تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,558 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,167 |
بررسی مخاطرات توفانهای ماسهای و جابهجایی بارخانها بر مسیر ارتباطی نصرتآباد-فهرج | ||
مدیریت مخاطرات محیطی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 3، مهر 1402، صفحه 183-198 اصل مقاله (2.99 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhsci.2023.364639.793 | ||
نویسندگان | ||
رقیه دلارام1؛ صمد فتوحی* 2؛ حسین نگارش3؛ سید علی المدرسی4 | ||
1دانشجوی دکتری ژئومورفولوژی و مدیریت محیط، دانشکدۀ جغرافیا و برنامهریزی محیطی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
2دانشیار ژئومورفولوژی، دانشکدۀ جغرافیا و برنامهریزی محیطی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
3استاد ژئومورفولوژی، دانشکدۀ جغرافیا و برنامهریزی محیطی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
4استاد گروه سنجش از دور و GIS دانشگاه آزاد اسلامی یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
بارخان و دیگر اشکال ناهمواری ماسهای بهعنوان لندفرمهای فعال در مناطق بیابانی همواره تحث تأثیر شرایط اقلیمی حاکم قرار دارند و با جابهجایی، مخاطرات زیادی در مسیرهای ارتباطی ایجاد میکنند. مسیر ارتباطی نصرتآباد- فهرج در استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان قرار دارد. با توجه به شرایط اقلیمی خشک و بیابانی، هدف اصلی تحقیق، بررسی مخاطرات توفانهای ماسهای و جابهجایی بارخانها در این مسیر بوده است. ابتدا از تصاویر ماهوارهای سنتینل 2 (2023-2016) و روشهای سنجش از دور، اطلاعاتی در زمینۀ پراکنش جغرافیایی و گوناگونی ژئومورفولوژیکی تپهها در مقیاس محلی بهدست آمد. بدین منظور چهار محدوده از تپههای ماسهای (بارخان، سیف، سیلک) در مسیر ارتباطی مشخص و تغییرات مورفولوژیکی آنها بررسی شد. نتایج آنالیز تصاویر نشاندهندۀ میزان جابهجایی در دورۀ زمانی هشتساله در این چهار محدوده به این صورت است: بارخان در محدودۀ 1، حدود 98 تا 100 متر و با جهت جنوب و جنوب غرب به شمال و شمال شرق، ناهمواریهای ماسهای سیلک در محدودۀ 2، سالانه شاخهها حدود 25 تا 30 متر از جنوب غرب به شمال شرق، تپههای سیف در محدودۀ 3 (شمال جاده)، در حدود 244 متر از غرب و جنوب غرب به سمت شرق و شمال شرق جابهجا شده است و بهسمت مسیر ارتباطی در حال پیشروی است. در محدودۀ 4 که در قسمت جنوبی ریگ یلان قرار دارد، میزان جابهجایی در کل دوره حدود 210 متر است، ولی با توجه به جهت جابهجایی که بهسمت شمال و شمال شرق است، برای مسیر خطری ایجاد نمیکند. برای تأیید مطالب از دادههای باد منطقه در سطح دهمتری زمین و ایستگاههای سینوپتیک استفاده شد. | ||
کلیدواژهها | ||
بارخان؛ لوت؛ فهرج-نصرتآباد؛ مخاطرات جادهای؛ ناهمواری ماسهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of Dangers of Sandstorms and the Displacement of Barkhans in Nosrat Abad- Fahraj link Route | ||
نویسندگان [English] | ||
Roghaiyeh Delaram1؛ Samad Fotoohi2؛ Hossain Negaresh3؛ Syed Ali al-Modarsi4 | ||
1Ph.D. Candidate in Geomorphology and Environmental Management, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran | ||
2Ph. D in Geomorphology, Department of Physical Geography, Faculty of Geography and Environmental Planning, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran | ||
3Professor in Geomorphology, Department of Physical Geography, Faculty of Geography and Environmental Planning, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran | ||
4Professor, of Remote Sensing and GIS, Islamic Azad University, Yazd Branch, Iran | ||
چکیده [English] | ||
As active landforms in desert regions, barkhans and other types of sand unevenness have always been affected by the prevailing climatic conditions. By moving to link routes, they cause noticeable dangers. Nosrat Abad-Fahraj link route is in provinces of Sistan & Baluchestan and Kerman. Due to the dry and desert climatic conditions, the main aim of the present study is to investigate the dangers of sandstorms and barkhans displacement in the mentioned route. First, employing Sentinel 2 satellite image (2016-2023) and remote sensing methods, some information about the geographical distribution and geomorphological diversity of the hills on a local scale was obtained. In this regards, four sandhills areas namely, Barkhans, Seif and Silk were analyzed in a certain link path and certain morphological changes. The results of the analysis of the images showing the amount of displacement in these four areas during an eight-year period are as follows: Barchan in region number 1 has displaced about 98 to 100 meters with the direction of south and southeast to north and northeast, in Silk sand unevenness in region 2, brankhes have displaced about 25 to 30 meters from southwest to northeast and annually, Seif hills in region 3 (north of the road) have displaced approximately 244 meters from west and southwest to the east and northeast and are developing towards the link route. In region 4, which is located in the southern part of Rig Yalan, the displacement amount, during the whole studied period, is about 210 meters. But due to the direction of the displacement towards north and northeast, it causes no harm to the route. For content confirmation, the region wind data at 10-meter-level and synoptic station were used. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: Barkhan, Silk, Sand Unevenness, Lut, Road Dangers, Fahraj-Nosrat Abad | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 157 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 226 |