![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,077 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,706,133 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,940,576 |
بررسی آثار و دیدگاه طبیعتگرایانهی آلبرشت دورر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 28، شماره 4، دی 1402، صفحه 103-114 اصل مقاله (5.54 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2023.354310.667048 | ||
نویسندگان | ||
حسام اسمعیلی* 1؛ مصطفی ندرلو2 | ||
1کارشناس ارشد تصویرسازی، گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
دیدگاه طبیعتگرایانه در دوران رنسانس با اضافه شدن رویکردهای علمی منجر به آگاهی بیشتر انسان از پیرامونش شد. کوشش هنرمندان در به نمایش گذاشتن جهان سبب شد تا هنر رنسانس از دورههای گذشته به طرز چشمگیری متمایز شود. جریانی که انسان و طبیعت را سرلوحه قرار داد و با دو گرایش عمدهی واقعگرایی، یکی مبتنی بر تجربه و مشاهدهی طبیعت و دیگری توسل به ریاضیات، به سمت کشف جهان عینی گام برداشت. از اینرو، مطالعهی نگرش هنرمندی که در فعالیت حرفهای خود در مواجهه با این گرایشها قرار گرفته است موضوع مهمی در تحلیل آثار تصویری محسوب میشود که در این پژوهش به شکلی هدفمند در آثار آلبرشت دورر دنبال میشود. اینکه هنرمند در راستای تصویرسازی و نقاشی از چه مؤلفههایی در طبیعت و چه تکنیکهایی بهره میگیرد سؤال اصلی این پژوهش است. بدین منظور، این مطالعه با اتخاذ شیوهی توصیفی-تحلیلی و رویکرد تکنگاری به تحلیل عناصر بصری، ریاضیوار و طبیعتمحور تصویرسازیها میپردازد. از مهمترین نتایج این مطالعه رویکرد متفاوت هنرمند در پرداخت به آثار است و نقش هنرمند در فرمدهی به عینیتگرایی در قالبی جدید به نمایش گذاشته میشود و هنرمند با تمام تأثیرپذیری از معیارهای زیباشناسانهی رنسانس، در اجرا، به آنچه خود از موضوع درک کرده رجوع میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر قرن 15م؛ طبیعتگرایی؛ رنسانس شمالی؛ تصویرسازی؛ آلبرشت دورر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring the Artworks and Naturalistic Perspective of Albrecht Dürer | ||
نویسندگان [English] | ||
Hesam Esmaeili1؛ Mostafa Naderloo2 | ||
1Master of Art in Illustration, Department of Visual Communication, Faculty of Visual Arts, University of Art, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Visual Communication, Faculty of Visual Arts, University of Art, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The naturalistic perspective has been formed in the human subconscious since the beginning of history. In the Renaissance period, this attitude, alongside the scientific approach, gradually led to greater perception and understanding of nature. Artists' efforts to represent the objectives made Renaissance art remarkably distinct from previous periods. A movement that prioritized man and nature, and regarding two main trends of naturalism, one based on experience and observation of nature, in Northern Europe, and the other, based on mathematics, in Italy, took a step towards discovering the universe. Accordingly, the study of the perspective of an artist who has faced these trends in his professional activity is considered an important issue in the analysis of the works of illustration of this period, which is pursued in this study aimed at Albrecht Dürer’s works. Dürer, an artist from Nuremberg, is considered one of the greatest artists of the Northern Renaissance due to his paintings, engravings, scientific books based on anatomy and perspective, and innovations in printing techniques. He was the first artist outside of Italy who was able to achieve international fame in his time. He dedicated his life in search for the world's beauty. A world full of mystery, and the desire to understand it made him travel, observe nature, and get to know other artists. By retaining what he had learned in his hometown and his perception of Italian artists’ viewpoint, he effectively combined these two critical concepts. The main purpose of this study is to see how far the artist takes this naturalistic idea that existed in Northern Europe, and in what cases he refers to Italian artists and theorists. For this purpose, the theoretical discussion includes the description of the definitions and basic concepts in the field of nature and its role in art, before and after the Renaissance, and the research focus is devoted to the investigation and analysis of visual, mathematical, and nature-related expressive elements. One of the most important findings of this study is the artist's different approach. Undoubtedly, Dürer has always been fascinated by nature. By extending his repertoire in various techniques, he defined an independent identity for nature's elements in his artworks. This point of view basically refers to various approaches concerning each element of nature (trees, plants, and animals). Nature is expressive, and this is the artist's duty to observe, search and take steps toward discovering it. He works ambitiously in representing landscapes with watercolor technique, which shows that he is not obsessed solely with forms. His depiction of color, light, and atmosphere is reminiscent of Impressionist artworks. Also, the expression of phenomena and natural cycle of life is another aspect of his work. On the other hand, in prints, the artist's focus is not only on the story but also on proportions, perspective, and details. Considering the influence of the artist on the aesthetic standards of the Renaissance, some of his later illustrations present a new form of artistic creation, a depiction that was based on the artist’s perception. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Art (15th century), Naturalism, Northern Renaissance, Illustration, Albrecht Dürer | ||
مراجع | ||
پاکباز، رویین (1395)، دایرة المعارف هنر (سه جلد)، تهران: فرهنگ معاصر.
پاکباز، رویین (۱۳۹۶)، در جستجوی زبان نو (تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی درعصر جدید)، تهران: نشر نگاه.
پانوفسکی، اروین (۱۳۹۹)، معنا در هنرهای تجسمی، ترجمهی ندا اخوان اقدم، تهران: نشر چشمه.
تاتارکویچ، ولادیسلاو (۱۳۸۸)، میمسیس، ترجمهی زینب صابر، زیبا شناخت، ۲۱، 329-342.
تاتارکیویچ، ووادیسفاف (۱۳۹۵)، زیباشناسی دورر و نظریه هنر در اروپای مرکزی، مترجم: سید جواد فندرسکی، اطلاعات حکمت و معرفت، ۲، ۴۶-۵۰.
حییم (1374)، فرهنگ حییم (انگلیسی به فارسی)، تهران: نشر فرهنگ معاصر.
رید، هربرت (1353)، هنر امروز، ترجمهی سروش حبیبی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
زرینکوب، عبدالحسین (۱۳۵۷)، ارسطو و فن شعر، تهران: انتشارات امیرکبیر.
سوانه، پیر (۱۳۸۸)، مبانی زیباشناسی، ترجمهی محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: نشر ماهی.
عمید، حسن (1379)، فرهنگ فارسی عمید (دو جلدی)، تهران: انتشارات امیرکبیر.
کراوالی، آنجلا (1375)، آکسفورد المنتری، تهران: نشر بهزاد.
گاردنر، هلن (1394)، هنر در گذر زمان: تاریخ کامل هنر جهان، مترجم: محمدتقی فرامرزی، تهران: کاوش پرداز.
مددپور، محمد (1388)، آشنایی با آرای متفکران درباره هنر، تهران: انتشارات سوره مهر.
هاورز، آرنولد (1361)، تاریخ اجتماعی هنر، ترجمهی امین مؤید، تهران: انتشارات امیرکبیر.
وال، ژان (1370)، بحث در مابعدالطبیعه، ترجمهی یحیی مهدوی و همکاران، تهران: خوارزمی.
وزیری، علینقی (1346)، زیباشناسی در هنر و طبیعت، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ونگ، وسیوس (۱۳۹۷)، اصول فرم و طرح، ترجمهی آزاده بیداربخت، تهران: نشر نی.
Dackerman, S. (2011), Prints and the Pursuit of Knowledge in Early Modern Europe, Cambridge, Massachusetts: The Harvard Art Museums. Eichler, A. (2013), Albrecht Dürer: 1471 – 1528, Potsdam: Ullmann. Nangia, N. (2020, June 17), What Are the Characteristics of Renaissance Art? One How To, https://education.onehowto.com/article/what-are-the-characteristics-of-renaissance-art-12642.html#anchor_5. Nevola, F. (2014), Architecture in Italian Renaissance Painting: London, The Burlington Magazine, 156: 614-615. Panofsky, E. (1955), The Life and Art of Albrecht Dürer, Princeton: Princeton University Press. Sander, J. (2013), Albrecht Durer: His Art in Context, Munich: Prestel. URLs URL1: Retrieved December 14, 2022, from https://www.wikiart.org/en/albrecht-durer/iris/. URL2: Retrieved December 14, 2022, from https://en.wikipedia.org/wiki/Young_Hare. URL3: Retrieved December 14, 2022, from https://www.metmuseum.org/art/collection/search/356497. URL4: Retrieved December 14, 2022, from https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Piece_of_Turf. URL5: Retrieved December 17, 2022, from https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Albrecht_D%C3%BCrer_-_St_John%27s_Church_-_WGA07347.jpg. URL6: Retrieved December 17, 2022, from https://artsandculture.google.com/asset/the-wire-drawing-mill-albrecht-d%C3%BCrer/AgFx3XPW3PIypg. URL7: Retrieved December 17, 2022, from https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Albrecht_D%C3%BCrer_-_House_by_a_Pond_-_WGA07357.jpg. URL8: Retrieved December 17, 2022, from https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Albrecht_D%C3%BCrer_106.jpg.. URL9: Retrieved December 24, 2022, from https://en.wikipedia.org/wiki/Portrait_of_the_Artist_Holding_a_Thistle. URL10: Retrieved December 24, 2022, from https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Durer,_Portrait_of_a_Young_F%C3%BCrleger_with_Her_Hair_Done_Up.jpg. URL11: Retrieved December 28, 2022, from https://www.metmuseum.org/art/collection/search/391104. URL12: Retrieved December 28, 2022, from https://www.metmuseum.org/art/collection/search/336222. URL13: Retrieved December 28, 2022, from https://artmuseum.princeton.edu/collections/objects/5447. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,177 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 555 |