![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,076 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,705,468 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,939,969 |
کاشی شمارۀ ۱۱۸۶- ۱۹۲۶ مؤسسۀ هنر شیکاگو: گمشدهای از جلوخان مسجد جامع عباسی اصفهان | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 4، دوره 28، شماره 4، دی 1402، صفحه 49-63 اصل مقاله (7.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2023.355612.667065 | ||
نویسندگان | ||
محمد غلامعلی فلاح* 1؛ محمد صادق اکرامی2 | ||
1استادیار مرکز مستندنگاری، مطالعات و مرمت معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری معماری، مرکز مستندنگاری، مطالعات و مرمت معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
قطعهای کاشی هفترنگ در مؤسسۀ هنر شیکاگو به شمارۀ ۱۱۸۶-۱۹۲۶ محفوظ است. اولین بار آرتور اپم پوپ، در سال ۱۹۳۸، تصویر این کاشی را منتشر کرد و ضمن ذکر مشخصات فنی کاشی آن را متعلق به مسجد جامع عباسی اصفهان دانست؛ اما از محل اصیل قرارگیری این کاشی در بنای یادشده خبری نداد. دانشوران پس از او نیز پرسشی از محل اصیل قرارگیری این کاشی مطرح نکردند. پرسش این تحقیق از محل اصیل قرارگیری این کاشی در مسجد جامع عباسی اصفهان است. در این تحقیق با روش سندپژوهی و با ابزار مطالعۀ میدانی و مطالعۀ کتابخانهای و از طریق بررسی دقیق کالبد بنا و نیز جستجو و تحلیل موشکافانۀ عکسهای تاریخی نشان دادهاند که محل اصیل قرارگیری این کاشی بدنۀ جنوب شرقی جلوخان مسجد جامع عباسی بوده است. این تحقیق نشان میدهد که کاشی محفوظ در مؤسسۀ هنر شیکاگو بین سالهای ۱۸۹۷ تا ۱۹۲۵ به صورت منفرد، و در عین سالم بودن همۀ کاشیهای اطرافش، از بدنۀ جنوب شرقی جلوخان این بنا جدا شده است. سپس پوپ و همراه او، هانری جی پتن، در سفر سال ۱۹۲۵ به ایران، به ظن قوی آن را خریداری و از اصفهان خارج کردهاند. این کاشی پس از بازگشت پوپ و پتن به امریکا در ۱۹۲۶ به ثبت مؤسسۀ هنر شیکاگو درآمدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
مسجد جامع عباسی اصفهان؛ جستجوی مکان اصیل؛ مؤسسۀ هنر شیکاگو؛ آرتور اپم پوپ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Tile no. 1926-1186 Preserved at the Art Institute of Chicago, a Missing Piece from the Portal of the Royal Mosque in Isfahan | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Gholamali Fallah1؛ Mohammad Sadeq Ekrami2 | ||
1Assistant Professor of Architecture, Centre for Documentation, Architectural Studies and Restoration, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
2Ph. D. Student of Architecture, Centre for Documentation, Architectural Studies and Restoration, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
At the Art Institute of Chicago, there is a piece of tile with reference number 1926-1186 under the collection of ‘Logan, Patten, Ryerson’. This seven-colored tile contains a square Kufic inscription, on a 45 * 45 squared grid, including four repetitions of the phrase "Allāh-u lā 'ilāh-a illā huw." The word "huw" and a part of the pattern at the middle of four sides of the design are in turquoise color, and other parts of the text are white on an azure (dark blue) background. In July 2010, the Art Institute of Chicago exhibited this tile in an exhibition entitled "Arthur Pope and a New Survey of Persian Art," which was exclusively devoted to Iranian art. In this exhibition, a collection of Iranian artworks, prepared under the advisory of Arthur Upham Pope, was displayed. Pope was the first scholar who mentioned this tile in his writings. In 1938, he published a photo of this tile in A Survey of Persian Art; As its description, Pope wrote: "Isfahan, Shah Mosque, seven-colored tile, early 17th century, Art Institute, Chicago. 14 inches. (35.5 cm) square". In this description, he clarified the type and technique of this tile and its dimensions; also, he considered it to belong to the Royal Mosque of Isfahan. Nevertheless, he did not clarify to which part of this building this tile originally belonged. None of the subsequent scholars who have paid attention to this tile have raised any questions about the original place of this tile in the mosque. They have not even provided a detailed drawing of the present state of this tile and its design. The ambiguity left by Pope in mentioning the characteristics of this tile caused raising the question of this research: what is the provenance of the tile no.1926-1186 at the Art Institute of Chicago? By a comprehensive field study of the Royal Mosque of Isfahan and its detailed examination, on the one hand, and by scrutinizing and analyzing historical photos, obtained from the Royal Mosque of Isfahan, on the other, and also by preparing illustrative maps that show the historical state of the portal of the Royal Mosque of Isfahan and the progression of natural damages to its inscriptions, this research answers the mentioned question and reveals that the original place of this tile in this building. According to this research, the tile preserved at the Art Institute of Chicago is strongly suspected to be the tile C7 - in the coding system of this research - related to the southeastern wall of the portal of the Royal Mosque of Isfahan. Also, this research shows that this tile was probably purchased during the Pope's first visit to Iran in 1925. On his first visit to Iran in 1925, Pope was accompanied by Henry J. Patten. During this travel, Pope and Patten visited Isfahan together and probably purchased the tile. In 1926, after Pope and his companion, Henry J. Patten, returned to America, they registered the tile in the Art Institute of Chicago. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Royal Mosque of Isfahan, Tracing the Provenance, Art Institute of Chicago, Arthur Upham Pope | ||
مراجع | ||
اکرامی, م. (1397). شناخت تغییرات کتیبههای مسجد شیخ لطفالله بر اساس منابع تصویری. دانشگاه هنر اصفهان.
الصقال, م. ل. (2004). مبادی الخط الکوفی التربیعی. حروف عربیّه، 4(13)، 4-12.
دمندان, پ. (۱۳۸۲). ارنست هولتسر در ایران. در هزار جلوهی زندگی، تصویرهای ارنست هولتسر در عهد ناصری (ص ۱۴-۱۷). مرکز اسناد و مدارک میراث فرهنگی.
فوتوتهامی. (بدون تاریخ). [سردر مسجد جامع عباسی] [نسخه رقومی از عکس ظاهر شده بر کاغذ]. فوتوتهامی.
قوچانی، ع، کیانی، م. ی.، و کریمی، ف. (۱۳۶۲). مقدمه ای بر هنر کاشیگری ایران. موزه رضا عباسی.
قوچانی، ع. (۱۳۶۴). خط کوفی معقلی در مساجد باستانی اصفهان. بنیاد اندیشه اسلامی.
مرکز اسناد تصویری کاخ گلستان. (بدون تاریخ-الف). ۱۶۸-۱۳ [نسخه رقومی از عکس ظاهر شده بر کاغذ]. کاخ گلستان، تهران.
ــــــــــــــ. (بدون تاریخ-ب). ۱۹۹-۱۰ [نسخه رقومی از عکس ظاهر شده بر کاغذ]. کاخ گلستان، تهران.
ــــــــــــــ. (بدون تاریخ-ج). ۱۹۹-۲۶ [نسخه رقومی از عکس ظاهر شده بر کاغذ]. کاخ گلستان، تهران.
مشکوتی، ن. (1317). به مناسبت اتمام تعمیر سردرب و جلوخان مسجد شاه اصفهان. تعلیم و تربیت، ۸ (۳-۴)، ۴۶-۵۰.
هولتسر, ا. (بدون تاریخ). ۷۳۴ [نسخه رقومی از نگاتیو شیشهای]. مرکز اسناد و کتابخانه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران.
ــــــــــــــ . (بدون تاریخ). ۷۳۶PA [نسخه رقومی از نگاتیو شیشهای]. مرکز اسناد و کتابخانه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران.
Art Institute of Chicago (2010). [Exhibition:] Arthur U. Pope and A New Survey of Persian Art, Feb 4-Sep 26, 2010. https://www.artic.edu/exhibitions/1143/arthur-u-pope-and-a-new-survey-of-persian-art. Bloom, J. (2016). Arthur Upham Pope: His Life and Times. Arthur Upham Pope and A New Survey of Persian Art (pp. 77-96). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004309906_005 Denny, W., Ezzy, W., & Watson, O. (1976). Ceramics: Catalogue. In The Arts of Islam: Hayward Gallery 8 April—4 July 1976 (pp. 213–272). Westerham Press. Kadoi, Y. (2016). The Rise of Persian Art Connoisseurship: Arthur Upham Pope and Early Twentieth-Century Chicago. In Arthur Upham Pope and A New Survey of Persian Art (pp. 235–266). Brill. Klyber, T. (2010, September). A Pope, a Fish, and a Puzzle. ARTicle. http://www.artic.edu/blog/2010/09/15/a-pope-a-fish-and-a-puzzle. Kröger, J. (n.d.). GERMANY vi. Collections and Study of Persian Art in Germany. In The Encyclopædia Iranica (Vol. 10, pp. 559–564). Pope, A. U. (1929-1939). Masjid-i Shah [Digital copy of Gelatin Silver Process picture]. Harvard Fine Arts Library, Special Collections Pope, Massachusetts, USA. http://id.lib.harvard.edu/via/olvwork658272/catalog. __________ (1938). A survey of Persian art: From prehistoric times to the present: plates 511-980: pre-Achaemenid, Achaemenid, Parthian and Sasanian periods, architecture of the Islamic period (Vol. 9). Oxford University Press. Safadi, Y. H. (1978). Islamic Calligraphy. Thames and Hudson. Sarre, F. (ca. 1900). Isfahan, der Meidan, Große Moschee, Vorplatz bei Hauptportal [Glass negative]. Museum für Islamische Kunst, Berlin. https://id.smb.museum/object/2967921. __________ (1910). Denkmäler persischer Baukunst: geschichtliche Untersuchung und Aufnahme muhammedanischer Backsteinbauten in Vorderasien und Persien. E. Wasmuth. Welch, A. (1973). Shah ‘Abbas and the Art of Isfahan. The Asia Society. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 284 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 299 |