تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,117,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,222,824 |
بهینهسازی تخصیص بار آلودگی در رودخانه کر با رویکرد تجارت مجوز تخلیه بار آلودگی | ||
مدیریت آب و آبیاری | ||
دوره 14، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 169-185 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwim.2023.365797.1108 | ||
نویسندگان | ||
حسین منتصری* 1؛ محسن علمداری1؛ محمد پروین نیا1؛ رضا خلیلی2 | ||
1گروه مهندسی عمران گرایش منابع آب دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران. | ||
2گروه مهندسی محیطزیست گرایش آب و فاضلاب دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در این پژوهش بهمنظور مدیریت کیفی رودخانه کر، روشی باهدف حداقل سازی هزینههای حفظ محیط زیست و تأمین استاندارد کیفیت آب رودخانه با توجه به جنبههای اجرایی سیاستها ارائه شده است. پس از شناسایی منابع آلاینده در رودخانه کر و گروهبندی آنها، برای هر گروه تخلیهکننده سناریوهای تصفیه فاضلاب در نظر گرفته شد و هزینه مربوط به هر سناریو محاسبه گردید. با توجه به خطاها و عدم قطعیتهای ذاتی در برآورد هزینههای تصفیه و جریمه نقض استانداردهای کیفیت آب یک روش تصادفی با ترکیب رویکردهای تصمیمگیری و روش شبیهسازی مونتکارلو برای شناسایی بهترین سناریوهای تصفیه ایجاد شد. رویکردهای تصمیمگیری مورداستفاده جهت افزایش قابلیت اجرایی برنامههای تجارت بار آلودگی و بررسی مطلوبیت تخلیهکنندگان شامل گزینش اجتماعی تصادفی (SSCR)، چانهزنی بازگشتی تصادفی (SFB) و تصمیمگیری چندمعیاره تصادفی (SMCDM) است که هر رویکرد شامل روشهای مختلفی است. درنهایت، بهمنظور کاهش هزینهها و ایجاد انگیزه در تخلیهکنندهها برای مشارکت داوطلبانه در حفاظت کیفی رودخانه، گزینه برتر توسط هر رویکرد براساس معیار هزینه، بهعنوان مجوز اولیه تخلیه بار آلودگی وارد مدل بهینهسازی، سیستم نسبت-تجارت توسعهیافته (ETRS) میگردد. نتایج حاصل از اجرای مدل پیشنهادی نشان میدهد براساس رویکرد SSCR، هزینهها به میزان 53/4 درصد و رویکرد SFB، هزینهها به میزان 73/1 درصد کاهش مییابد درحالیکه توافق نسبی بین منابع آلاینده فراهم میکند. همچنین براساس رویکرد SMCDM، هزینهها به میزان 5/24 درصد کاهش مییابد، اما ازنظر منابع آلاینده کمتر قابلقبول است، زیرا علاوه بر توزیع بهینه نارضایتی در بین ذینفعان، تلاش میشود گروههای تخلیهکننده به یک گروه تبدیل شود که حالت پویای قدرت موجود در بین گروهها در شرایط واقعی در نظر گرفته نمیشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تخصیص بار آلودگی؛ رویکردهای تصمیمگیری؛ سیستم نسبت-تجارت توسعهیافته؛ عدم قطعیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Optimization of waste load allocation in Kor River using trading pollutant discharge permits approach and uncertainty consideration | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Montaseri1؛ Mohsen Alamdari1؛ mohammad parvinnia1؛ Reza Khalili2 | ||
1Department of Civil Engineering, Water Resources, Yasouj University, Yasouj, Iran. | ||
2Department of Environmental Engineering, Department of Water and Wastewater, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In this thesis, in order to manage the quality of the river, a structure with the objectives of minimizing the environmental protection costs and providing the river water quality standard according to the implementation aspects of the policies is presented. After identifying the polluting sources in the studied area and grouping them, a number of sewage treatment scenarios were considered for each discharge group, and the cost related to each scenario was calculated.Considering the inherent errors and uncertainties in the estimation of treatment costs and penalty for violating water quality standards, a random method was created by combining decision-making approaches and the Monte Carlo simulation method to identify the best treatment scenarios.The decision-making approaches used to increase the implementation capability of pollution load trading programs and examine the desirability of dischargers include stochastic social choice rules (SSCR), stochastic fallback bargaining (SFB) and stochastic multi-criteria decision-making (SMCDM), each approach includes different methods. Finally, in order to reduce the costs and motivate the dischargers to voluntarily participate in the quality protection of the river, the best option by any approach based on the cost criteria, as the initial permission to discharge the pollution load into the optimization model, the extended trading-ratio system (ETRS).The results of the implementation of the proposed model show that according to the SSCR approach, the costs are reduced by 4/53 Percent and by the SFB approach, the costs are reduced by 1/73 Percent while providing a relative agreement between polluting sources. Also, based on the SMCDM approach, the costs are reduced by 24/5 Percent, but it is less acceptable in terms of polluting sources, because in addition to the optimal distribution of dissatisfaction among the beneficiaries, efforts are made to group the evacuees into one group. Become, that the dynamic state of power existing among groups in real conditions is not considered. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pollution load allocation, Decision-making approaches, Developed ratio-trade system, Uncertainty | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 263 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 161 |