
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,240 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,238,909 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,074,993 |
کاربرد نقاشیهای کودکانه در ساختار، خلق شخصیت و فضاسازی انیمیشن (مورد پژوهی تطبیق آثار منتخب فرشید شفیعی و مهدیار "کودک ۸ ساله") | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 2، دوره 28، شماره 4، دی 1402، صفحه 19-33 اصل مقاله (2.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2023.365924.615797 | ||
نویسندگان | ||
پیام زین العابدینی* 1؛ دنیا بهرمن2 | ||
1استادیار، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد انیمیشن، گروه انیمیشن، دانشکده هنر، دانشگاه سوره تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
نقاشی ابزاری هنری است که در آن میتوان تصورات ذهنی از دنیای پیرامون را به نمایش گذاشت. کودکان نیز نقاشی را وسیلهای میپندارند تا به شیوههای گوناگون آرزوها خود را که برایشان دستنیافتنی است، محقق نموده و به تصویر بکشانند. نقاشی برای کودکان جولانگاهی به دور از واقعیت است که خیالشان را در صفحه نمایش مجسم و ثبت میسازد. همذات پنداری با کودکان همواره موردتوجه افراد گوناگون و هنرمندان بوده و آنها تلاش کردهاند برای جذب کودکان روشهای مختلفی را مورد استفاده قرار دهند. هنرمندان انیمیشنساز با چنین پنداشتی آثاری را تولید کردهاند که از جمله میتوان به هنرمند نقاش و انیمیشنساز، فرشید شفیعی اشاره نمود. پژوهش حاضر با هدفی کاربردی و رویکردی روانشناسانه بر اساس اجماع نظرات روانشناسان کودک انجام شده است. روش تحقیق کیفی و بر اساس جمعآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای/ میدانی و آرشیوهای صوتیتصویری و بر مبنای مطالعه موردی است. ازاینروی سه اثر خرمالو، ماشین بابام، پیادهرو ساخته فرشید شفیعی از موارد مطلوب گزینششده و مورد تحلیل قرار گرفته است. نتیجۀ حاصله، نشان از آن دارد نقاشی کودکان از لحاظ سادگی در سبک، رنگ، تصویرسازی میتواند منبع خاصی برای ساخت انیمیشن در سبکی نو باشد که قادر است ارتباط مناسبی با مخاطب برقرار سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
شخصیت نمایشی؛ فضاسازی؛ کودک؛ انیمیشن؛ نقاشی کودکان؛ فرشید شفیعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Use of Children’s Drawings in Structure, Character and Concept Design of Animation (A case study: Farshid Shafiei’s and Mahdiyar’s selected art works) | ||
نویسندگان [English] | ||
payam Zinalabedini1؛ Donya Bahreman2 | ||
1Assistant Professor, Department of Advanced Studies of Art, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Master of Animation, Department of Animation, Faculty of Art, Soore University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Painting is an art form that reflects our imagination (or internal vision) or our perspective of our surroundings. One of Children’s use of paintings is to realize and depict dream and insights that are sometimes unattainable for them. Children do not select drawing instruments randomly; their choice indicates their personality. Painting is a natural process for a child, and due to insufficient verbal expression, children prefer to use art for communication. A child expresses their feelings for such things as dreams, hopes, nightmares, fears and joys by using line, form and color in drawing. Lines and forms that apparently may not mean anything special to anyone else, reflect and reveal their character traits. The important period of childhood painting starts from age 2 and continues until 13. This period is divided into different intervals in terms of a child’s cognative and verbal ability such as 2 to 3 years old, 3 to 5 years old, 5 to 8 years old and 8 to 13 years old. Identification with children’s ability to express themselves through visual art has always received much attention by various individuals, including artists who attempt to attract children via a variety of methods. Animation is considered an artistic and captivating media for children that can make the impossible world possible for them; therefore, it can be used to convey concepts to children. Drawing one of the popular cartoon characters in the world of animation is interesting for them. Children see themselves in these animations and observe that their favorite hero can do and experience things that they cannot do in their real life. Children normally intend to be in the place of their favorite cartoon characters. This reaction can be vividly observed in children's drawings as they take their favorite characters as role models. Animation artists, such as the painter and animator, Farshid Shafiei, have created a lot of art work with this vision. Shafiei can be regarded as an illustrator, writer and animation director. In his works, Shafiei attempts to discover new visual possibilities and in each animation, he extracts potential capacities and pursues a story of abstraction. Mahdiyar is also a child whose paintings have been observed and analyzed from the age of 3 to 8. Using an integrated consensus of pediatric psychologists, the present study attemptes to persuade a functional psychological view on this demography, based on collecting data from library/field sources and audio-visual archives as well as case studies. Hence, three short animation films: Persimmon, My Dad’s Car, and Sidewalk produced by Farshid Shafiei and selected works of Mahdiyar have been chosen and analyzed. The result indicates that children’s painting can be a special source for creating animation in a new style in terms of simplicity in style, color and illustration that can create appropriate suitable connection with the audienc. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
concept design, children artwork, Animation Characterization, Farshid Shafiei | ||
مراجع | ||
الیوریو فراری، آنا (۱۳۷۹). نقاشی کودکان و مفاهیم آن، ترجمه عبدالرضا صرافان، تهران: دستان.
پیکرینگ، جان (۱۳۸۶). مبانی هنرهای تجسمی کودکان، ترجمه مرضیه قرهداغی، تهران: دنیای نو.
توماس، گلین وی (۱۳۹۷). مقدمهای بر روانشناسی نقاشی کودکان، ترجمه عباس مخبر، تهران: بان.
خطیبی، مهسا (1392). ترجمه کتاب «درک و تفسیر نقاشی کودکان»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده زبانهای خارجی. استاد راهنما: جعفر جهانگیر میرزا حسابی، استاد مشاور: مهدی حیدری .
ساروخانی، باقر (1395). کودکان و رسانههای جمعی، تهران: دانشگاه صدا و سیما.
طوری، شهباز (۱۳۷۲). کودکان چرا و چگونه نقاشی میکنند؟، تهران: فلک.
کرمن، لوئیز (۱۳۷۳). تحلیل روانشناختی نقاشی کودکان، ترجمه: دکتر مرتضی نقابیان، انتشارات: توس.
کلاگ، رودا (۱۳۹۶). تجزیهوتحلیل هنر کودکان، ترجمه: زینب رجبی، تهران: اسم.
محمد اسماعیل، علیرضا (۱۳۸۶). نقاشی زبان کودک، تهران: یساولی.
https://www.ibby.org/archive-storage/12_HCAA_Dossiers/2020_Illus/Dossier_Iran_Shafiei-min.pdf. https://novakdjokovicfoundation.org/learn-to-decode-childrens-drawings/. مراحل رشد روانی و جنسی https://esanj.ir/mag/character/sigmund-freud/freud-stages-of-psychosexual-development, Accessed Nov. 2023. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 446 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 413 |