![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,694,439 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,923,769 |
بازنماییِ انسان پنداریِ نژادی در انیمیشنهای هیولاها ، ماشینها و روح | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 24، شهریور 1402، صفحه 251-275 اصل مقاله (2.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2023.363153.459833 | ||
نویسندگان | ||
پیام زین العابدینی* 1؛ عاطفه بشپول2 | ||
1دکتری پژوهش هنر، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2عاطفه بشپول، دانشجوی کارشناسی ارشد انیمیشن، دانشگاه سوره تهران، ایران، تهران | ||
چکیده | ||
هدف-چگونگی نگریستن به طبیعت و تقلید آن رابطه مستقیمی در نحوه بازنمایی دارد. وسایل ارتباطی از جمله هنرهای نمایشی شرایط و امکانی را فراهم میسازد تا از طریق آن بتوان فعالیتها و رفتارهای انسانی در فرهنگهای گوناگون را به نمایش گذارد و اعمال انجام شده در بافتارهای فرهنگی گوناگون که مشاهده مستقیم آن امکانپذیر نیست را ثبت یا تولید کرده و با جامعه پیرامون مقایسه نمود. بازنمایی تصویری توسط هنر هفتم از جمله انیمیشن از انواع قابل توجه عینیت یابی است که میتواند در راستای این پنداشت عمل کند. انیمیشن با و جود آنکه رویکردی خیالی و فانتزی دارد اما در جهت همذات پنداری مخاطبشان همواره در تلاش است در آثار تولیدی از عناصر واقعنمایی بهره گیرد. این هنر از همان روزهای آغازین تولدش جهت واقع نمایی و باورپذیری بیشتر، شخصیت های حیوانی با وجوه رفتار انسانی را شبیه سازی کرده است. طراحان انیمیشن همواره سعی داشتهاند که با سادهسازی عناصر تشکیل دهندهی آناتومی انسان و برخورد ساختاری با آن؛ و همچنین خلاقیت در طراحی، باعث ایجاد شخصیتهایی شوند که بازتاب آن در بازنمایی نژادهای بشری و خلق قهرمانِ انیمیشنهای استودیوهای گوناگون قابل مشاهده است. از سویی تا قبل از دهه بیستم اغلب شخصیتها انیمیشنی معرف نژاد سفیدپوست بودهاند و از بازنمایی و نمایش نژادهای دیگر کمتر استفاده شده است. استودیو پیکسار از جمله شرکتهای انیمیشن سازی است که از جایگاه بینالمللی برخوردار بوده و همواره تولیدات فراوانی در زمینه انعکاس ویژگی گونههای انسانی در قالبهای مختلف را عرضه و تجربه کرده است. پژوهش حاضر با هدفی کاربردی در پی آن است که آفرینشگری در پردازش ظرافتهای طراحی و شخصیتی موجود در انیمیشنهای انسانپندارانه، را واکاوی کرده تا بدینسان بیننده با آگاهی بیشتر در جریان جهان داستان قرار گرفته و با تجزیه و تحلیل اصول بصری و زیباشناسانه آن از لذت و درک هنری اثر بهره بیشتری ببرد و چشمانداز تازهای برای نگریستن به فیلمهای انیمیشنی به دست آورد. از اینروی سه انیمیشن: هیولاها، ماشینها و روح از تولیدات شرکت پیکسار بر اساس انتخاب هدفمند از موارد مطلوب گزینش و تحلیل شده است. روش شناسی-روش تحقیق کیفی و به شیوه تحلیلی- توصیفی با رویکردی انسان شناسی و بر اساس گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای مکتوب، صوتی و تصویری است. یافتهها-یافتههای پژوهش نشان از آن دارد با مشاهدهء انیمیشنهای منتخب در مییابیم، نژادی که به وفور در طراحی شخصیت از آن استفاده شده به ترتیب: نژاد سفیدپوست، سیاهپوست و در انتها نژاد زردپوست است. نتیجه بدست آمده حاکی از آن است که طراحان شخصیت بیشتر از تفاوتهای موجود در جمجمه و چهرههای گوناگون بهره میگیرند. این ویژگیها نسبت به ویژگیهایی که در جثه و اندام ها میباشد آشکارتر است. همچنین بر خلاف گذشته که تمامی شخصیتها سفیدپوست بودند، امروزه شاهد حضور رنگینپوستان در انیمیشنها هستیم. این مهم تا آنجا پیش رفته است که انیمیشنسازان اقدام به قهرمانسازی رنگینپوستان میکنند | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی؛ انسان نگاری؛ واقع نمایی؛ انسان شناسی؛ استودیو پیکسار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Representation of racial anthropomorphism in animations of monsters, cars and soul | ||
نویسندگان [English] | ||
payam Zinalabedini1؛ atefeh bashpoul2 | ||
1PhD of Art Research, Department of Advanced Studies of Art, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2A Master’s student in animation, Soore University, Iran, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose-how to look at nature and imitate it has a direct relationship in the way of representation. Communication tools, including performing arts, provide the conditions and possibility to display human activities and behaviors in different cultures and to record or produce actions performed in different cultural contexts that cannot be directly observed. and compared with the surrounding society. Visual representation by the seventh art, including animation, is one of the significant types of objectification that can work in line with this idea. Although animation has an imaginary and fantasy approach, it always tries to use realistic elements in production works in order to identify with the audience. From the very beginning of its birth, this art has simulated animal characters with aspects of human behavior in order to be more realistic and believable. Animation designers have always tried to simplify the elements of human anatomy and deal with it structurally; As well as creativity in design, create characters whose reflection can be seen in the representation of human races and the creation of heroes in various studios' animations. On the one hand, until the twenties, most of the animated characters were representative of the white race, and the representation and representation of other races was less used. Pixar studio is one of the animation companies that has an international status and has always presented and experienced many productions in the field of reflecting the characteristics of human species in different formats. With a practical purpose, the current research aims to analyze the creativity in processing the subtleties of design and character in humanistic animations, so that the viewer is more aware of the world of the story and by analyzing the visual principles. And aesthetically, it will benefit more from the pleasure and artistic understanding of the work and gain a new perspective for watching animated films. Therefore, three animations: monsters, machines, and spirits from Pixar's productions have been selected and analyzed based on the purposeful selection of desirable items. Methodology- It is a qualitative research method in an analytical-descriptive way with an anthropological approach and based on gathering information from written, audio and visual library sources. Findings- The findings of the research show that by observing the selected animations, the race that is used abundantly in character design is: white race, black race, and finally yellow race. The obtained result indicates that the character designers benefit more from the differences in the skull and different faces. These features are more obvious than the features that are in size and organs. Also, unlike in the past when all the characters were white, today we see the presence of people of color in animations. This issue has gone so far that animation makers are making heroes of people of color | ||
کلیدواژهها [English] | ||
mimesis, anthropography, realism, anthropology, Pixar Studio | ||
مراجع | ||
پـانوف، میشل، پرن، میشل (1384). فرهنگ مردم شناسی، ترجمه اصغر عسکری خانقاه، تهران: سمت.
حسن زاده، غلامرضا ( 1395 ). نژادهای انسانی آنتروپولوژی، ناشر: ابن سینا.
دوفونتت ، فرانسوا (1396). نژادگرایی راسیسم، ترجمه حسین شهیدزاده، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
زرینکوب، عبدالحسین (1382). نقد ادبی، تهران : انتشارات امیرکبیر.
زینیوند، تورج، ثقه الاسلامی، مژگان (1393). نظریه محاکات و ادبیات تطبیقی، دومین همایش ملی ادبیات تطبیقی دانشگاه رازی.
سعادت اسدی، شیما (1388). بررسی دلایل موفقیت استدیوی پیکسار در تولید انیمیشن، پایان نامه تحصیلی کارشناسی ارشد انیمیشن، دانشگاه هنر، دانشکده سینما تئاتر.
سعیدیان، عبدالحسین (1362). دایره المعارف مردمان جهان، انتشارات علم و زندگی.
شاهند، نوشین (1391). مفهوم میمسیس در نظریه زیباشناختی آدورنو، فصلنامه کیمیای هنر، سال اول، شماره سه, صص69-82.
شیوائی، نسترن (1393). تحقیق و ترجمه دو کتاب از انیمیشنهای دانشگاه هیولاها و کارخانه هیولاها شامل تمامی مراحل پروسه کار، پایاننامه کارشناسی ارشد تصویر متحرک، دانشگاه تهران، پردیس البرز.
صفا، ذبیح الله (1374). تاریخ علوم عقلی در جوامع اسلامی، تهران: دانشگاه تهران
طاهری، محمد (1388). نگاهی به سیر آراء و عقاید درباره نظریه محاکات، فصلنامه ادب پژوهی، شماره 10، صص207-226.
عسکری خانقاه، اصغر، کمالی، محمد شریف (1396). انسان شناسی عمومی، ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
غنیمی هلال، محمد (1373). ادبیات تطبیقی، ترجمه سید مرتضی آیت الله زاده شیرازی، ناشر: امیرکبیر.
فکوهی، ناصر(1387). درآمدی بر انسان شناسی تصویری و فیلم آتنوگرافیک، ناشر: نی
کربلایی لو ، مرتضی ( 1385 ). تحلیل فلسفی بازنمایی خدا، فصلنامه علمی قبسات، سال یازدهم ، شماره پنج، صص210-189.
معینی، منصوره (1400). نقش فاعلی شاعر در آفرینش شعر براساس بازخوانی های متفاوت از نظریه فلسفی هنری میمسیس، دوفصلنامه پژوهشهای بین رشتهای ادبی، سال سوم ، شماره پنجم، صص339-315.
منصور زاده، یوسف (1392). تحلیلی بر ماهیت نقاشیهای پیش از تاریخ اروپا، نشریه هنرهای تجسمی، دوره 18، شماره 2، صص15-1.
مونروسی ، بیردزلی ، هاسپرس، جان (1376). تاریخ و مسائل زیبایی شناسی، محمدسعید حنایی کاشانی، تهران: هرمس.
نستورخ ، میخائیل (1358). مبدا نژادهای انسان، ترجمه فرامرز نعیم، هوشنگ مشکین پور، چاپ سوم، تهران: اندیشه.
ولک، رنه (1377). تاریخ نقد جدید، ترجمه سعید ارباب شیرانی، چاپ دوم، تهران : نیلوفر
هاسپرز، جان (1379). فلسفه ذهن و زیبایی شناسی، یعقوب آژند، تهران: انتشارات دانشگاه تهران
هال، استوارت (1391). معنا ؛ فرهنگ و زندگی اجتماعی، ترجمه احمد گل محمدی، چاپ سوم، تهران : نشر نی
یغمایی ، ابوتراب ، شیخ رضایی ، حسین (1391 ). بازنمایی علمی، ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال دوم، شماره اول
Paik, Karen(2013). Art of Monster’s University, Chroniclebooks.USA.FSC.
Tatarkiewicz, Władysław (1973), Mimesis, Philip Wiener, Dictionary of; Studies the History of Ideas of Selected Pivotal Ideas, New York, Scribner, 225-230.
Fandomhttps://www.fandom.com
https://www.scientificamerican.com/article/race-is-a-social-construct-scientists-argue/ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 403 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 280 |