![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,076 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,705,378 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,939,874 |
تأثیر زندگی کوخنشینی و کاخنشینی بر انسان (مردم و جامعه) از منظر امام خمینی(ره) | ||
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان | ||
دوره 13، شماره 3، مهر 1402، صفحه 83-98 اصل مقاله (499.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jstmt.2023.359421.1613 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا جمشیدیها1؛ مریم شعبان* 2 | ||
1استاد گروه علوم اجتماعی اسلامی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دکترای جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر دربارۀ موضوع «تأثیر زندگی کوخنشینی و کاخنشینی بر انسان (مردم و جامعه) از منظر امام خمینی (ره)» انجام شده است. هدف پژوهش، بررسی ماهیت و چگونگی کوخنشینی و کاخنشینی و تأثیر آنها بر زندگی اجتماعی و رفتار انسان است که از منظر امام خمینی (ره) به آنها پرداخته شده است. روش پژوهش با رویکرد کیفی و طرح تحقیق «تحلیل اسنادی» است. برای انجام پژوهش بر منابع دستاول تمرکز شده است که مبانی اعتبار پژوهش هستند. یافتههای پژوهش نشان میدهد در جامعۀ اسلامی، کاخنشینی و زندگی به این سبک فساد و برای جامعه مضر است؛ زیرا موجب ایجاد فاصله در اجتماع، بیاعتمادی عمومی، تضعیف همبستگی و انسجام اجتماعی، ایجاد حس بیعدالتی و درنهایت تضاد و تعارض در جامعه میشود، اما کوخنشینی و داشتن این روحیه سبب همبستگی، انسجام و اعتماد در جامعه میشود و بستر مشارکت هرچه بیشتر را فراهم میکند؛ زیرا هدف از هر اقدام و مشارکتی رضای خداوند است و چنین امری علاوهبر اینکه در کنشگر ایجاد انگیزه میکند سبب بازتولید مشارکت و فعالیت بیشتر در خدمت جمع و جامعه میشود. براساس نتایج پژوهش، جامعهای با روح کوخنشینی پایدار است و رشد و توسعه خواهد یافت و همچنین دشمنان، در بحرانها از جمله جنگها، فتنهها و کارشکنیها نمیتوانند خدشهای به آن وارد کنند؛ زیرا مردم و حاکمیت در قالب کلیتی منسجم، هر ضربهای را نمیپذیرند و آن را دفع میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجملپرستی؛ جامعۀ اسلامی؛ کاخنشینی؛ کوخنشینی؛ مستضعفان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of Cottage and Palatial Life on People (People and Society) from Imam Khomeini’s Perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
Gholamreza Jamshidiha1؛ maryam Shaban2 | ||
1Professor, Department of Islamic Social Sciences, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2PhD in Sociology, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The topic of the current research is “The effect of cottage and palace life on people (people and society) from the perspective of Imam Khomeini.” The purpose of the research is to examine, from the perspective of Imam Khomeini, the nature and manner of living in cottages and palaces, as well as their impact on social life and human behavior. A qualitative approach and “documentary analysis” constitute the research methodology. In order to conduct research, the focus is on primary sources, which are the foundation of the research’s validity. The research demonstrates that in Islamic societies, palatialism and palatial architecture are corrupting and detrimental to society. Because it creates social distance, general mistrust, a weakened sense of solidarity and social cohesion, a sense of injustice, and ultimately social conflict. But the cottage style is distinct in addition to fostering solidarity, cohesion, and trust in the society, it lays the groundwork for more participation, since the purpose of every action and participation is to please God. As a result, in addition to motivating the activist, it promotes the reproduction of more participation and activity in the service of the community. The results indicate that a society with a nomadic spirit is stable and will grow and develop, and that enemies cannot harm the society during crises such as wars, seditions, and sabotage because the people and government, as a cohesive whole, reject and repel any strike. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cottage, Palace, Underprivileged, Luxury, Islamic Society | ||
مراجع | ||
ابنخلدون، عبدالرحمن (1369). مقدمۀ ابنخلدون. ترجمۀ پروین گنابادی. تهران: علمی و فرهنگی.
اخلاقی، مرضیه و شریعتمداری، شایسته (1385). انسانشناسی در اندیشۀ امام خمینی. چاپ اول. تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر امام.
اشپنگلر، اسوالد (1369). فلسه سیاست. ترجمه هدایتالله فروهر. تهران: نشر نظر.
خمینی، سید روحالله (1389). صحیفۀ امام: مجموعه آثار امام خمینی (س). دورۀ 22 جلدی. چاپ پنجم. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س).
دهخدا، علیاکبر (1385). لغتنامه. مجموعۀ دو جلدی. چاپ اول. تهران: دانشگاه تهران.
رشیدی، بهروز، جعفرینژاد، مسعود و فوزی، یحیی (1398). نقش سادهزیستی کارگزاران حکومتی در سلامت نظام جمهوری اسلامی ایران با رویکردی بر نظر امام خمینی (س). پژوهشنامۀ متین، 85، 57-71.
زاهدی، عبدالرضا و کریمیدرچه، محمد (1392). زهد و سادهزیستی و نقش آن در رشد فردی و اجتماعی از منظر آیات و روایات. مجلۀ معرفت اخلاقی، 4(2)، 23-40.
سوروکین، الکساندر پیتریم (1377). نظریههای جامعهشناسی و فلسفههای نوین تاریخ. ترجمۀ اسدالله نوروزی. رشت: حقشناس.
صادقی ارزگانی، محمدامین (1382). انسان کامل از نگاه امام خمینی و عارفان مسلمان. چاپ اول. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی.
فارابی، محمد (1398). آراء اهل المدینه الفاضله و مضاداتها. تهران: دار زینالعابدین.
گیدنز، آنتونی (1378). تجدد و تشخص (جامعه و هویت شخصی در عصر جدید). ترجمۀ ناصر موفقیان. چاپ اول. تهران: نشرنی.
محسن، مهدی (1358). فلسفۀ تاریخ ابنخلدون. ترجمۀ مجید مسعودی. تهران: علمی و فرهنگی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 134 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 136 |