
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,826 |
تعداد مقالات | 73,627 |
تعداد مشاهده مقاله | 134,920,345 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 105,313,850 |
معنا و مفهوم فرهنگ کیفیت از منظر ذینفعان در دانشگاه تهران | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
دوره 23، شماره 3، مهر 1404، صفحه 315-330 اصل مقاله (847.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2023.364285.1008585 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی مالمیر1؛ کیوان صالحی* 2؛ علی مقدمزاده2؛ مرضیه دهقانی3 | ||
1گروه سنجش و اندازهگیری، گروه روشها و برنامههای درسی و آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
2گروه روشها و برنامهریزی آموزشی و درسی ، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
3گروه روشها و برنامهریزی آموزشی و درسی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف واکاوی ادراک معنا و مفهوم فرهنگ کیفیت بر اساس اشتراک و افتراق موجود از نظر هیئتعلمی، مدیران، کارکنان، و دانشجوهای دانشگاه تهران شکل گرفت. روش پژوهش: رویکرد این مطالعه کیفی و به روش پدیدارشناسی تفسیری بود. شرکتکنندگان تحقیق دربرگیرندة چهار دسته از ذینفعان شامل اعضای هیئتعلمی، کارکنان، مدیران، دانشجویان دانشگاه تهران بودند که به شیوة نمونهگیری ملاکی انتخاب شدند و اشباع پس از 61 مصاحبه حاصل شد. یافتهها: یافتهها به شناسایی 66 نشانگر و دستهبندی آنها در قالب 19 زیرمضمون و 3 مضمون اصلی منتج شد. در بررسی افتراق، دانشجویان فرهنگ پاسخگومحور، اعضای هیئتعلمی فرهنگ مبتنی بر پیشرفت، مدیران فرهنگ کمیمحور، و کارکنان فرهنگ عدالتمحور را فرهنگ غالب مورد نظر خویش به سمت کیفیت میدانند. مقایسة مفهومی فرهنگ کیفیت در گروههای آموزشی مختلف نشان داد نگاه و ادراک غالب در دانشکدههای مختلف با یکدیگر متفاوت است. نتیجه: بر اساس یافتههای بهدستآمده فرهنگ کیفیت مسئلهای چندبُعدی است که فراتر از اشتراک مفهومی بر حسب سمت دانشگاهی و گروههای آموزشی از تنوع حداکثری و تکثرگرایانه برخوردار بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتراک و افتراق؛ پدیدارشناسی؛ تضمین کیفیت؛ فرهنگ ارزشیابی؛ فرهنگ کیفیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Meaning and Concept of Quality Culture Based on the View of Stakeholders at the University of Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
Morteza Malmir1؛ Keyvan Salehi2؛ Ali Moghadamzadeh2؛ Marzieh Dehghani3 | ||
1Department of Assessment and Measurement, University of Tehran | ||
2Department of Curriculum Development & Instruction Methods, University of Tehran | ||
3Department of Curriculum Development & Instruction Methods, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: This study aimed to analyze the meaning and concept of quality culture based on the commonality and differences of faculty members, managers, employees, and students of the University of Tehran. Methods: The approach of this study was qualitative and interpretive phenomenology. The research participants included four categories of stakeholders: faculty members, employees, managers, and students of the University of Tehran, which were selected and saturated after conducting 61 interviews. Results: The findings led to the identification of three main themes, 19 sub-themes and 66 indicators agreed by all stakeholders. In examining the difference, students favor an answer-oriented culture, faculty members prefer a progress-oriented culture, managers advocate a quantitative-oriented culture, and employees considere justice-oriented culture as their desired dominant culture towards quality. The conceptual comparison of quality culture in different educational groups showed that the dominant view and perception in different faculties are different from one another. Conclusion: Based on the findings, quality culture is a multidimensional issue that, beyond the conceptual commonality, has had maximum diversity and pluralism in terms of the academic side and educational groups. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Evaluation culture, Quality assurance, Phenomenology, Commonality and differ, Quality culture | ||
مراجع | ||
بازرگان، عباس (1390). فرهنگ کیفیت و نقش آن در دستیابی به عملکرد مطلوب دانشگاهها. آموزش مهندسی ایران، 13(50)، 63 ـ 72.
سیدکلان، سید محمد؛ زاهدبابلان، عادل؛ معینیکیا، مهدی و رضاییشریف، علی (1397). فرهنگ کیفیت در دانشگاه فرهنگیان؛ ارائة مدلی بر پایة نظریة دادهبنیاد. راهبرد فرهنگ، 11(44)، 144 ـ 170.
عامری شهرابی، محسن و کاووسی، اسماعیل (1395). طراحی مدل فرهنگ کیفیت در حوزة آموزش با بهکارگیری روش تحلیل محتوا. آموزش در علوم انتظامی، 4(12)، 1 ـ 20.
Al Mamun, M. A., Lawrie, G., & Wright, T. (2020). Instructional design of scaffolded online learning modules for self-directed and inquiry-based learning environments. Computers & Education, 144, 103695.
Ameri Shahrabi, M. & Kavosi, E. (2014). Designing a quality culture model in the field of education by using the content analysis method. Education in police science. Education in police science, 4(12), 1-20. (in Persian)
Angiel, J., & Pokojski, W. (2019). Education for sustainable development – from students and geography teachers knowledge to educational activities. Miscellanea Geographica, 23(1), 47-52. doi: https://doi.org/10.2478/mgrsd-2018-0026.
Bazargan, A. (2011). Quality culture and its role in achieving desirable universities Performance. Iranian Journal of Engineering Education, 13(50), 63-72. doi: 10.22047/ijee.2011.708. (in Persian)
Bendermacher, G.W.G., oude Egbrink, M.G.A., Wolfhagen, I.H.A.P., Leppink, J., & Dolmans, D.H.J.M. (2019). Reinforcing Pillars for Quality Culture Development: A Path Analytic Model. Studies in Higher Education, 44(4), 643-662.
Brown, GTL. (2019). Is Assessment for Learning Really Assessment?. Front. Educ, 4, 64. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00064.
Chinn, C. A., Barzilai, S., & Duncan, R. G. (2020). Disagreeing about how to know: The instructional value of explorations into knowing. Educational Psychologist, 55(3), 167–180.
Doval, E. & Bondrea, E. (2011). Building Quality Culture within European and National Framework: Filling the Gaps. Economics, Management and Financial Markets, 6(2(, 868-878.
Durana, P., Kral, P., Stehel, V., Lazaroiu, G., & Sroka, W. (2019). Quality Culture of Manufacturing Enterprises: A possible way to adaptation to Industry 4.0, Social Sciences, 8(4), 124. https://doi.org/10.3390/socsci8040124
Dzimińska, M., Fijałkowska, J., & Sułkowski, Ł. (2018). Trust-based quality culture conceptual model for higher education institutions. Sustainability, 10(8) 2599, 1-22. doi:10.3390/su10082599.
Gandini, A. (2016). The reputation economy: Understanding knowledge work in digital society. London: Springer.
Hildesheim, C. & Sonntag, K. (2020). The Quality Culture Inventory: a comprehensive approach towards measuring quality culture in higher education. Studies in Higher Education, 45(4), 892-908. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1672639.
Jalaliyoon, N., & Taherdoost, H. (2012). Performance Evaluation of Higher Education; A Necessity. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 5682-5686.
Kalinowska, A., Szkop, Z., & Wiśniewski, R. (2016). A comparative study of environmental awareness among st udents pursuing Bachelor’s studies in selected academic fields at the University of Warsaw Poland. Environmental & Socioeconomic Studies, 4(2), 17–25.
Kromydas, T. (2017). Rethinking higher education and its relationship with social inequalities: past knowledge, present state and future potential. Palgrave Commun, 3. doi:10.1057/s41599-017-0001-8.
Lan, N. T. (2022). Building Quality Culture At The University Of Culture, Sports And Tourism Culture That Is Reliable With Current Practices. International Journal of Social and Humanities Extension (IJSHE), 2(2) 7–9. Retrieved from https://ijshe.info/index.php/ijshe/article/view/35.
Legemaate, M., Jeroen Huisman, R.G., Oolbekkink–Marchanda, H., & Nieuwenhuisa, L. (2021). Enhancing a quality culture in higher education from a socio-technical systems design perspective. Quality in Higher Education, 4. https://doi.org/10.1080/13538322.2021.1945524.
Liu, Z. (2021). Research and Practice of Quality Culture Construction in Universities. Asia-Pacific Conference on Image Processing. Electronics and Computers, 1085-1088. https://doi.org/10.1145/3452446.3452727.
Loukkola, T., & Zhang, T. (2010). Eua Publications 2010 Examining Quality Culture: Part 1 – Quality Assurance Processes in Higher Education Institutions. Eua Publications.
Prajogo, D., Mena, C., Cooper, B., & Pei lee, T. (2022). The roles of national culture in affecting quality management practices and quality performance - multilevel and multi-country analysis. International Journal of Operations & Production Management, 42(7), 877-897. DOI: https://doi.org/10.1108/IJOPM-01-2022-0015.
Rachmadhani, A.P., Handayani, N.U., Wibowo, M.A., Purwaningsih, R., & Suliantoro, H. (2018). Factor identification of higher education choice to enhance brand awareness of state university. MATEC Web of Conferences, 154, 01051. https://doi.org/10.1051/matecconf/201815401051
Rospigliosi, P.A. (2019). The role of social media as a learning environment in the fully functioning university: preparing for Generation Z. Journal Interactive Learning Environments, 27(4), 429-431.
Sattler, C., & Sonntag, K. (2018). Quality Cultures in Higher Education Institutions—Development of the Quality Culture Inventory. In: Meusburger, P., Heffernan, M., & Suarsana, L. (eds), Geographies of the University. Knowledge and Space, 12, 313-327. https://doi.org/10.1007/978-3-319-75593-9_9.Seyedkalan, S., Zahed-babolan, A., Moeinikia, M., & Rezaeisharif, A. (2019). Quality Culture in Farhangian University: Presenting a Model Based on Grounded Theory. Et, 11(44), 147-170. https://doi.org/10.22034/jsfc.2019.92147. (in Persian)
Stephens, K., & Roszak, M.T. (2021). Quality culture – a contemporary challenge in the approach to management systems in organizations. Journal of Achievements in Materials and Manufacturing Engineering, 105, 78-85. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.0519.
Suleiman, R. (2022). Economic Harmony—A Rational Theory of Fairness and Cooperation in Strategic Interactions. Games, 13(3). https://doi.org/10.3390/g13030034.
Tutko, M. (2019). Quality culture research in higher education–literature review. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/ Politechnika Śląska. Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization and Management Series. doi: 10.29119/1641-3466.2019.136.48.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 480 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 311 |