1گروه رفتار حرکتی ، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا تهران، ایران
2گروه رفتار حرکتی ، دانشکده علوم ورزشی ، دانشگاه الزهرا تهران، ایران.
3گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا تهران، ایران.
4گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا تهران، ایران .
چکیده
مقدمه: یکی از پیچیدهترین فرایندها در زمینۀ ورزش حرفهای، تصمیمگیری است از این حیث هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین تصمیمی بر پیشبینی و تصمیمگیری خلاقانه در تکلیف بدمینتون بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون است. جامعۀ آماری پژوهش تمام دانشجویان دختر 20 تا 30 سال بود که از این بین به روش نمونهگیری در دسترس 40 دانشجوی دختر انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه تمرین تصمیمی و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامۀ تصمیمگیری خلاقانه، دوربین فیلمبرداری، لپتاپ و پروژکتور ابزارهای مورد استفاده در پژوهش بود. در پیشآزمون، هنگام مشاهدۀ ضربۀ تاس بدمینتون از طریق فیلم ویدئویی که در لحظۀ برخورد توپ با راکت قطع شده بود، تصمیمگیری خلاقانه و پیشبینی با 20 کلیپ ویدئویی سنجیده شد. گروه تمرین 400 کوشش تمرین تصمیمی انجام دادند و گروه کنترل فقط به تشخیص جهت ضربه پرداختند. پس از 48 ساعت پسآزمون گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد در پسآزمون، گروه تمرین خلاقیت بیشتری در تصمیمگیری نسبت به گروه کنترل داشتند (2/64=F) و مهارت پیشبینی جهت ضربه در گروه تمرین بهتر از گروه کنترل بود (4/17=F). نتیجهگیری: طبق نتایج تمرین تصمیمی سبب شد بازیکنان گروه تمرین با خلاقیت بیشتری جهت و محل فرود ضربه را تشخیص دهند و برای هر ضربه راهکارهای متعددی ارائه دهند. بهنظر میرسد تمرین تصمیمی در تسهیل و ارائۀ راهحلهای مختلف تأثیر بسزایی داشته است.
1Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences , Alzahra University, Tehran, Iran
2Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences , Alzahra University, Tehran, Iran .
3Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran.
4Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran .
چکیده [English]
Introduction: One of the most complex processes in the field of sports expertise is decision-making. In this respect, this study aimed to investigate the effect of decision training on anticipation and creative decision-making in badminton. Methods: The current research is a quasi-experimental type with a pre-test and post-test design. The statistical population of the present study was all female students aged 20 to 30 years, from which 40 female students were selected by the available sampling method and randomly assigned into two decision training and control groups. A creative decision-making questionnaire, video camera, laptop, and projector were the tools used in the research. In the pretest, creative decision-making and anticipation were measured with 20 video clips while watching a badminton overhead shot through a video clip that was interrupted at the moment of racket-ball contact. The training group practiced 400 decision training trials and the control group just recognized the direction of the shots. A post-test was taken after 48 hours. Results: The result revealed that in the post-test, the decision training group had more creativity in decision-making than the control group (F=2.64) and in the training group, the skill of anticipating the direction of the shots was better than the control group (F=4.17). Conclusion: According to the results, the decision training made the players of the training group recognize the direction and landing place of the shot with more creativity and provide several solutions for each shot. It seems that decision training has a significant effect in facilitating and providing different solutions.