Literature”, in communication Yearbook vol.18, 441.
Gobena, Gemechu Abera (2018). Family Socio-economic Status Effect on Students’ Academic Achievement at College of Education and Behavioral Sciences, Haramaya University, Eastern Ethiopia, Journal of Teacher Education and Educators, 4 (2): 207-222.
Haralambos, Mike, & Martin Holborn. (2008) .Sociology: Themes and perspectives. London: Harper Collins blishers. Huang, lihong. (2008). "Social capital and school achievement in Norwegian secondary schools".
Keyford, H. S (2019). Retention and student success in higher education. UK: McGraw- Hill Education.
Bhat, H. S (2016). Effect of Socio Economic Status on Academic Performance of Secondary School Students. The International Journal of Indian Psychology, 3 (4): 32-37.
White, P., Mcteer, W. (2012). “Socioeconomic status sport participation at different Developmental stages During childhood and youth: Multivariate analyses using Canadian national survey Data”, sociology of sport Journal, vol 29, 186-209.
Axo, E., Drma, N, (2019). “Determinants of sport participation among Canadian adolescents”, sport management Review, vol 11, 277-307.
Salvisano, P., (2020). “How can the social theory of Bourdieu assist sport management research”, sport management Review, vol 16, 123-134.
Webler, N. (2018). “Sport participation across national contexts: A multilevel investigation of individual and systemic influences on Adult sport participation”, European sport management Quarterly, vol. 11, no 3, 197-224. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 157 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 218 |