تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,389 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,425 |
تاریخ فرهنگی آشوریان، از سیاست حافظه تا سیاست بایگانی (مطالعهی موردی ضایعههای فرهنگی جنگ جهانی اول ) | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
دوره 30، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 447-469 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2023.319737.1620 | ||
نویسندگان | ||
آرمین امیر1؛ علی خانمحمدی* 2 | ||
1گروه مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی: تهران، ایران. | ||
2گروه مطالعات فرهنگی، دانشکدة علوماجتماعی،دانشگاه علامه طباطبائی: تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مدتی کوتاه پس از رخداد ضایعه فرهنگی سیاست حافظهی دیگرگریز میان گروههای فرهنگی/ملل درگیر ایجاد میشود. این سیاست در افکار و حافظهی اقشار مختلف مردم بالاخص تاریخنگاران تاثیرات عمیقی برجای میگذارد. از طرفی، هر پادشاه و حاکمی بخشی از قدرت فرهنگی خویش را در ایجاد و کنترل بایگانی میداند. کشتار ارومیه در جنگجهانی اول، ضایعهی فرهنگی جهانی و مهمترین روزهای یادبودی در میان تمامی جوامع دور از وطن آشوری است. مقالهی کنونی روایتهای مختلفی که توسط کشیشان، نظامیان، مبلغان و دیپلماتهای ایرانی و خارجی از کشتار ارومیه نگاشتهشده را مطالعه میکند. روایتهای این رنج را بر اساس مقصران در سه دستهای خوارانگارانه، دشمنانگارانه و میانه میتوان تقسیم بندیکرد. روایتِ خوارانگار مسلمانان، روایتِ میانه کردها و سپاهیان عثمانی، روایتِ دشمنانگار آشوریان، ارامنه و سپاهیان روس و انگلیس را شر نمایش میدهد. در این روایتها آنان با رمزگانهای فریب خورده، بیدفاع،کافر و مزدور همنشین شدند. در حقیقت، آشوریان از نظر سطح اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اجتماعات و جوامع دور از وطن حتی فرودستتر از یهودیان هستند. از طرف دیگر، دولتها مقصر کشتار برای فراموشی جمعی ضایعهی فرهنگی اقدامات گسترده و زیادی میکنند. این عوامل باعث تداوم سیاست حافظه مبتنی بر شر و سیاست بایگانی مبتنی بر حذف در رابطه با هویت آنان شدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاست حافظه؛ سیاست بایگانی؛ مبلغ مذهبی؛ بایگانی؛ تاریخنگار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assyrian cultural history, from politics of memory to politics of the archive(A Case Study of the cultural trauma of World War I ) | ||
نویسندگان [English] | ||
Armin Amir1؛ Ali Khanmohammadi2 | ||
1Department of cultural studies, faculty of social sciences, Allameh Tabatabayi University, Tehran, Iran | ||
2Department of cultural studies,, Social Science, Allameh Tabatabai University: Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Shortly after the cultural traumas occur, the politics of memory evolves among cultural groups/nations involved. This policy has had a profound effect on the thoughts and memories of different segments of the population, especially historians. On the other hand, every king and ruler considers part of his cultural power to create and control archives. Uremia massacre in the first world war, global collective trauma & major global cultural trauma, and the most important Memorial Day among all the Assyrian Diaspora. the present study explores the different narratives of the Uremia Massacre recorded by the iranian and foreign priests, soldiers, missionaries and diplomats. The narratives of this suffering can be classified into three categories: humiliating, hostile, and moderate. The humiliating narrative of the Muslims, the narration of the middle Kurds and the Ottoman armies, the narrative of the hostile Assyrians, Armenians and the Russian and British armies are portrayed as evil. In these narrations, they were accompanied by deceived, defenseless, infidel and mercenary codes. In fact, the Assyrians are even subalter to the Jews in terms of the social, economic, and cultural level of their communities & diasporas. on the other hand, Governments are responsible for the massacre and are taking extensive measures to collective amnesia about the cultural trauma. These factors have led to the continuation of the evil-based politics of the memory and the elimination-based politics of the archive in relation to their identities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Politics of memory, Politics of the Archive, Missionary, Archives, Historian | ||
مراجع | ||
اردوبادی، محمد سعید (1380). سالهای خونین، ترجمة علیرضا نقی پور، تهران: اختران.
اسمیت، فیلیپدانیل و رایلی، الگزندر ( 1394). نظریه فرهنگی. ترجمة محسن ثلاثی، تهران: علمی، 140-138.
انجمن آشوریان تهران (6 اردیبهشت1393). تاریخچه انجمن آشوریان تهران، بازیابی از انجمن آشوریان تهران به نشانی:
آبادیان، حسین و خسروزاده، سیروان (1392). دنسترفورس: نخستین مداخلة نظامی بریتانیا در قفقاز (24 بهمنماه 1296- 23 شهریورماه 1297هـ. ش) ، پژوهشهای علوم تاریخی،(2)5.
آتابای، بدری (آذر 1355). کتابخانة سلطنتی ایران، یغما، سال 29، شمـاره 9.
آدورنو، تئودوردبلیو و آرنت، هانا (1396). دو جستار پیرامون آشویتس. ترجمة سارا اسکندری و رضا اسکندری، تهران: خرد سرخ.
آژند، یعقوب (1391). از کارگاه تا دانشگاه(پژوهشی در نظام آموزشی استاد - شاگردی و تبدیل آن به نظام دانشگاه در نقاشی ایران)، تهران: فرهنگستان هنر.
آقاسی، مهدی (۱۳۵۰ ). تاریخ خوی، تبریز: دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز.
آگامبن، جورج (1398). باقیماندههای آشویتس(شاهد و بایگانی)، ترجمة مجتبی گلمحمدی، تهران: بیدگل، 18.
بارکر، کریس (1396). مطالعات فرهنگی (نظریه و عملکرد)، ترجمة مهدی فرجی و نفیسه حمیدی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،521-516 و 387 و 617 .
بیات، کاوه (1381) ایران و جنگ جهانی اول(اسناد وزارت داخله)، تهران: سازمان اسناد ملی ایران، 3-402.
بیات، کاوه (1389). نامههای ارومیه(اسناد و مکاتبات محمدصادق میرزا معزالدوله از حکومت ارومیه( شوّال 1333 تا ربیع الاول 1334 ه ق). تهران: نشر و پژوهش فرزانروز، دوازده، چهارده، شانزده، هفده، هجده.
بیات، کاوه(1393). تحریف تاریخ آذربایجان،گفتگو، شماره 65، 149.
تمدن، محمد (1350). اوضاع ایران در جنگ اول(تاریخ رضاییه)، تهران: موسسه مطبوعاتی تمدن.
جانعلیزاده چوببستی، حیدر؛ علیوردینیا، اکبر و فرزبد، محمدمهدی (1396). جامعهشناسی حافظه جمعی: حوزه مطالعاتی پارادایمیک یا ناپارادایمیک؟. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، (40)10
جمالزاده، محمد (1362). گنج شایگان، تهران: کتاب تهران.
حەمەڕەش، سوران (2013) .کورد کییه ؟. له نده ن.
خسروزاده، سیروان (1397) راه بی سرانجام (نگاهی به سر گذشت آسوریان در جنگ جهانی اول)، تهران: شیرازه، 22-17
دهقان، علی (1348). سرزمین زردشت، ارومیه: ابن سینا.
ریلک، تراکل؛ سلان، پل (1383). کتاب شاعران (گزیده اشعار و مقالات)، ترجمة یوسف اباذری و مراد فرهادپور، تهران: فرخ نگار (وابسته به موسسه فرهنگی هنری کارنامه)، 246.
زکیبیگ، محمد امین (1380). زبدة تاریخ کرد و کردستان، ترجمة یدالله روشن اردلان، تهران: توس.
سیف، احمد (1378). قرن گم شده (اقتصاد و جامعه ایران در قرن نوزدهم)، تهران: نی.
شیخ نوری، محمد امیر؛ نایب پور، محمد و خسروزاده، سیروان (1394). فعالیت های سیاسی - نظامی مسیحیان و رقابت قدرتها در غرب آذربایجان (1914م-1918)، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهشنامه تاریخ های محلی ایران، 4( شماره اول- پیاپی 7-پاییز و زمستان 94).
ططری، علی و نیکبخت، رحیم (1390). تحولات غرب آذربایجان (به روایت اسناد مجلس شورای ملی دورههای سوم تا پنجم)، تهران: کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
فوریسون، روبر (1396). اتاقهای گاز در جنگ جهانی دوم، واقعیت یا افسانه؟. ترجمة ابوالفرید ضیاءالدینی، تهران: ضیاء اندیشه.
کاکوویچ ، ایوان (1384) کوه سمل، ترجمة ویلسان بتمنصور، تهران: نشر تاریخ ایران.
کتابی، احمد ( تابستان 1393). قحطی بزرگ و سراسری 1288 ه-ق در ایران، مجله اطلاعات سیاسی-اقتصادی، سال بیست و هشتم، شماره 296.
کتابی، احمد (1391) درآمدی بر بررسی علل اجتماعی قحطیها در ایران، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 172-170 و 181-178.
کرزن، جورج ناتیل (1380). ایران و قضیه ایران، ترجمة غلامعلی وحید مازندرانی، تهران: علمی و فرهنگی.
کسروی، احمد (1384) تاریخ هجده هزار ساله آذربایجان، جلد اول، تهران: امیر کبیر.
کینان، درک (1390). کردها و کردستان، ترجمة ابراهیم یونسی، تهران: نگاه معاصر، 15-114.
مالشویچ، سینیشا (1390). جامعه شناسی قومیت، ترجمة پیروز دلیرپور، تهران: آمه، 223.
مجد، محمدقلی( 1386). قحطی بزرگ، ترجمة محمد کریمی، تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، 60-58 و 64-66.
مردوخکردستانی، محمد (1382). تاریخ کرد و کردستان، سنندج : شوان.
مرکز تحقیقات، مطالعات و مقالات آشور (28اسفند 1397). سرنوشت بازماندگان امپراطوری آشور، بازیابی از مرکز تحقیقات، مطالعات و مقالات آشور به نشانی: http://ashour.ir/ContentDetails.aspx?ContentId=5186
معتمدالوزاره، رحمتالله خان (1395). ارومیه در محاربه عالمسوز. تدوین کاوه بیات، تهران: شیرازه.
مک داول، دونالد (1383). تاریخ معاصر کرد، تهران: پانیذ.
ملک زاده،الهام و همکاران (1392). میزگرد بررسی قحطی بزرگ؛ هولوکاست ایرانی افسانه بود؟ پیامدهای جنگ جهانی اول و قحطی در ایران، تهران: بازیابی از تاریخ ایرانی به نشانی:
ملکزاده، الهام ( آبان 1393). قحطی بزرگ، گفتگو، شماره 65، 143.
موریس، هیثر(الف) (1398). خالکوب آشویتس، ترجمة سودابه قیصری، تهران: ثالث.
موریس، هدر(ب) (1398). تتوکار آشویتس، ترجمة بهنام بامداد، تهران: کتاب مرو.
میروشنیکف، ایوانوویچ لو (1344). ایران در جنگ جهانی اول، ترجمة علی دخانیاتی، تهران: کتاب سیمرغ.
مینورسکی، ولادمیر (1379). کُرد، تاریخ، زبان و فرهنگ، ترجمة حبیب الله تابانی، تهران: گستره.
ناشناس(1359). تراژدیهای آشوریها، ترجمة یوناتن بنت کلیا، تهران: ایلونا.
نبوی، حسین (1392). به سوی درک زیباشناختی از فرهنگ: نظریة «برنامهی قوی» در جامعهشناسی فرهنگی جفری الگزاندر، مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)، (2)20.
نیکیتین، بازیل (1365). خاطرات و سفرنامه میسیو نیکیتین، ترجمة علی محمد فرهوش، تهران: کانون معرفت، 32- 207و231.
همایونفرخ، رکنالدین (1347). کتاب و کتابخانههای شاهنشاهی ایران، تهران: وزارت فرهنگ و هنر.
abadiyan, H., & khosrozade, S. (2014). Dunsterforce: the 1st British Military Intervention in Caucasia (13 January- 14 September 1918). Historical Sciences Studies, 5(2) (inPersian).
Adorno, T. W., & Arendt, H. (2017). Two essays about Auschwitz. translated by Sara Eskandari & Reza Eskandari. Tehran: kherad-sorkh (inPersian).
Agamben, G. (2019). Remnants of Auschwitz: The witness and the archive. translated by Mojtaba Golmohamadi. Tehran: bidgolpublishing(inPersian).
Aghasi, M. (1971), History of Khoy, Tabriz: Publications of the Institute of History and Culture of Iran(inPersian).
Ashur Research Center (2017). The fate of the survivors of the Assyrian Empire, retrieved from the Ashur Research Center at: http://ashour.ir/ContentDetails.aspx?ContentId=5186
Assyrian Association of Tehran (May 6, 2013). History of Tehran Assyrian Association, retrieved from Tehran Assyrian Association at
Atabai, B. (1974). Fehrist-i muraqqat-i kitabkhana-i saltanati. Tehran, Samshi, 1353, 361 (inPersian).
Azhand, Y. (2012). From the workshop to the university (research on the teacher-apprentice educational system and its transformation into the university system in Iranian painting). Tehran: Farhangestan-e-Honar Publications(inPersian).
Barker, C. (2017). Cultural studies: Theory and practice. translated by Mehdi Faraji & Yalda N. Hamidi. Tehran: Institute for Social and Cultural Studies of the Ministry of Science, Research and Technology, pp. 521-516 ,617 & 387 (inPersian).
Bayat, K. (1990). Iran and the First World War. Documents of the Ministry of Interior, Tehran, PP 402-3(inPersian).
Bayat, K. (2005). Distortion of Azerbaijan's history. Goftegoo, 65, 149(inPersian).
Bayat, K. (2010). Letters of Urmia (documents and correspondence of Mohammad Sadegh Mirza moezeldoleh from the government of Urmia). Edited by Kaveh Bayat.Tehran: farzanpublishers, PP Twelve, fourteen, sixteen, seventeen, eighteen(inPersian).
Celan, P., & Trakl, G. (2004). Book of Poets (selection of poems and articles). Translated by Yousef Abazari & Morad Farhadpour. Tehran: .karname, P 246(inPersian).
Curzon, G. N. (2001). Persia and the Persian Question. Translated by Gholamali Vahid Mazandarani. Tehran: elmifarhangipub.
Daniel, S. P. (2005). Cultural theory; an introduction, translated by Hasan Pouyan. Dialog of Civilizations International Research Center, pp. 138-40 (inPersian).
Dehghan, A. (1969). Land of Zoroaster, Natural, Political, Economic, Cultural, Social and Historical Situation of Rezaieh (Urmia), 222. Tehran: Ebn Sina(inPersian).
Farrukh, H., al-Dīn, R., & Ṣārimī, A. Ṭ. (1968). History of books and the imperial libraries of Iran. (inPersian).
Faurisson, R. (2017). The Gas Chambers: Truth or Lie?. Translated by Abolfarid Ziaoddini. Tehran: Zia Andisheh(inPersian).
Jamalzadeh, M. A. (1983). Ganje Shayegan [The Treasure of Shayegan, the Economic Situation of Iran in the Beginning of the Twentieth Century]. Tehran: Ketabe Tehran(inPersian).
Janalizadeh Chub Basti, H., Aliverdinia, A., & Farzbod, M. M. (2018). Sociology of Collective Memory: Paradigmatic or Nonparadigmatic Field of Study?. , 10(40), 37-7(inPersian).
Kakovitch, I. (2005). Mount Semele. Translated by Wilson Bet-Mansour. Tehran: Iran's history pub(inPersian).
Kasravi, A. (1978). Eighteen-year history of Azerbaijan. Tehran: Amirkabir(inPersian).
Ketabi, A. (2012). An introduction to the study of the social causes of famines in Iran. Research Institute of Humanities and Cultural Studies, PP 170-2 & 178-81 (inPersian).
Ketabi, A. (2014). The great famine of 1288 AH in Iran. Political & Economic Ettelaat, 28(296) (inPersian).
Khosrozadeh, S. (2018). The Endless Way (a look at the Assyrians' past in World War I). Tehran: shirazehketab, pp. 17-22 (inPersian).
Kinnane, D. (2011). The kurds and kurdistan. Translated by Ebrahim Younesi. Tehran: negahe moaser pub, PP 114-15(inPersian).
Majd, M. G. (2007). The Great Famine & Genocide in Iran: 1917-1919. Translated by Mohammad Karimi.Tehran: Institute of Political Studies and Research, PP 58-60 & 64-66 (inPersian).
Malekzadeh, E. (2014). Great famine. Goftegoo, 65, 143(inPersian).
Malekzadeh, E., & et al., (2012). Great Famine Review Round Table; Was the Iranian Holocaust a myth? Consequences of World War I and Famine in Iran, Tehran: Recovery from Iranian History to:http://www.ihcs.ac.ir/fa/news/6366/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5%DB%8C%D9%BE%DB%8C%D8%A7%9%85%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D9%86%DA%A%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%88%D9%84-%D9%88-%D9%82%D8%AD%D8%B7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%
Maleševic, S. (2011). The sociology of ethnicity. Translated by Parviz Delirpour .Tehran: Ame pub, P 223 (inPersian).
Mardukh, M. (1972). Tarikh-e-Kurd va Kurdistan (the history of Kurds and Kurdistan). Sanandaj, Qkariqhi(inPersian).
McDowall, D. (2004). A modern history of the Kurds. kurds and kurdistan. Translated by Ebrahim Younesi. Tehran: paniz pub(inPersian).
Minorsky, V. F. (2000). Kurdish: history, language and culture. Translated by Habibullah Tabani.Tehran: gostarehpub(inPersian).
Miroshnikov, L. I. (1965). Iran in World War I: Lectures Read at Harvard University in November 1962. Translated by Ali Dokhaniyati.Tehran: simurgh book(inPersian).
Morris, H. (2019)(a). The Tattooist of Auschwitz: the heartbreaking and unforgettable bestseller. Translated by Sudabeh Ghaisari. Tehran: salesspublication(inPersian).
Morris, H. (2019)(b). The Tattooist of Auschwitz: the heartbreaking and unforgettable bestseller. Translated by Behnam Bammad. Tehran: Marv Kitab(inPersian).
motamed alvozāreh, R. (2016). Urmia in the war of the burning world. Edited by Kaveh Bayat.Tehran: shirazehketab(inPersian).
nabavi, H. (2014). Towards aesthetic understanding of Culture: Jeffrey Alexander’s ‘Strong program’ theory in ‘Cultural Sociology’. Sociological Review, 20(2), 9-43. doi: 10.22059/jsr.2014.56268
Nikitin, B. (1986). Monsieur Nikitin's memoirs and travelogue. Translated by Ali Mohammad FarahVash .Tehran: Marafet Publishing Center, PP 207-32 (inPersian).
Ordubadi, M. S. (2001). Years of blood: a history of the Armenian-Muslim clashes in the Caucasus, 1905-1906. translated by Alireza Naqipour. Akhtaranbook (inPersian).
Seyf, A. (1999). The Lost Century: Economy and Society of Iran in the 19th Century). Tehran: Ney(inPersian).
Sheikh Nouri, M. A., Naibpour, M., & Khosrozadeh, S. (2016). “Christian Political – military activities” and The Competition of Powers in the West Azarbaijan (1914-1918). Research Journal of Iran Local Histories, 4(1) (inPersian).
Tamadon, M. (1971). Iran's situation in the first war (Rezaiyeh history), Tehran: Tamdan Press Institute (inPersian).
Ttari, A. & Nikbakht, R. (2011). Developments in West Azerbaijan: according to the documents of the National Council of the third to fifth periods. Tehran: Islamic Council Library and Documents Center (inPersian).
Unknown. (1980). Assyrian tragedies. Translated by Yonathan Betkolia. Tehran: Ilona(inPersian).
Zaki, M. A. (2001). The Summarized Book on Kurdish History and Kurdistan. Translated by Yadullah Roshan-Ardalan. Tehran: Toos (inPersian).
Akçam, T. (2007). A shameful act: The Armenian genocide and the question of Turkish responsibility. Macmillan.
Alexander, J. C. (2003). The meanings of social life: A cultural sociology. Oxford University Press, USA, pp. 109-11.
Alexander, J. C. (2013). Trauma: A social theory. UK: Polity Press ( pp. 6,7,26-8).
Alexander, J. C., & Smith, P. (2010). Handbook of Cultural Sociology. In J. R. Hall, L. Grindstaff, & M. c. Lo, The Strong Program( Origins, achievements, and prospects) (J. R. Hall , L. Grindstaff, & M. c. Lo, Trans., p. 19). London, UK: Routledge.
Alexander, J. C., Eyerman, R., Giesen, B., Smelser, N. J., & Sztompka, P. (2004). Cultural trauma and collective identity. Univ of California Press.
Assyrian Universal Alliance. (2018). Assyrian genocide. Retrieved from Assyrian Universal Alliance: http://aua.net/?s=Assyrian+genocide&paged=2
BetGivargis_McDanie, M. (2007). Assyrians of New Britain. Charleston, South Carolina, USA: Arcadia Pub.
Bloxham, D., & Kushner, T. (2001). Genocide on trial: war crimes trials and the formation of Holocaust history and memory. Oxford University Press.
Burke, P. (2011). History as Social Memory. In J. K. Olick, V. V. Seroussi, & D. Levy (Eds.), The Collective Memory Reader (p. 188). Oxford, UK: Oxford University Press.
DeKelaita, R. (1923). In M. Zonis (Ed.), The Origins and Development of Assyrian Nationalism (pp. 1,3,7,15,17). Chicago, USA: University of Chicago, (submitted to the Committee on International Relations). Retrieved from www.aina.org
Donabed, S., & Donabed, N. (2006). Assyrians of eastern Massachusetts. Arcadia Publishing.
Donef, R. (2014). The Hakkari Massacres: Ethnic cleansing by Turkey 1924-25.
Eyerman, R. (2003). Cultural trauma: Slavery and the formation of African American identity. Cambridge University Press, pp. 5-9.
Eyerman, R., Alexander, J. C., & Breese, E. B. (2015). Narrating trauma: on the impact of collective suffering. Routledge.
Finney, P. (2010). Remembering the road to World War Two: International history, national identity, collective memory. Routledge.
Fromkin, D. (2001). A peace to end all peace: The fall of the Ottoman Empire and the creation of the modern Middle East. Macmillan.
Gaunt, D. (2006). Massacres, Resistance, Protectors: Muslim-Christian Relations in Eastern Anatolia during World War I. Gorgias Press.
Gaunt, D., Atto, N., & Barthoma, S. O. (Eds.). (2017). Let Them Not Return: Sayfo–The Genocide Against the Assyrian, Syriac, and Chaldean Christians in the Ottoman Empire (Vol. 26). Berghahn Books.
Ghassemlou, A. R. (1965). Kurdistan and the Kurds. Prague: Publishing House of the Czechoslovak Academy of Sciences (p 53).
Giesen, B., & Eisenstadt, S. N. (2015). Triumph and trauma. Routledge
Giesen, B., & Schneider, C. (2004). Tätertrauma: nationale Erinnerung im öffentlichen Diskurs.
Jacobs, J. (2010). Memorializing the Holocaust. IB Tauris & Company Limited.
Khosroeva, A. (2017). The Assyrian genocide in the Ottoman Empire and adjacent territories. In The Armenian Genocide: Wartime Radicalization or Premeditated Continuum (pp. 267-274).
Müller, J. W., & Mueller, J. W. (Eds.). (2002). Memory and Power in Post-war Europe: Studies in the Presence of the Past. Cambridge University Press.
Naayem, J. (2012). Shall this Nation Die?. Gorgias Press.
Naby, E. (1977). The Assyrians of Iran: Reunification of a" Millat," 1906-1914. International Journal of Middle East Studies, 8(2), 237-249.
Olick, J. K. (2013). The politics of regret: On collective memory and historical responsibility. Routledge.
Olick, J. K. (2016). The sins of the fathers: Germany, memory, method. University of Chicago Press.
Olick, J. K., Adams, J., Steinmetz, G., Corney, F. C., & Zamponi, S. F. (2003). States of memory: Continuities, conflicts, and transformations in national retrospection. Duke University Press.
Olick, J. K., Vinitzky-Seroussi , V., & Levy, D. (Eds.). (2011). The collective memory reader. Oxford University Press.
Perkins, J. (2012). A residence of eight years in Persia, among the Nestorian Christians: with notices of the Muhammedans. Dalton House, Massachusetts, USA: Forgotten Books.
Riggs, H. H. (1997). Days of Tragedy in Armenia: Personal Experiences in Harpoot, 1915-1917. Gomidas Institute.
Rockwell, W. W. (1916). The Pitiful Plight of the Assyrian Christians in Persia and Kurdistan: Described from the Reports of Eye-witnesses (Vol. 44). American Committee for Armenian and Syrian Relief.
Shahbaz, Y. (2006). The Rage of Islam: An Account of the Massacres of Christians by the Turks in Persia. Gorgias Press.
Shoumanov, V. (2001). Assyrians in Chicago. Arcadia Publishing.
Stafford, R. S. (2006). The tragedy of the Assyrians. Gorgias Press (pp. 151-2).
Stepto, R. B., Adorno, T. W., & Adorno, J. K. (2010). Guilt and defense: on the legacies of national socialism in postwar Germany. Harvard University Press.
Travis, H. (2010). Genocide in the Middle East: The Ottoman Empire, Iraq, and Sudan (pp. 237–77, 293–294).
Werda, R. J. E. (1924). The Flickering Light of Asia. Aina. org. Assyrian International News Agency(p138).
Yacoub, J. (2016). Year of the Sword: The Assyrian Christian Genocide, a History. Oxford University Press.
Yohannan, A. (2017). The Death of a Nation: Or, The Ever Persecuted Nestorians Or Assyrian Christians. Dalton House, Massachusetts., USA: Forgotten Books.
Zehfuss, M. (2007). Wounds of memory: The politics of war in Germany (pp. 116-121). Cambridge: Cambridge University Press.
Zirinsky, M. (1998). American presbyterian missionaries at Urmia during the Great War. J Assyr Acad Stud, 6, 12-27. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 201 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 171 |